Review: Tribes of Midgard - Een race tegen de klok PlayStation 4

Geplaatst: 4 augustus 2021 19:00

Het lijkt erop dat de Vikingen nog altijd immens populair zijn in de game-wereld, met games als Northgard, Valheim en Assassin's Creed: Valhalla hoog op de ranglijsten. Tribes of Midgard is een game die zich ook afspeelt in de wereld van de Vikingen. Is deze game net zo interessant als de voorgenoemde voorbeelden, of is de tijd van de Vikingen toch echt voorbij?

Een race tegen de klok en reuzen

Tribes of Midgard is een game die haar inspiratie haalt uit de Noorse Mythologie. Als je hier interesse in hebt, dan zie je ook zeker bekende elementen terug in de game. Je speelt namelijk de rol van een Einherjar, een krijger die uitverkoren is om in Valhalla te verblijven. Jij krijgt echter de taak om terug te keren en je dorp te beschermen tegen het kwaad. In het midden van jouw dorp staat namelijk een Seed of Yggdrasil, een uitspruitsel van de wereldboom. Elke nacht komen er Helthings naar je dorp die de Seed of Yggdrasil willen proberen te vernietigen. Als dat nog niet erg genoeg is, komen er ook verschillende Jotunn, of reuzen, naar je dorp met precies hetzelfde doel. Het is aan jou de taak om te voorkomen dat de boom sneuvelt.

Dit kun je doen door de Helthings en de Jotunn te verslaan voordat ze te dichtbij komen. Dit is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Je begint namelijk met letterlijk niets, je spawnt de wereld in met slechts je ondergoed aan. Je moet de omgeving verkennen om spullen te verzamelen waar je vervolgens gereedschap en wapens van kunt maken. Ook kun je je dorp beschermen door bijvoorbeeld muren te bouwen. Tribes of Midgard is letterlijk een race tegen de klok. Kun je snel genoeg je verdediging klaarmaken, voordat de Jotunn eraan komen?

Samen sta je sterker

In Tribes of Midgard is het de bedoeling dat je, zoals de naam al doet vermoeden, een stam vormt. Samen met je stam moet je zien te overleven. Dit houdt dus in dat Tribes of Midgard een online co-op game is die je in totaal met tien mensen tegelijk kunt spelen. Hier ligt dan gelijk ook je kracht. De vijanden schalen mee met het aantal spelers, waardoor een game die je samen met anderen speelt wel moeilijker is, maar uiteindelijk kan ik je toch aanraden om samen met vrienden te spelen. Er is namelijk ook een solo-modus waarbij je echt alles helemaal zelf moet doen en ik kan je vertellen dat dat bijna niet te doen is. Ik ben begonnen met een aantal potjes in de solo-modus om te leren hoe de mechanics in elkaar zitten en hoe ik de game moet spelen, voordat ik andere spelers ga vergezellen in hun wereld. Proberen om genoeg resources te verzamelen en je verdediging op te stellen voordat de Jotunn na een dag of drie je dorp bereikt, is in de solo-modus nauwelijks te doen. Tribes of Midgard is dan ook echt gebouwd met online multiplayer in het achterhoofd. Toen ik eenmaal online ging spelen met anderen, ging het me een stuk beter af. Wellicht werd ik ge-carried, maar ik geloof echt dat het een stuk beter te doen is wanneer je de taken kunt verdelen en samen op pad kunt gaan.

De game kent naast de Saga-modus die je zowel online samen als in je eentje kunt spelen, ook nog een Survival-modus. Hierbij krijg je de ene wave na de andere aan vijanden op je af die je zo goed als je kunt weg moet zien te houden bij Yggdrasil. Door te spelen, verkrijg je EXP-punten die je account naar een steeds hoger level brengen. Met elk level dat je omhoog gaat, speel je nieuwe beloningen vrij. Zo kun je cosmetics verkrijgen, maar ook in-game valuta. Deze in-game valuta kun je gebruiken om speciale voorwerpen of cosmetics te kopen in de shop. Deze valuta is ook met echt geld aan te schaffen. Qua microtransacties lijkt het in Tribes of Midgard dus wel mee te vallen. De meeste voorwerpen die je kunt kopen, zijn puur cosmetisch en hebben geen impact op de gameplay.

Niet zonder gebreken

Tribes of Midgard is een top-down actiegame met roguelike-elementen en elementen van tower defense-games. Op zich best een gebalanceerde en unieke mix van gameplay-elementen met een erg hoog "nog een potje dan-"gehalte. Momenteel zit de game in haar eerste seizoen, genaamd Wolf Saga, waarbij de bekende wolf Fenrir de eindbaas is. Aankomende seizoenen brengen nieuwe eindbazen, nieuwe runen, nieuwe wapens en voorwerpen naar de game. Ik ben dan ook erg benieuwd naar hoe de game er bijvoorbeeld over een jaar uitziet.

Voor een game die dus regelmatig uitgebreid wordt, is het er niet eentje zonder gebreken. Zo heb ik bijvoorbeeld meerdere malen ervaren dat het crafting-systeem niet helemaal lekker werkt. Wanneer je bijvoorbeeld een muur wilt bouwen, moet je de juiste resources "doneren" aan de muur. Wanneer ik het eerste type, houten planken, heb gedoneerd, dan moet ik eerst het menu afsluiten alvorens ik het volgende type resource kan doneren. Ook had ik af en toe last van framedrops, maar die zal ik voorlopig wijten aan het feit dat ik de game op de PlayStation 4 heb gespeeld. Buiten dat, speelt Tribes of Midgard lekker weg.

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Tribes of Midgard is een interessante mix van actie en avontuur, survival, roguelike en tower defense. De game houdt je constant bezig en zet je continu aan het denken. De constante dreiging van de Helthings en de Jotunn die op je dorp afkomen, zorgen ervoor dat het tempo in de gameplay hoog ligt en je geen seconde te verliezen hebt, zonder dat het echt heel stressvol wordt. De game is ontworpen met online multiplayer in het achterhoofd en dat is wel te merken. Niet alleen is de game leuker als je het samen met anderen speelt, ook is het makkelijker om je resources te verzamelen en je vijanden te verslaan als je met een team bent. Ongeacht of je nu samen met anderen een stam vormt, of in je eentje de Jotunn probeert te verslaan, Tribes of Midgard blijft er wel voor zorgen dat je steeds weer een nieuw potje opstart.

• Vermakelijk
  • Zowel solo als co-op met 10 man
  • Hoog tempo