Review: Yakuza Kiwami 2 PlayStation 4

Geplaatst: 4 september 2018 16:00
Aangepast: 23 september 2018 16:53

Kiryu Kazama, so we meet again. De legendarische Yakuza-baas is bezig met een opmars naar werelddominantie nu SEGA als een Oosterse sweatshop alle games aan het remasteren is. Zo ook Yakuza 2, deze krijgt namelijk een compleet nieuwe uitgave in de vorm van Yakuza Kiwami 2. Het is een natuurgetrouwe remake met flink wat extra’s. Dit is niet zomaar een opgepoetste versie. Nee, Kiwami 2 draait op de nieuwe engine, met nieuwe graphics en bevat nieuwe missies. Weet het beste deel in de Yakuza-serie echter ook twaalf jaar na de release te imponeren of is het een draak van een game?

East coast versus West coast

Na het succes van Yakuza 0 en Yakuza 6 is het aan SEGA om de stijgende lijn van de Yakuza-franchise voort te zetten. Gek genoeg doen ze dat niet met een compleet nieuw deel in de serie, maar met een remaster van Yakuza 2. Wederom kruipen we in de huid van Kiryu Kazama. Kiryu tracht ieder deel weer zijn banden te breken met de Yakuza van de Tojo Clan. Er is slechts één klein probleem, het lukt hem nooit. Ook dit keer valt Kiryu niet in de prijzen want na de moord op de vijfde chairman (de leider) van de Tojo Clan is het aan de vierde ex-chairman (Kiryu) om een oorlog tussen de east- en west coast te voorkomen. Dit doen ze niet door zieke rhymes over een dikke beat te spitten, maar door knokkels, honkbalknuppels en boksbeugels in de tegenstanders gezicht te rossen.

In Kiwami 2 reizen we regelmatig af naar twee prachtige steden. De Tojo Clan heest over het welbekende Kamarucho (Tokyo) en de Omi Alliance heeft Sotenbori (Osaka) in handen. Er is een nieuwe generatie Yakuza in opkomst en de een is nog hebberiger dan de ander. Zo pleegt Ryuji Goda, zoon van de Omi Alliance’s chairman, een gewelddadige coupe om de boel over te nemen. Goda, die ook wel bekend staat als de Draak van Kansai is van mening dat er slechts één draak kan zijn. Helaas heeft Kiryu zijn bijnaam dan ook niet mee. De draak van Dojima is namelijk een begrip onder de Yakuza en een klopjacht is dan ook snel geopend.

1 1 1 1

Oude game, nieuwe inhoud

Yakuza bestaat al een flinke tijd, maar het is pas sinds Yakuza Zero dat de titel een beetje aanslaat in het westen. Blijkbaar hebben de games dermate goed verkocht dat SEGA heeft besloten om de game helemaal opnieuw te bouwen. Dat wil zeggen dat allesbehalve het verhaal op de schop is gegaan. Zo zijn bijvoorbeeld de fighting mechanics en het levelingsysteem van Yakuza 6 geïmplementeerd. Ook zijn de irritante wachttijden van Yakuza Kiwami 1 verleden tijd waarbij je continu naar een afgesloten segment werd overgeplaatst. Dit zorgt voor een betere flow in de game wat de algehele ervaring absoluut ten goede komt. Je hoeft nu immers niet om de dertig seconden naar een zwart scherm te kijken en je bent in staat om weg te rennen als je even geen zin hebt om met je vuisten te praten.

Dat is echter niet alles wat meegenomen wordt uit Yakuza 6 en Zero. Ook op het gebied van mini-games en side stories wordt flink wat “geleend”. Zo maken de Cabaret-missies uit Yakuza 0 en de Clan Creator uit Yakuza 6 een terugkeer. Het is weliswaar niets nieuws onder the land of the rising sun, maar deze aanvullingen bieden een luchtige onderbreking tijdens het doorlopen van het aanzienlijk minder luchtige verhaal. Overigens heeft de Clan Creator wel een flinke overhaul gehad. Waar je voorheen voornamelijk aan het aanvallen was, ben je dit keer voornamelijk aan het verdedigen. Je moet met een handjevol strijders weerstand bieden tegen hordes aan tegenstanders. Een beetje de omgekeerde wereld dus. Daarbij zit er weer meer dan genoeg gekkigheid in de game. Zo help je een man op de plee aan schoon ondergoed, sla je oplichters de hersenpan in en ga je naar de arcadehallen voor een potje Virtua Fighter 2.1. Overigens moet ik bekennen dat de toevoeging van Toylets voor flink wat giecheltjes hebben gezorgd. Ja, ook even pissen is nu een mini-game! Overigens is er ook nog een eervolle vermelding voor ieders favoriete maniak, Goro Majima. De nutcase keert weer terug in een eigen verhaal dat zich simultaan afspeelt met Kiryu’s verhaal. Een vermakelijke toevoeging die wederom wat meer karakter aan een al charismatisch personage weet toe te voegen.

1 1 1 1 1

Als fan van de Yakuza-serie kan ik de remaster absoluut waarderen. Verwacht niet bijzonder veel nieuws onder de Japanse horizon, het is immers een remaster. De game leent veel uit Yakuza 0 en 6, maar neemt niet alles klakkeloos over. Daarbij is Yakuza 2 wellicht het beste deel in de serie. Het verhaal is subliem en de zijmissies zijn weer heerlijk absurd. Zo zie je gespierde kerels die hun baby fantasie uitleven en neem je sexy foto’s van een aantal Japanse stoten. De serie weet de serieuze toon te doorbreken met absurde situaties die nooit aanvoelen als onnodige opvulling. Voor je het weet heb je weer veertig uur in de game zitten en vraag je je af wat er de afgelopen week allemaal aan je voorbij is gegaan. De toegevoegde verhaallijn van nutcase Goro Majima is een mooi stukje toegevoegde waarde en de verbeterde mechanics zijn een welkome kers op de taart. Iedere Yakuza-fan moet Yakuza Kiwami 2 in huis hebben!

• Beste deel in de franchise
  • Volledige remaster
  • Absurde zijmissies