
Trailer
Cozy farming sim Sugardew Island kent releasedatum
6 februari 2025Mocht je goed kunnen genieten van games, zoals Stardew Valley, dan is Sugardew Island een om in de gaten te houden. De cozy farming sim kent een...
Ah, farming sims, van jongs af aan ben ik al verslaafd aan het genre. Wat begon met Harvest Moon is uitgegroeid tot een passie en ik kijk altijd uit naar nieuwe games. De laatste jaren zijn er pareltjes uitgekomen, zoals Stardew Valley, Roots of Pacha, Fields of Mistria, Ova Magica, Echoes of Plum Grove en My Time at Sandrock. Nu is Sugardew Island uitgekomen, waar je een eiland nieuw leven moet inblazen door het onderhouden van een boerderij en het runnen van een winkel. Is deze game een nieuwe waardevolle toevoeging aan het genre of valt het buiten de boot?
Het verhaal is simpel: Sugardew Island was ooit een utopia waar mensen, dieren en forest spirits in harmonie met elkaar samenleefden. Uit deze harmonie kwam een boom voort die het eiland beschermde. De mensen werden alleen hebzuchtig en besloten de boom om te hakken. De reden waarom wordt helaas niet echt duidelijk. De dieren vluchtten weg en de mensen moesten het eiland verlaten van de beschermer van de boom. De bewaker liet vervolgens verschillende doornstruiken rondom de boom groeien om deze te beschermen tegen een volgende aanval van mensen. Het eiland raakte in de loop der jaren in verval, totdat de speler het toneel betreedt, nadat deze door een schipbreuk op het eiland terecht is komen. Je wordt vrijwel meteen aan het werk gezet na een korte tutorial van de boerderij en de winkel.
Dit is aan de ene kant fijn, want farming sims staan erom bekend lange tutorials te hebben die soms net iets te lang duren. In het geval van Sugardew Island had ik een iets uitgebreidere intro willen zien, met name over het verhaal. Het was zo afgelopen en hierdoor had ik nog niet zoveel binding met het verhaal en het doel van de game. Waarom moet ik een winkel runnen om dit probleem op te lossen? Waarom is het eiland zogenaamd in verval, maar kon een NPC een boerderij en een winkel in een paar uur helemaal opknappen voor gebruik, die er daarna ook nog eens perfect uitzagen? Normaal begin je in een krot en moet je het langzaamaan upgraden tot een waardig huis, wat past bij de setting. Het waren die inconsistenties die mij een beetje zorgen baarden, want waarom is alles zo makkelijk te verkrijgen?
Die zorgen werden al gauw bevestigd na de game een paar uur gespeeld te hebben, want de gameplay-loop een beetje saai en eentonig. Je opent de dag, verzorgt je boerderij, opent de winkel (of niet) en gaat naar bed. Na een tijdje speel je ook villager requests vrij, maar die bestaan alleen uit bepaalde items verzamelen of verbouwen en in plaats van ze te verkopen, geef je ze aan bewoners voor geld. Dus eigenlijk verkoop je ze dan ook gewoon. Het enige verschil tussen de winkel en requests zijn de Harmony Points die je verdient met de winkel. Harmony Points zijn een speciale valuta die je kan inleveren bij de Harmony Tree om Sugardew Island te herstellen naar diens oude glorie. Dit zijn de eilanden van het konijn, het varken, het hert, de wezel en de uil. Met elk eiland kan je verschillende beloningen vrijspelen voor je boerderij, zoals betere gereedschappen, dieren en nieuwe zaden.
Roka Studio’s zegt dat ze de gameplay expres zo simpel hebben gemaakt voor het ultieme cozy-gevoel, maar bij simpele gameplay moet je zorgen dat de andere aspecten perfect uitgewerkt zijn en bij Sugardew Island is dat helaas niet het geval. De NPC’s zijn niet bijzonder en makkelijk om te vergeten. Normaal zit ik te springen om relaties op te bouwen in games, maar hier heb ik daar totaal geen interesse in, omdat de NPC’s maar één zin per dag tegen je zeggen. Je kan geen cadeaus aan ze geven, maar alleen “ok” antwoorden op de zin die ze zeggen. De enige manier om relaties te verbeteren is door de request van de NPC’s te doen, wat helaas weer onderdeel is van de al eentonige gameplay-loop. Het was zo gaaf geweest als het verhaal en de personages diepgaander waren geweest.
Is Sugardew Island een slechte game? Nee, totaal niet. De controls zijn prima in orde en voldoen aan de simpele ervaring die Sugardew Island wil bieden. Ik speelde op een Steam Deck en dat was perfect. Je bestuurt je personage met de linker joy-con en met de rechter kun je van gereedschap of item veranderen. De art-stijl is ook super schattig en ziet er prachtig uit. Ook zie je dat Roka hier veel passie in heeft gestoken. Ik ondervond ook totaal geen bugs en glitches tijdens het spelen, en over het algemeen is het een fijne ervaring op dat gebied. Je zit ook niet gebonden aan een tijdslimiet.
Normaal moet je in veel farming sims voor middernacht in bed liggen, anders val je flauw en verlies je geld of spullen. In Sugardew Island mag je onbeperkt over het eiland heenrennen, zolang je wilt, zonder consequenties. Het runnen van de winkel is ook een leuk concept. Normaal dump je spullen in een krat en heb je de volgende dag geld op de bank. Hier moet je het direct aan klanten verkopen en hoewel het niet uitgebreid is (90 procent van je klanten koopt het direct en de andere 10 procent moet je met drie simpele opties zien te overtuigen), is het wel een leuk concept.
Sugardew Island heeft veel potentie om een gezellige farming sim te zijn, maar de simplistische aanpak werkt helaas averechts. De game ziet er prachtig uit en speelt fijn, maar de eentonige gameplay en vlakke NPC’s zorgen ervoor dat het eiland nooit echt tot leven komt. Als je op zoek bent naar een ontspannen ervaring zonder al te veel diepgang, dan kan Sugardew Island zeker een fijne game zijn. Maar voor de doorgewinterde farming sim-fan voelt het toch als een gemiste kans.
Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
rokaplay
Uitgever:
rokaplay
Release:
7 maart 2025
Reviewscore:
Platforms: