De Rondvraag: Games die onwijs tegenvallen

Geplaatst:
Aangepast: 3 februari 2024 13:18

Het is altijd lastig om de verwachting waar te maken wanneer de game met een hoop bombarie op de markt komt. Maar ja, je wil ook geen nieuwe game aankondigen als een matige titel om zo teleurstelling te voorkomen. Bij succesvolle gamereeksen zie je het vaak uiteindelijk ergens fout gaan. Men gaat veelal net een tandje te ver door dingen zoals "much bigger" en allerlei idiote dingen toe te voegen. Teveel vernieuwen is niet goed, maar te weinig ook niet. De fans verwachten en eisen steeds meer en de makers luisteren soms te weinig of juist teveel. Wij hebben op de redactie deze week eens rondgevraagd welke games ons diep hebben teleurgesteld.

The Order 18862

Timo met The Getaway

Als er een game benoemd mag worden die zijn belofte niet wist waar te maken, dan is dit zeker The Getaway voor de PlayStation 2. Destijds had ik net een PlayStation 2 in huis gehaald en zocht ik naar een titel die niet al op mijn pc kon spelen. GTA vond ik al vet, dus waarom niet deze game. Hoewel flink wat recensies waarschuwden voor een matige game, besloot ik toch over te gaan tot de aankoop. De realistische setting in Londen met echte gelicenseerde wagens vond ik waanzinnig. De game werd veel gepromoot (uiteraard, want Sony) als een film van Guy Ritchie meets Scorcese. Althans, dat was mijn afdronk. Toen ik dat schijfje echter in mijn PS2 drukte, was er een en al teleurstelling. Matige graphics, matige besturing zowel te voet als met de wagens, het schieten voelde ruk en eigenlijk alles wat GTA zo goed maakte, zat hier niet in. De game bracht ik dan ook de volgende dag gewoon weer terug naar de winkel, waarop de verkoper er nog alles aan wilde doen zodat ik de game toch hield. Ja dag, tot ziens en houdoe. Ik kocht toen overigens in plaats daarvan een tweedehands versie van Final Fantasy X. Moet ik dan nog meer zeggen?

Philip met No Man's Sky

Er zijn veel titels die onder deze noemer vallen, maar No Man’s Sky uit 2016 is in dat opzicht een topper. De game werd door de ontwikkelaars en de marketingcampagne zo gehypet dat de verwachtingen enorm waren. Zo kon je het heelal verkennen, je ruimteschip aanpassen, op asteroïden landen en in multiplayer andere spelers bijstaan. Elke planeet was bijzonder met zijn eigen flora en fauna die beïnvloed konden worden door de reusachtige wezens die daar leven. Daarnaast beloofde de ontwikkelaars ruimteoorlogen met grote vloten van schepen die je kunt aanvallen en vernietigen. Helaas viel de game in de praktijk vies tegen. Van de grote beloftes werd niet veel gerealiseerd. De gameplay was voornamelijk zeer repetitief. Je ontdekt een nieuwe planeet met verschillende grondstoffen die je moet delven. De weinige levensvormen die je tegenkomt doen niet heel veel, dus ga je op zoek naar de volgende planeet. Helaas doe je daar precies hetzelfde. Van ruimteoorlogen is helemaal geen sprake en je kon online wel op dezelfde planeet staan, maar niet met elkaar interactie voeren. De game heeft na al het commentaar en rechtszaken een aantal patches gekregen die de problemen moesten verhelpen. Goed nieuws voor de volhouders, maar mijn geld gaat naar ontwikkelaars die wel hun beloftes waarmaken.

onbekend

Rudy met Tony Hawk's Pro Skater 5

Meestal leg ik de lat niet al te hoog. Teleurstelling is nou eenmaal een groot onderdeel van het leven en dat is dan ook iets waar je je op voor moet bereiden. Toch had ik mijn verwachting voor Tony Hawks's Pro Skater 5 te hoog ingestoken. Niet dat ik er überhaupt veel verwachting van had. Toen ik de game echter voor een prikkie op de kop had getikt, kon ik het niet laten om terug te denken aan de dagen van weleer. Dat ik samen met mijn maatjes op de bank in de kreukels lag vanwege de absurde tricks, keiharde valpartijen en het hoge fungehalte. Na installatie viel die droom compleet in duigen. Ik kwam niet eens verder dan het trainingslevel aangezien je altijd online moest zijn! Nu is dat niet zozeer een probleem, maar als de servers offline zijn wordt dat erg lastig. Weg vijf euro en weg goede herinneringen. Deze ervaring heeft mij weer iets nieuws geleerd, sommige dingen moet je lekker als herinnering behouden...

onbekend

Peter met Gran Turismo 5

In deze game uit de iconische reeks merk je duidelijk dat de makers ergens een beetje de kern van waar het om draait (lekker racen potver!) verloren zijn geraakt gedurende het ontwikkelproces. Met onder andere de idioot gedetailleerd uitgewerkte premium cars en het nodeloze schademodel op de auto's waren ze zoveel tijd kwijt dat de ontwikkelaar een tekort aan tijd had om een leuke game te maken. Daarom hebben ze na ruim vier jaar aanklooien maar een lading PS2 maps en auto's een make-overtje gegeven van pats, boem, klaar! De game is beslist niet slecht, maar ze hebben er bijna een sport van gemaakt de lol eruit te zuigen. Niks lijkt bedacht te zijn voor een leuke speelervaring. Sterker nog alles dient ervoor om het jou als speler moeilijk te maken. Zo moet je bijvoorbeeld om de Top Gear racetrack vrij te spelen met fucking trage pokke VW hippiebusjes een race houden, één van de saaiste races die ik ooit digitaal heb mogen ervaren.

onbekend

Dat was dan een "mooi" lijstje met teleurstellingen waar de traantjes vanaf druipen. Ben je het met ons eens of zijn wij hier maar zeurpieten? wil je de treurnis voortzetten, laat ons dan weten welke game jou ontzettend is tegengevallen in de comments!

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord