Space for Sale Early Access review - Leuk op papier, niet in de praktijk

-

De huizenmarkt in Nederland mag dan op zijn gat liggen, er zijn genoeg planeten waar we als projectontwikkelaar aan de slag kunnen. Al die aliens willen namelijk ook hun eigen woning en in ruil daarvoor gaan ze als werknemer aan de slag bij de machines. De allereerste trailer was een goede promotie voor Space for Sale, maar het Early Access product laat toch iets compleet anders zien. En daardoor is het beter om nog even op aarde te blijven wonen, want lang ben je niet zoet met Space for Sale.

Space for Sale Early Access Review1

Aliens willen ook woningen

Space for Sale is een aandoenlijke game, waarbij je als klein mensje de planeten afreist om daar een soort woonwijken op te starten. Daar zul je geen mensen tegenkomen, maar juist allerlei soorten aliens die hun eigen arbeid verrichten. Nadat je een naam voor je bedrijf en de kleuren van je ruimtepak hebt bepaald, kom je terecht op de eerste planeet. In de aankondigingstrailer van Space for Sale viel het op dat alles heel kleurrijk is. Dit is in de praktijk ook het geval en dat is dan ook een van de redenen waarom het verkennen van de planeet leuk is om te doen. Je komt allerlei rare en kleine wezens tegen, die je kunt analyseren. Verder hebben ze weinig nut en dat borduurt verder, want de meeste planten zijn gewoon opvulling. Echt vrij verkennen is geen onderdeel van de game, want de planeet is opgedeeld in kleine gebieden. Om elk gebied te verkennen zul je het bestaande pad moeten volgen, want langs de randen zijn allerlei obstakels te vinden. Hoewel het mogelijk is om in een terreinwagen rond te crossen zorgen deze belemmeringen ervoor dat het niet altijd de snelste optie is.

De beperking van vrijheid is ook gebonden aan de basissen die je moet opstarten. Om huizen en machines neer te zetten moet je eerst een soort koepel plaatsen. Dat geeft je de ruimte voor drie huizen, terwijl er vier verschillende soorten bewoners zijn. Het is echter niet mogelijk om deze op een eigen gekozen plek te zetten, want in elk gebied is er een vaste locatie. Pas later in de game kun je in de overgebleven gebieden die geen vaste locatie hebben, wel een koepel neerzetten. Dit geldt ook voor de machines die je juist bij bepaalde planten, watervallen en vulkanen neerzet. Ze moeten precies worden geplaatst op een Anchor Point, want anders kun je de blauwdruk niet plaatsen. Dit is niet eenvoudig, want het luistert nogal nauw, waardoor ik regelmatig de blauwdruk meerdere malen moest draaien. In de hoop dat de game het op een gegeven moment correct zou registreren.  Je kunt dus helemaal niet de woonwijk van je wensen opstarten in deze koepels, want er zijn geen customisatieopties, geen variaties in de huizen en geen decoraties aanwezig. Je bent dus puur bezig met het plaatsen van de juiste machines op specifieke plekken, waardoor Space for Sale eerder een soort puzzelgame is dan een echte sandbox simulatie game.

Space for Sale Early Access Review2

Valt al snel in herhaling

Om bewoners te lokken moet je beginnen met het bouwen van simpele huizen. De eerste bevolkingsgroep wil graag toegang tot een waterpark en een drilboor in het gebied. Wanneer je dit uiteindelijk bereikt, is het mogelijk om huizen te bouwen voor de andere drie bevolkingsgroepen. Het vrijspelen van gebouwen, machines en gereedschappen is gebonden aan de hoeveelheid sterren die je bevolking geeft. Het is jammer dat de tutorial geen duidelijk beeld geeft en door het gebrek van een goed overzichtelijk menu, is het vooral frustrerend om dit voor elkaar te krijgen. Je bent voornamelijk bezig met het openen van alle menu’s om te achterhalen wat elk icoontje betekent en wat je precies moet doen. Het ging mij een stuk beter af toen ik besloot om helemaal opnieuw te beginnen, maar ook dan zijn de problemen duidelijk zichtbaar. Na twee uur was ik eigenlijk al klaar met de game, want je werkt momenteel nergens naar toe. Het idee voor Space for Sale is op papier erg leuk, maar in de praktijk is dat nog niet het geval. De aliens die verschijnen zijn dan wel leuk vorm gegeven, maar missen een persoonlijkheid. Ze hebben drie standaard zinnen en daar zul je het mee moeten doen.

Dat de reputatie van elke bevolkingsgroep bepaalt wat je vrijspeelt, past goed bij de setting en zo speel je langzaamaan steeds meer vrij. Hierdoor kun je uiteindelijk de planeet verkopen of doorsturen, maar daar houdt momenteel de game op. Ook het craftingsysteem heeft enkele uitgebreide elementen, omdat je wel degelijk meerdere grondstoffen kunt verzamelen. Je hebt ze voornamelijk nodig voor de gereedschappen, maar soms ook voor de sidequests. Doordat er een gebrek aan uitleg is, en de menu’s niet altijd ever helder zijn, voelt het toch niet heel gebruiksvriendelijk aan. Daar komt nog bij kijken dat ik regelmatig bugs en fps drops ben tegengekomen. Zo kon ik het huis van de professor niet plaatsen en bleef mijn personage na een ontploffing op de grond liggen. Als je dat combineert met de matige en eentonige gameplayloop dan kan ik Space for Sale nog niet aanraden. Dat is jammer, want ergens onder deze lading zit een game die niet alleen potentie heeft, maar ook een chille ervaring kan bieden.

Space for Sale Early Access Review 1
Space for Sale Early Access Review 2
Space for Sale Early Access Review 3

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Space for Sale moet nog een tijdje in de oven, wil het in ieder geval genoeg content bieden en een betere gameplayloop voorschotelen. Het idee van een projectontwikkelaar voor aliens op verschillende planeten heeft een toekomst, maar niet met het huidige systeem. De vrijheid waar de ontwikkelaars het over hadden is niet aanwezig, waardoor het erg beperkt aanvoelt. Alles heeft namelijk een vaste plek. Je kunt ook niets naar je wensen aanpassen. Door het gebrek aan een endgame, ben je je eigenlijk voor niets aan het uitsloven en de eerste twee uur van de game is alleen plezierig na een mislukte playthrough. De tutorial is namelijk ontzettend gebrekkig. De planeten en aliens zijn mooi vormgegeven, maar voeg ook nog eens bugs, fps drops en clipping toe aan het complete plaatje en je hebt een game die ik simpelweg nog niet kan aanraden.

• Vrolijk en kleurrijk
  • Het idee van de game
  • Vormgeving van de wereld