Review: Valkyrie Elysium - Geen plek in Valhalla, toch best aardig PlayStation 5

Aangepast: 13 oktober 2022 10:00

Valkyrie Elysium is het nieuwste deel in de Valkyrie-serie. Het origineel en de vervolgen kwamen uit de hoed van Tri-Ace. De games werden destijds goed ontvangen door de JRPG-fans en ook ik heb mij aardig vermaakt met Valkyrie Profile. Destijds vond ik de setting in de noordse mythologie zeer interessant en het platform-gedeelte waarin je de dungeons verkende, was heel leuk om te doen. Zeker, omdat dit werd afgewisseld met turn-based gevechten die soms echt heel moeilijk waren. Daarnaast hadden de Einherjar die je kon verzamelen interessante achtergrondverhalen en had de game verschillende eindes. Het stokje van de ontwikkeling is aan Soleil Inc. doorgegeven en ik hoopte dat de game redelijk trouw aan het origineel zou blijven. Na het lezen van Claudia’s preview van Valkyrie Elysium heb ik deze verwachting bijgesteld. Toch hoop ik dat deze moderne versie van de game niet teleurstelt en of dat zo is, kun je lezen in de review van Valkyrie Elysium.

Odin maakt er een zooitje van

Odin heeft Ragnarok niet kunnen tegenhouden en dit betekent dat hij het moet opnemen tegen zijn grootste vijand om Ragnarok te beëindigen. Tijdens het gevecht tegen Fenrir verwondt Odin hem met zijn speer. Op het zelfde moment heeft Fenrir zijn tanden in Odin’s nek gezet. Ze raken beiden ernstig gewond waardoor ze de strijd moeten staken. Ragnarok wordt dus niet beëindigd. Odin heeft een plan om de wereld van vernietiging te redden en om van zijn wonden te herstellen. Hij creëert een Valkyrie die de verloren zielen van overleden strijders moet zoeken om Odin bij te staan. Daarnaast moet ze de Naglfar (corrupte zielen) die ze tegenkomt vernietigen. Hierdoor krijgt Odin langzaam zijn krachten terug om zich uiteindelijk voor te bereiden voor de tweede ronde. Dit zou Ragnarok beëindigen en de wereld redden. Jij wordt als Valkyrie dus de wereld ingestuurd om Odin’s bevelen uit te voeren. Aangezien je hiervoor gecreëerd bent, ligt het in je natuur om naar hem te luisteren.

In elk hoofdstuk moet je een opdracht voor Odin uitvoeren. Dit houdt in dat je naar Midgard gaat om bijvoorbeeld een Einherjar te recruteren of om een belangrijk voorwerp voor Odin te zoeken. Na het behalen van de missie ga je terug naar Valhalla om je resultaten aan Odin door te geven. Vervolgens krijg je weer een opdracht en word je weer naar Midgard gestuurd. In Valhalla zelf is niet veel te doen, al kun je met je Einherjar praten wat tot enkele sidequests kan leiden en later speel je een trainingsruimte vrij waar je tegen de verslagen vijanden kunt vechten om je vaardigheden te oefenen. Het verhaal zelf is niet heel bijzonder en is redelijk voorspelbaar, maar is niet vervelend om te volgen. Uiteindelijk wil je toch weten wat Odin nou werkelijk van plan is en helaas duurt het niet heel lang om hier achter te komen. Er zijn maar tien hoofdstukken en dat maakt de game niet heel groot. Hierdoor zijn de main en side missions binnen twintig uur uit te spelen. Er zijn wel meerdere eindes alleen heb ik die nog niet gezien dus ik weet niet of dat de speeltijd nog vergroot.

Valkyrie Elysium1

Alleen main en side

Valkyrie moet in het verwoeste Midgard naar Einherjar zoeken, zielen vinden en de Naglfar vernietigen. Je kunt kiezen tussen de main missions die het verhaal vertellen of side missions die je tijdens het verkennen van de wereld tegenkomt of verkrijgt door met je Einherjar te praten. In elke main mission of side mission verken je een land van Midgard en na het behalen hiervan word je beoordeeld met een cijfer (D, C, B, A en S) en een corresponderende beloning. De main missions duren redelijk lang (ongeveer een uur) en de velden zijn aardig groot. De side missions zijn soms in vijf of vijftien minuten te doen, maar het scheelt dat je de velden dan al kent. Je komt regelmatig Save Points tegen waar je natuurlijk kunt saven, maar je kunt ook je wapens upgraden of naar Valhalla terugkeren als je de missie wilt onderbreken. Tijdens je verkenning kom je verwoeste gebouwen, vervallen steden en kastelen tegen. Dit ziet er allemaal aardig uit, maar ik werd niet weggeblazen door de grafische kwaliteit. In de velden zelf is niet heel veel te vinden. Je komt soms kistjes, bloemen (Hollow Blossoms), mensen of zielen tegen. In de kistjes vind je regelmatig items (elixirs, potions of ambrosia) om je levensenergie, Soul Gage of Divine Arts Gage te herstellen en soms zelfs uit te breiden. Soms vind je Yellow Souls of gems (Magic, Violet, enz.) die je kunt gebruiken om jezelf en je wapens te upgraden. Deze gems worden trouwens ook door de vijanden gedropt. Bij uitzondering vind je een wapen of een relic waarmee je een bepaalde stat kunt buffen. De Hollow Blossoms zijn bloemen die over de wereld zijn verspreid. Dit zijn herinneringen van overleden zielen die wat extra informatie over een gebeurtenis, plaats of persoon geven. Het zijn in principe een aantal zinnen die een situatie beschrijven over een persoon die je niet kent dus het voegt niet veel toe. De mensen en zielen die je tegenkomt, geven vaak een side mission.

In de side missions moet je vaak een items zoeken of monsters verslaan en de gameplay verschilt niet echt van de main missions. Dit is een gemiste kans, al moet ik wel zeggen dat het niet vervelend was om te doen, maar alleen meer van hetzelfde. In de velden kom je ook puzzels tegen. Deze zogenaamde puzzels bestaan uit barrières die alleen door een Einherjar kan worden vernietigd. Het enige wat je moet doen, is de juiste Einherjar selecteren om de puzzel op te lossen. Dit is dus niet echt heel uitdagend en voegt niet veel toe. Ook zijn er barrières die alleen door Valkyrie kunnen worden vernietigd als er geen vijanden in de buurt zijn. Daarnaast is het mogelijk om kisten, tonnen en ander materiaal te slopen voor Yellow Souls en gems. Soms heb je de mogelijkheid om een Einherjar te recruteren. Deze heroïsche zielen hebben tijdens hun leven iets niet kunnen bereiken waardoor ze zijn blijven hangen. Alleen staan zij niet op je te wachten en moet je hen zoeken. Door gebruik te maken van Spiritual Concentration creëer je blauwe vlinders die je naar belangrijke voorwerpen uit het leven van de Einherjar leiden. Uiteindelijk kom je bij hun ziel terecht en kun je hen recruteren. Vanaf dat moment kun je hen selecteren tijdens de gevechten. De Einherjar hebben hun persoonlijke speciale vaardigheden die je kunt upgraden. Als je in Valhalla met hen praat, unlock je een specifieke side mission die met hun verleden te maken heeft. Na het behalen hiervan krijg je toegang tot twee nieuwe vaardigheden. De Einherjar zijn gelukkig wel capabele vechters en helpen je daadwerkelijk tijdens de gevechten. In tegenstelling tot sommige games zijn ze een goede en welkome toevoeging.

Valkyrie Elysium2

Toch maken de gevechten veel goed

Zoals gezegd bestaat de game voornamelijk uit main en side missions waar je het grootste deel van de tijd het moet opnemen tegen de vijanden. Het gevechtssysteem werkt goed en zorgt voor dynamische gevechten. Je komt dit gevechtssysteem steeds vaker in JRPG’s tegen en het bestaat uit het afwisselen tussen de zwakke en sterke aanvallen om combo’s te creëren. Dit kun je afwisselen met je Divine Arts, de magische aanvallen gebaseerd op een element waarvan je er vier van kunt equipen. De Arts geven je extra slagkracht, maar je kunt ze niet constant blijven gooien, want je Arts Bar loopt snel leeg. Je vult deze weer bij door de vijanden met je wapens aan te vallen. Daarnaast kun je springen, verdedigen, dodgen en de vijanden locken. Je kunt twee wapens selecteren en deze wisselen met de D-pad. Elk wapen heeft zijn eigen element en comboset. Als je je wapen upgradet, komt daar een nieuwe combo bij. Het is prettig dat je deze wapens kunt wisselen en dat je er acht tot je beschikking hebt. Daar komt nog bij dat het gebruik van een wapen ook je Profiancy met dat wapen vergroot. Hierdoor kun je beter met het wapen omgaan en als er eenmaal een ster bij je wapen staat, kun je een Rune equipen om een bepaalde stat van Valkyrie te verhogen. Ook is het prettig dat elk wapen een eigen comboset heeft waardoor je je vechtstijl kunt aanpassen. Hierdoor bleven de gevechten interessant en leuk om te doen.

Wat de gevechten echt dynamisch en interessant maken, is de Soul Chain. Dit is een soort grapple hook die je soms in de velden kunt inzetten om schijnbaar onbereikbare plaatsen te bereiken. Tijdens de gevechten kun je dit gebruiken om jezelf naar de vijanden of hun ledematen te katapulteren. Dit biedt mogelijkheden, want je kunt van vijand naar vijand schieten om aan hun aanvallen te ontsnappen. Het is hierdoor ook mogelijk om je combo’s te verlengen, zodat je betere drops krijgt. Deze vaardigheid maakt de gevechten zeer dynamisch zeker als je dit combineert met twee verschillende wapens met verschillende combosets, Divine Arts en de aanvallen van je toegewijde Einherjar. Het is leuk om tussen alle vijanden door te schieten en ze ondertussen te overspoelen met een barrage van aanvallen. Ook de Einherjar zorgen voor genoeg dynamiek. Valkyrie heeft hen nodig om de vijanden van Odin uit te schakelen en zij hebben nog iets af te maken. Ze heeft een Souls Bar en hiermee kun je Einherjar oproepen. Je kunt vier verschillende Einherjar selecteren om je bij te staan, maar tijdens de gevechten kunnen maar twee Einherjar tegelijk je assisteren. Je kunt zelf instellen of je ze tien, dertig of zestig seconden wilt summonen voor een vastgestelde hoeveelheid Souls. Zij hebben ieder een affiniteit met een bepaald element en hierdoor kun je hen tactisch inzetten.

Er zijn redelijk veel verschillende vijanden en elke vijand is gebonden aan een element. Als je een vijand selecteert, zie je welk element je moet gebruiken om meer schade aan te richten en ze snel te verdoven, zodat je even ongestoord op ze in kan hakken. Je kunt bij de grotere vijanden verschillende ledematen selecteren om aan te vallen. Dit is aan te raden, omdat je hierdoor een zwak punt kan ontdekken waardoor je ze sneller kunt verdoven en ze kwetsbaar zijn. In de normale modus zijn de vijanden heel goed te doen, maar mocht je met alle mogelijkheden nog moeite hebben, kun je Valkyrie sterker maken door haar vaardigheden (combat, defense, overall) te upgraden. Ze krijgt niet alleen meer kracht en een sterkere verdediging tegen fysieke en magische aanvallen door de upgrades, maar ook nieuwe vaardigheden. Zo kun je onder andere een dubbele sprong, een finisher, double dash vrijspelen die je in het menu aan of uit kunt zetten. Dit geeft je nog meer mogelijkheden om de vijanden uit te schakelen en maakt je bijna onverslaanbaar. Deze vaardigheden kosten CP-punten en hiermee kun je zelf bepalen of je deze vaardigheden wilt activeren of deactiveren. Zo kun je zelf je vechtstijl bepalen en dat is wel belangrijk in een game waar je veel moet vechten. Als laatste, ik heb geen crashes of grote problemen gehad, maar het enige waar ik soms tegenaan liep, was een probleem met de camera als je te dicht bij de muur aan het vechten bent. De camera focust vooral op Valkyrie en je ziet de vijanden niet meer waardoor je een beetje gedesoriënteerd raakt.

Valkyrie Elysium 1Valkyrie Elysium 1Valkyrie Elysium 1Valkyrie Elysium 1Valkyrie Elysium 1Valkyrie Elysium 1Valkyrie Elysium 1

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Valkyrie Elysium is een aardige JRPG die zijn inspiratie uit het origineel haalt, maar dit in een modern jasje steekt. De nadruk ligt meer op de actie en minder op het verhaal dat niet heel innovatief is. Ik vind het jammer dat de game niet meer op het origineel lijkt vanwege de afwisselende gameplay, maar Valkyrie Elysium is toch vermakelijk door de dynamische gevechten. Je moet alleen niet veel meer verwachten, want de main en side missions bestaan voornamelijk uit de gevechten. Ik vond het een vermakelijke game, maar ik heb ook affiniteit met het origineel waardoor mijn blik misschien minder helder is. Claudia heeft gelijk dat het inderdaad geen Valhalla is geworden, maar voor gamers die het origineel niet kennen, is Valkyrie Elysium een vermakelijke actie JRPG die zeker aan het actie-gedeelte voldoet.

• Gevechten zijn vermakelijk
  • Einherjar zijn nuttig
  • Soul Chain
  • Nieuwe vaardigheden door levelen
  • Wapens met eigen comboset
  • Verhaal niet heel innovatief
  • Meer actie dan RPG
  • Gameplay niet heel afwisselend
  • Niet heel lang
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Valkyrie Elysium

-

Square Enix