Review: Total War: Warhammer III - Bizar veel plezier Pc

Total War: Warhammer III is het nieuwste deel in de Total Warhammer-serie. Als Total War-veteraan, Warhammer-fan en all-round fantasy-nerd moest dit voor mij dus wel een Game of the Year-kandidaat worden. In mijn preview van Total War: Warhammer III kon je lezen wat ik van de game vond nadat ik een paar uurtjes met twee facties mocht spelen. Is mijn mening over de game bijgesteld nadat ik de volledige game en alle facties in handen heb gekregen, of wordt Total War: Warhammer III toch niet de eerste kandidaat op mijn GOTY-lijst?

Wat je van beren leren kan

Total War: Warhammer III is niet per definitie een direct vervolg op de eerste twee Total Warhammer-games. Het verhaal heeft wel te maken met de gebeurtenissen in de vorige delen, maar is prima te volgen als je ze niet gespeeld hebt. Indien je bekend bent met de Warhammer-franchise, dan zul je uit het verhaal verschillende bekende plaatsen, personen, facties en goden herkennen. Ben je echter niet bekend met Warhammer, maar ben je niet vies van duistere fantasy, dan is het verhaal ook prima te begrijpen. De game wordt namelijk ingeleid met een proloog die je niet alleen een tutorial geeft van hoe je Total War moet spelen, maar ook het verhaal en de setting aan je uitlegt. Ursun, een van de goden van de Kislev-factie, is namelijk gekidnapt. De arme beer wordt in the Realm of Chaos gevangengehouden door de daemon Be'lakor. In de proloog ga je als een prins van Kislev op zoek naar Ursun en leer je stap voor stap de fijne kneepjes van het vak, om zo uit te groeien tot een ware oorlogsgeneraal.

Deze manier van tutorial aanbieden, hebben we vaker gezien in de Total War-games. Total War: Warhammer III doet het wat mij betreft net een klein stukje beter door, naast het verhaal en de setting uit te leggen, ook echt stap voor stap te laten zien hoe de verschillende game mechanics werken en vooral ook hoe het verhaal straks van belang is wanneer je een campaign speelt. Elke Total War-game volgt een soort verhaallijn, die niet in elke game even relevant is voor de gameplay. In Total War: Warhammer III is dat echter wel het geval. Je kunt in de campaign namelijk kiezen voor een van de menselijke facties, namelijk de Grand Cathay en Kislev, maar je kunt ook kiezen uit een van de vijf Chaos Daemon-facties, namelijk Exiles of Khorne, Oracles of Tzeentch, Seducers of Slaanesh, Poxmakers of Nurgle en Chaos Undivided. Ook kun je met de Ogre Kingdoms spelen, indien je de game hebt gepre-ordered of de game in de eerste week na release koopt. De twee menselijke facties proberen Ursun te redden en de Chaos Daemon-facties proberen de beer-god juist om te leggen. Het verhaal zorgt ervoor dat je tijdens het spelen echt een bepaalde urgentie voelt om zo snel mogelijk een van je verschillende Victory Conditions te behalen en je ziet vijandelijke facties niet meer alleen als bedreiging voor jouw imperium, maar ook voor je uiteindelijke einddoel.

Uitstapjes naar the Realm of Chaos

In de Total War-games draait het eigenlijk altijd om het uitbreiden van je imperium. Dit doe je door steden en andere nederzettingen over te nemen en je invloed in het gebied te vergroten. Enerzijds kan dit natuurlijk gedaan worden door oorlogvoering, je kunt namelijk geen vijanden hebben die je in de weg staan als er simpelweg geen andere facties meer zijn, maar dit kun je ook doen door diplomatie te gebruiken als je er geen fan van bent om alles en iedereen maar steeds uit te moorden. Ook moet je ervoor zorgen dat je kas elke beurt bijgespekt wordt, zodat je je legers kunt onderhouden en de bewoners van je steden niet in opstand komen. Er is dus erg veel waar je rekening mee moet houden en dus ook erg veel dat er mis kan gaan. Gelukkig valt dat in Total War: Warhammer III allemaal wel erg mee. Je resources zijn niet meer zo uitgebreid als in sommige andere Total War-games, waar je bijvoorbeeld naast geld ook hout, eten, steen of zilver moet verzamelen en diplomatie is ook niet meer zo uitgebreid. Chaos Daemons staan immers niet bekend om hun handelswaar of hun gladde praatjes. Hierdoor is Total War: Warhammer III veel meer geschikt voor Total War-nieuwkomers, maar ik kan me voorstellen dat veteranen juist wat meer diepgang op die punten missen.

In Total War: Warhammer III draait het dus vooral om de oorlogvoering. Elke keer wanneer je een vijandelijk leger tegenkomt, wanneer je een nederzetting probeert over te nemen, of wanneer je een belangrijk gevecht moet voeren om meer voortgang in het verhaal te boeken, moet je het dus opnemen tegen je vijanden. Dit gebeurt in de vorm van een real-time tactische strategiegame waarin je je leger moet positioneren, orders moet geven en speciale vaardigheden van je aanvoerder moet gebruiken. Elke unit in je leger heeft zijn eigen soort wapens, loopsnelheid en andere statistieken die het juist beter of slechter maken tegen bepaalde andere soorten units. Wanneer je niet in gevecht bent, dan speelt de game zich af op een grote kaart waar je je legers om beurten overheen kunt verplaatsen. De game speelt dan meer als een turn-based strategie- en resourcemanagementgame. Het leuke aan Total War: Warhammer III is dat je je legers door verschillende werelden kunt verplaatsen. Enerzijds heb je de normale wereld, maar je hebt ook the Realm of Chaos, daar waar de daemons wonen. Om de zoveel beurten ontstaan er namelijk portalen op de kaart waarmee je naar the Realm of Chaos kunt reizen. Andersom kunnen de deamons ook door de portalen naar de gewone wereld komen. Deze portalen zijn nodig om een van je Victory Conditions te halen. Je moet in vier verschillende Realms of Chaos namelijk de zielen van vier verschillende Daemon Princes zien te bemachtigen.

Dress up your daemon

Ik heb het al even gehad over de verschillende facties die je in Total War: Warhammer III kunt spelen. Grand Cathay, Kislev, Exiles of Khorne, Oracles of Tzeentch, Seducers of Slaanesh, Poxmakers of Nurgle en Chaos Undivided zijn natuurlijk allemaal verschillende facties uit verschillende werelden met verschillende goden en verschillende soorten wezens. Dit zorgt er niet alleen voor dat je de keuze hebt uit verschillende soorten units voor in je leger, maar ook dat elke factie echt een eigen speelstijl heeft. Zo kunnen de Kislev gebruikmaken van onder andere beren en sneeuwluipaarden en heeft de Grand Cathay een unieke Yin-Yang mechanic die je leger buffs kan geven, afhankelijk van hoe gebalanceerd je leger is. De legers van de verschillende Chaos Gods omvatten daarentegen verschillende soorten monsters, zoals de vadsige Nurglings en de kleurrijke vogel-beesten van Tzeentch. Het is dan ook erg leuk om een van de Chaos Daemon-facties te spelen, daar de verschillende bizarre wezens en magische krachten de gevechten toch net een tikkeltje chaotischer maken.

Er is echter een factie die ik in het vorige stukje niet benoemd heb. Ik zei natuurlijk wel dat het leuk is om een van de Chaos Daemon-facties te spelen, maar wat als ik je nou vertel dat er een factie is die nog leuker is om te spelen? Ik heb het dan natuurlijk over de Chaos Undivided-factie. Feitelijk gezien niet eens echt een factie, daar het een mengelmoes is van de vier verschillende Chaos Daemon-facties. Je kunt namelijk de rol aannemen van de Daemon Prince. Deze speciale daemon speelt een grote rol in het verhaal van Total War: Warhammer III en is het meest unieke speelbare personage in alle Total War-games. Je kunt je Daemon Prince namelijk volledig customiseren. Wil je hem vleugels geven, of toch liever hoorns? Geef je hem een enorme hamer in z'n klauwen, of toch liever een schild? Er zijn talloze mogelijkheden voor zijn uiterlijk, die ook weer van invloed zijn op zijn speciale krachten. Elke keer wanneer je namelijk een nederzetting overneemt, kun je deze wijden aan een van de vier Chaos Gods. Welke je kiest, bepaalt welke upgrades je aan je Daemon Prince mee kunt geven en ook welke units je allemaal aan je leger toe kunt voegen. Je Daemon Prince is dus een soort Frankenstein's monster met verschillende uiterlijke kenmerken van de verschillende facties en je leger kan bestaan uit de meest bizarre cocktail van units. Aanvankelijk dacht ik dat de Daemon Prince veel te OP zou zijn en je met geen mogelijkheid een gebalanceerd leger zou kunnen maken, maar de moeilijkheid in het spelen van Chaos Undivided ligt hem juist in de enorme hoeveelheid aan keuzemogelijkheden die je hebt. Wat nog een leuk detail is aan het spelen van de Daemon Prince, is dat je de beste man zelf een naam kunt geven. Mijn eerste Chaos Undivided campaign werd dan ook geleid door Bernd-Jan Bloodthirster. Ja, zo ben ik gewoon.

Upgrade je battlestation

Ik weet dat dit natuurlijk voor iedereen anders is, maar ik moet het toch eventjes benoemen. Tijdens het spelen van Total War: Warhammer III werd mij op pijnlijke wijze duidelijk dat mijn eens zo krachtige pc toch echt al een aantal jaartjes oud is en de nieuwste games lang niet meer op de hoogste settings kan draaien. De game draait prima wanneer de graphics op medium staan, maar de game komt pas echt tot z'n recht wanneer je de grafische instellingen zo hoog mogelijk zet. Vooral tijdens de real-time gevechten is het ontzettend tof om met je unit camera over het slagveld te bewegen en de actie van dichtbij te bekijken. Voornamelijk de Chaos Daemons komen dan echt tot hun recht. In mijn geval dus wel met een uiterst soepele 3 frames per seconde. Heb je echter een duchtige pc, dan hoef je je daar geen zorgen over te maken en kun je gerust de grafische instellingen op de hoogste stand zetten.

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Total War: Warhammer III is een uitstekende Total War-game en een uitstekende Warhammer-game. De core mechanics van Total War zijn behouden, maar zodanig aangepast dat het logisch is in de wereld van Warhammer. Ook zijn de versimpelde resourcemanagement mechanics en diplomatie mechanics een stuk minder overweldigend voor nieuwkomers en is het verhaal prima te begrijpen als je niet bekend bent met het Warhammer-universum. De verschillende facties voelen elk uniek op hun eigen manier en de Chaos Undivided-factie met compleet aanpasbare Daemon Prince is ontzettend leuk om te spelen. Doordat de focus meer op oorlogvoering ligt en de overige zaken als diplomatie en resourcemanagement een stuk versimpeld zijn, is de game gemakkelijker om in te stappen voor nieuwkomers, maar had het wat mij betreft op die punten juist wel wat meer diepgang mogen hebben. Het heen en weer kunnen reizen tussen de normale wereld en the Realm of Chaos is dan echter wel een leuke toevoeging op de strategische kaart.

• Tof verhaal
  • Ook voor Total War-nieuwkomers
  • Ook voor niet-Warhammer-fans