Weird West

  • Ontwikkelaar Wolfeye Studios
  • Eerste releasedatum 31 maart 2022
  • Platformen Pc , PlayStation 4 , Xbox One
  • Genre Actie , RPG
  • Gameliner score

Review: Weird West - De ruigste RPG van het Westen - Xbox One

Gameland zit een beetje vast in een limbo naar mijn idee. Dezelfde ideeën worden veel te vaak herhaald en daarom is het zo fijn dat er uitgevers zoals Devolver Digital zijn. Nee, ik geniet niet zozeer van hun extroverte E3-shows, maar ik kan ze wel waarderen als het gaat om unieke games uitgeven. De indie-ontwikkelaar een kans geven om lekker in de spotlight te staan, om vervolgens iets ontzettend raars te doen, waarvan de kinderen moeten huilen. Weird West is lekker vreemd. De invloed van Prey en Dishonored is goed te merken. Ontwikkelaar Wolfeye Studios heeft een RPG neergezet in zijn puurste vorm. Vandaag vertel ik je wat dat precies betekent.

Iedereen heeft een uniek verhaal

Laat ik je vertellen over mijn eerste uren in deze RPG. Wat leek op een simpele reddingsmissie liep uit tot een rampverhaal. Echter niet omdat de game het zo wilde hebben, maar omdat ik tijdens een vendetta in een vuurgevecht terecht kwam. Vielen daar onschuldige doden bij? Ja, uiteraard. Was het mijn schuld? Kijk, één van die boeren sprong voor mijn buskruit, oké? Ik kon daar niks aan doen. De gehele playthrough stond dus ook in teken van het terug verdienen van mijn reputatie. Dit is wat Weird West zo interessant maakt en een frisse wind in een wereld van saaie RPG-elementen.

Ja, want Weird West is een echte RPG. We hebben het tijdens de podcast een paar keer besproken, maar wat een RPG definieert wordt steeds vager. Wolfeye Studios heeft goed in de gaten wat dit genre maakt en breekt. Dit is natuurlijk niet gek, aangezien hun team bestaat uit ex-leden van Arkane Studios. Niemand gaat dezelfde playthrough beleven in Weird West, daarvoor is de game te complex. Wat Weird West uitstekend doet, is de speler keuzes bieden. Een mooi voorbeeld hiervan was het vieze werk dat ik moest doen voor een nog viezer mannetje. Hij had mij in een vervelende positie, maar ik moest informatie van hem hebben. Hij stuurde mij op pad om een boer en zijn gezin te "overtuigen" om hun land te verkopen. Eenmaal daar ging ik echter met deze boer in gesprek. Hij vertelde mij over de geheimen die mijn werkgever vasthield en nog belangrijker, hoe ik ze kon misbruiken. Nu had ik twee opties. Ga ik deze boer van zijn land pushen? Of neem ik een groot risico en ontrafel ik het smerige geheim dat mijn werkgever in zijn kelder had zitten? Of schiet ik gewoon iedereen naar de touwtyfus, want dat is ook een optie.

Jawel, geen enkel personage is cruciaal voor het plot. Je kunt de absolute maniak uithangen en elk stadje compleet uitroeien. De game erkent dit en heeft er op gerekend. Het plot kan te allen tijde verder, maar ze gaan zelf ook verder dan dat. De stadjes die je uitmoordt worden spooksteden. Het kerkhof begint tot de nok toe vol te zitten met grafstenen en de nieuwe bewoners zijn tuig. Tenminste als je geluk hebt, de stad kan ook ingenomen worden door diverse monsterlijke gedrochten. Het is vrijwel onmogelijk om elk leuk detailtje van Weird West te benoemen. Maar weet dit, Weird West is een pure RPG en een goed voorbeeld voor de gehele industrie. Goed geschreven dialoog, impactvolle keuzes, gear, kleurrijke companions en betekenisvolle upgrades. Als je een RPG-fan bent, kun je eigenlijk nu al stoppen met lezen, want op dat gebied scoort Weird West een uitmuntende score met een mooie cowboysticker op zijn neus.

onbekend

Combat met vuur en losse flodders

Ben je er nog? Goed, dan moeten we het even gaan hebben over de combat. Wanneer een game zich diep gaat nestelen in het RPG-genre, dan heb ik het idee dat de combat altijd wel met wat schoonheidsfoutjes kampt. Weird West biedt de speler een sandbox aan die dynamisch reageert op de vele items. Wat ik hiermee bedoel, is dat de game veel leuker is als je je koppie erbij houdt. Tuurlijk kan je als een Clint Eastwood wannabe met je revolvers mensen extra oorgaten bieden, maar het is veel leuker om de omgeving te gebruiken. Zo kan je olievaten omtrappen, om vervolgens een olielamp stuk te schieten voor de vonk. Of pomp wat water op de grond en zet een elektrische valstrik klaar. Weird West is een flink uitdagende game, tenminste als je op hard speelt, wat ik wel aanraad. De uitdaging hoort op zijn plek in een game zoals deze. Hierdoor ga je veel actiever om met de vele systemen van de game. Je zorgt ervoor dat je met genoeg benodigdheden op pad gaat. Je gebruikt stealth om een aantal wachters onschadelijk te maken. Je gebruikt je omgeving precies hoe de ontwikkelaars dat willen. Je moet wel, anders is jouw Wilde Westen legende van korte duur.

Weird West heeft dus een unieke take als het gaat om de combat. Je hebt je alledaagse revolvers, shotguns, jachtgeweren, etc. Maar ook melee-combat, explosies, vuur, gif, enzovoorts. Ga ik al stoppen? Nee, want als kers op de taart hebben we ook nog eens de vaardigheden van de personages en de extra vaardigheden die je op je geweren kunt zetten. Nu mag jij raden hoe fijn dit wegspeelt op een controller. Ja, niet zo dus. Er worden wel wat kleine trucjes uitgehaald, om ervoor te zorgen dat door de tientallen opties scrollen niet te vervelend is. De tijd gaat namelijk iets langzamer wanneer je je tactiek aan het omgooien bent. Dit haalt echter de angel uit de aanval en het is nog steeds lastig om snel de juiste items te selecteren wanneer je achterna gezeten wordt door drie hooligans met slagersmessen. We moeten ook even de AI benoemen. In alle chaos hebben zowel vriendelijke als vijandelijke AI de neiging om te breken. Eventjes de hersenen uit en wegdromen naar dromenland. Niet erg handig als ik beschoten word met hagel. Bedankt, premiejager die ik honderd dollar heb betaald voor extra bescherming. Dat wordt een matige review op Yelp.

onbekend

Het is altijd rouwen en trouwen

In mijn alinea's over de RPG-elementen heb ik het er al kort over gehad, maar de wereld van Weird West is prima. Er kan natuurlijk weinig misgaan wanneer je het ruige Wilde Westen combineert met gothic horror. Of gaat er dan juist van alles mis? Afijn, met je personages de werelden en missies verkennen van Weird West is goed te doen. Je reist de overworld map af naar de belangrijke locaties en onderweg kan er van alles gebeuren. Je kunt in de val gelokt worden door premiejagers als je te veel misdaden pleegt. Je kan ook gewoon een willekeurige verkoopster tegenkomen. Er zijn talloze scenario's die de RPG-mechanics van Weird West complimenteren.

Het is daarom een beetje jammer dat het plot van Weird West, het grote overhangende verhaal, mij aan mijn reet kan roesten. Je springt in de hersenpan van een personage Psychonauts-stijl en je rondt hun verhalen af. Ondanks dat de persoonlijke verhalen van deze personages goed te volgen zijn en je vaak een relevante keuze bieden, is het meta verhaal van Weird West simpelweg niet interessant. Het staat vaker in de weg, dan dat het ook daadwerkelijk iets bijdraagt in wat voor soort game Weird West wil zijn. Het versterkt de krachten van de game niet. Het is er gewoon. Het is een excuus om vijf totaal verschillende personages speelbaar te maken, touché. Maar daar had je ook iets anders op kunnen verzinnen. Iets wat minder als een grote denkbeeldige olifant in de huiskamer stond was wenselijk geweest.

Het eindoordeel van Bram Noteboom

Weird West laat zich van zijn beste kant zien wanneer het een pure RPG is met de ballen om de speler flink aan te pakken wanneer ze niet goed nadenken. Voor veteranen van dit genre, die zichzelf graag uitdagen, is dit dan ook een prima titel. Ik heb zeker een goede tijd beleefd met Weird West, maar ik heb het gevoel dat die goede tijd vooral voortkwam uit interesse, niet per se gameplay. De wereld en de vele RPG-elementen zitten uitstekend in elkaar en dat je keuzes daadwerkelijk grote impact hebben, is een frisse wind in een gameland. Het is echter wel zo dat de AI af en toe simpelweg breekt, het overliggende plot niet interessant genoeg is en dat de combat komt te lijden onder hectische controls. Als je deze minpunten door de vingers kan zien, dan heb je één van de interessantste RPG's in jaren tot je beschikking. Denk je dat je het in je hebt, outlaw? Weird West is namelijk de ruigste RPG van het vreemde Westen.

  • Pluspunten
  • Dynamische en wilde wereld
  • Impact van keuzes
  • Sandbox combat
  • Aangrijpende thema's
  • Sterke RPG-elementen
  • Vrijheid voor experimentatie
  • Wilde Westen + Gothic Horror
  • Minpunten
  • Hectische controls en UI voor combat
  • AI breekt te vaak
  • Matig overliggend plot
Gameliner Score
Goed

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Over auteur Bram Noteboom

Bram Noteboom Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?