Drie van die: Dingen van de Far Cry-serie die indruk op mij maakte

-

De Far Cry-serie draait al mee sinds 2004 en heeft de nodige vernieuwingen naar het shooter-genre gebracht. Met Far Cry: New Dawn in aantocht is het goed om even terug te kijken op de geschiedenis van de serie. Elke game had wel iets bijzonders, de ene misschien wat meer dan de ander. Met name de eerste drie games wisten met verschillende dingen indruk op mij te maken. Zowel grafisch, op gameplay-technisch gebied en met een bijzonder personage.

Far Cry

Het was 2005 toen ik de allereerste Far Cry voor het eerst speelde. Nog nooit had ik een shooter gespeeld die er zo waanzinnig goed uitzag. Het tropisch eiland zag er heel uitnodigend uit, ware het niet dat het vol zat met huurlingen. Het eiland klopte gewoon. Elke boom, houten hutje en bospaadje stond op de perfecte plaats. Ook het azuur blauwe water zag er zowel vanaf het droge als onderwater schitterend uit. Niet alleen de grafische pracht maakte indruk, maar ook de vrijheid. Nu had het allereerste deel nog niet de open wereld die we vandaag de dag gewend zijn van de serie, maar de levels waren zeer groot en gaven genoeg vrijheid om vijanden te flanken. Het tropisch eiland was in ieder geval de ster van de game en ziet er zelfs vandaag de dag nog bijzonder fraai uit. Het is in ieder geval iets wat me altijd bij zal blijven van de serie.

Far Cry 2

Na het eerste deel en verschillende spin-offs besloot Ubisoft dat de serie naar Afrika zou gaan. Far Cry 2 zag er ook schitterend uit, maar het bijzondere van deze game lag hem niet zozeer in de graphics. Vuur en destructie is wat mij van dit deel het meeste bijstaat. De vlammenwerper was één van de belangrijkste wapens in Far Cry 2 en het was heerlijk om te zien hoe het dorre gras, struiken en bomen vlam vatten en door een gesimuleerde wind zich wist te verspreiden. Tel daarbij op dat een groot deel van de omgeving deels kapot kon en je zelfs takken van bomen kon schieten, wat samen zorgde voor heerlijke ervaring. Ook origineel waren de vele animaties om wapens die vastliepen te herstellen en botbreuken en andere wonden te verzorgen. Het is zonde dat in de delen die volgde dit detail verloren is gegaan, want het was in Far Cry 2 absoluut een verrijking voor de gameplay.

Far Cry 3

Het derde deel in de Far Cry-serie keerde terug naar een tropisch eiland. De game bevatte de nodige vernieuwingen, die vandaag de dag nog in de serie aanwezig zijn. Het oogde weer bijzonder fraai en speelde heerlijk weg. Dit keer werd de show echter niet gestolen door de graphics of gameplay, maar door bad-guy Vaas. Deze psycho, heerlijk neergezet door Michael Mando uit Better Call Saul, veroverde de harten van vele gamers. Natuurlijk zijn vertolking was ook angstaanjagend, maar toch kreeg je een zwak voor Vaas. De scene waarin hij uitleg geeft over de ‘Definition of Insanity’ is Oscar-waardig en bleef nog lang door mijn hoofd rondspoken. Vaas is wat mij betreft de beste bad-guy van de Far Cry-serie en ook één van de betere game-slechteriken. 'Did I ever tell you what the definition of insanity is'?

Dit zijn drie van die dingen van de Far Cry-serie die destijds indruk op me hebben gemaakt. Hebben jullie nog dingen of bepaalde momenten die je van de serie bij blijft?

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Far Cry 3

Ontwikkelaar:

Ubisoft

Uitgever:

Ubisoft

Release:

29 november 2012

Gameliner Awards:

Beste game van 2012

Reviewscore:

Platforms:

PC
X360
PS3
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord