
Preview
Tron: Catalyst – Een herhalende loop
3 mei 2025Jolien mocht aan de slag met de demo van Tron: Catalyst, het nieuwste actie-avontuur in de wereld van Tron. Lees hier haar eerste indrukken van de Arq...
In mijn preview was ik voorzichtig enthousiast over TRON: Catalyst op de pc. Toch moet ik toegeven dat de demo eigenlijk tekort was om echt een volledige mening te vormen. Sinds 18 juni is de volledige game beschikbaar en deze keer ging ik aan de slag met de Nintendo Switch-versie. Dus pak je light cycles erbij en keer met mij terug naar de mysterieuze Arq Grid en het verhaal van koerier en rebel Exo.
TRON: Catalyst volgt het verhaal van Exo, een koerier die tijdens een bezorging merkt dat haar rugzak gevaarlijk begint te gloeien. Niet veel later blijkt dat het om een bom gaat en bij haar laatste bezorging ontploft die ook nog. De Core, één van de dominante facties in de Arq Grid, is daar vanzelfsprekend niet blij mee. Exo wordt gevangengenomen en belandt in de Arena, waar ze moet vechten voor haar vrijheid en wat in werkelijkheid een doodsvonnis is. Zonder enige training wordt ze de arena in gestuurd, maar wanneer ze haar tegenstanders onder ogen komt, ontdekt ze iets onverwachts: ze kan terug in de tijd reizen via een mysterieuze time loop. De explosie heeft haar een bijzondere kracht gegeven waarmee ze kan “glitchen” naar het verleden.
Het verhaal is boeiend, maar voelt wat eentonig en lineair aan. De Arq Grid oogt groot, maar er is weinig te ontdekken. Side quests zijn er amper en vind je vooral tegen het einde van de game. De structuur is simpel: je loopt naar een locatie, voltooit de missie en gaat door naar de volgende. Het past bij het time loop-concept, maar voelt toch als een gemiste kans. De wereld van TRON is iconisch. Eén van de missies leidt je bijvoorbeeld langs een arcadehal of een garage. Hoe leuk was het geweest als je daar minigames kon spelen of je Light Cycle kon upgraden via optionele missies?
In mijn preview van Tron Catalyst was ik nog redelijk positief over de combat, maar na langere speeltijd moet ik toegeven dat het eentonig wordt. Ik had gehoopt dat Exo meer nieuwe aanvallen zou krijgen naarmate het verhaal vordert, maar helaas blijft dat uit. De game introduceert wel nieuwe vaardigheden, maar dat zijn vooral uitbreidingen van de basisaanvallen: disc throw, normale aanval en parry. De gevechten voelen vloeiend aan en een perfecte combo uitvoeren geeft echt voldoening, maar er wordt te weinig gedaan om het gevechtssysteem te verdiepen.
Het kleurgebruik in de game helpt daar ook niet echt bij. De wereld bestaat grotendeels uit donkerblauw, met af en toe kleuraccenten die facties aanduiden — oranje voor de Core, lichtblauw voor gewone programs en groen voor de rebellen van Vega. Toch blijft het visueel donker en soms verwarrend. Het is regelmatig lastig te zien waar de begane grond eindigt en waar een muur eigenlijk een trap blijkt te zijn. Dat wordt versterkt door het top-down perspectief, waardoor je niet om objecten heen kunt kijken of een goede inschatting kunt maken van je omgeving.
Ondanks de kritiekpunten heb ik me over het algemeen goed vermaakt met TRON: Catalyst. Er hangt alleen een constant gevoel dat er nét iets ontbreekt. Een uitzondering daarop is de voice acting, want die is namelijk fantastisch. Exo komt overtuigend over als hoofdpersonage en haar persoonlijkheid wordt uitstekend neergezet. Ook bijpersonages zoals Core-generaal Conn, die haar constant op de hielen zit en de mysterieuze rebel Vega, waarvan je nooit zeker weet of hij te vertrouwen is, worden sterk neergezet. De facties worden door de voice actors echt tot leven gebracht, wat het des te jammer maakt dat voice acting alleen voorkomt op bepaalde momenten in het verhaal. Meer gesproken interacties hadden de wereld nog levendiger kunnen maken.
Hoewel TRON: Catalyst niet alles uit de kast haalt, is het zeker geen slechte game. Het fundament is sterk, de sfeer is uniek en Exo is een hoofdpersonage die interessant is om mee te spelen. Met iets meer variatie, vrijheid en visuele helderheid had dit echt een geweldige game in het TRON-universum kunnen worden. Voor nu blijft het een solide ervaring voor fans en een interessante sci-fi actiegame met een duidelijke identiteit die zeker ook geschikt is voor nieuwkomers van deze unieke franchise.
TRON: Catalyst brengt de Arq Grid goed tot leven. Het verhaal is interessant, de personages overtuigen en de voice acting is een absoluut hoogtepunt. Tegelijkertijd voelt het geheel wat onderbenut aan. Buiten het hoofdverhaal is er weinig te beleven, de combat verliest na verloop van tijd zijn glans en visueel is de wereld aan de donkere kant. Voor fans van de franchise is er zeker genoeg om van te genieten, maar het voelt ook als een game die nét niet alles uit zijn potentieel haalt. Dat is zonde, want het had meer kunnen zijn dan dit, veel meer.
Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Bithell Games
Uitgever:
Devolver Digital
Release:
17 juni 2025
Reviewscore:
Platforms:
Preview
Jolien mocht aan de slag met de demo van Tron: Catalyst, het nieuwste actie-avontuur in de wereld van Tron. Lees hier haar eerste indrukken van de Arq...
Trailer
Big Fan Games - een filiaal van Devolver Digital - heeft zojuist haar eerste game wereldkundig gemaakt. Het gaat om Disney's TRON: Catalyst!