Nieuws
Call of Duty: Modern Warfare-maps waren nog niet af
13 april 2021Infinity Ward heeft onlangs plotseling twee maps uit Call of Duty: Modern Warfare verwijderd. Naar verluidt waren de maps nog niet voldoende af.
Call of Duty: Modern Warfare heeft de afgelopen week de bèta gehad en ik was ontzettend in mijn nopjes om deze te mogen spelen. Temeer, omdat ik heel veel hoop had dat dit deel weer de terugkeer is naar de gloriedagen van Call of Duty 4: Modern Warfare en de opvolgers Modern Warfare 2 en 3. Afijn, Activision vond het wel eens tijd om de serie een soort van herstart te geven en begint weer vrolijk met Call of Duty: Modern Warfare. Al verward? Het mooie (maar ontzettend subjectieve) nieuws is dat Infinity Ward weer aan het roer staat. Om eerlijk te zijn, heb ik ook nooit problemen gehad met Treyarch en Sledgehammer, want ook zij hebben ontzettend puike – en mindere - delen afgeleverd. Oh, en laat ik de talenten van Raven Studios niet vergeten. Mijn laatste ervaring was met World War II en Black Ops 4 heeft erg lang op mijn twijfel-lijst gestaan, maar uiteindelijk ben ik toch niet overstag gegaan. Want feit is, is dat World War II voor mij een erg fijne terugkeer was naar het ‘boots to the ground’-principe, maar deed mij wel snakken naar een hedendaagse setting. Ik ging ook overstag door Modern Warfare Remastered te kopen en daarbij Infinite Warfare erbij te krijgen (ja, precies zoals ik het omschrijf ja). Het is inmiddels 2019 en het duurt nog slechts een maand voor de release van Call of Duty: Modern Warfare. En jongens, ik ben in tijden niet zo in mijn nopjes geweest en bij toeval heb ik de game kunnen testen op twee platformen! Vandaar mijn drie van die vernieuwingen in Call of Duty: Modern Warfare.
Realism, NVG en Gun Fight. Dit zijn de drie meest in het oog springende nieuwe modi van Call of Duty: Modern Warfare. Het zijn wat mij betreft ook de beste wapenfeiten sinds tijden van de serie. Na lange tijd weinig vernieuwingen in de gameplay te hebben toegepast, los van de futuristische setting en het extra hoog springen, is het een welkome aanvulling en verrassend genoeg juist erg simpel. Maar ja, eenvoud is vaak kracht. Dat blijkt ook maar weer tijdens het spelen. Gunfight is een twee tegen twee gevecht in een relatief kleine arena. Je begint met pistolen, submachine guns en snipers. De balans tussen de spelers is daardoor gelijk, want je setup is hetzelfde. Het level en de wapens zorgen ervoor dat je steeds moet nadenken over hoe je speelt. De ene keer is het een rush naar elkaar, dan afstand bewaren en voorzichtig te werk gaan. De potjes zijn snel, en voordat ik het wist, was ik er een paar uur in kwijt. NVG is retespannend, omdat je elkaar echt nauwelijks tot niet ziet. Je moet namelijk in het pikkedonker met je night vision goggles spelen. Je uitrusting bepaalt je zichtbaarheid (lasersight verraad je positie immers) en je muzzleflash kan je verbergen. Dit is wel een moeilijke modus in de multiplayer, maar geeft wel veel spannende potjes. En realism is misschien wel de meest puristische vorm en ik ga deze, denk ik, vaak spelen. Je hebt geen HUD oftewel, opletten geblazen. Hoeveel kogels je hebt, weet je niet tot de magazijnen leeg zijn. Waar iedereen is? Zoek het lekker uit! Je radar is er niet. Kortom, je bent echt op jezelf en je team aangewezen.
Jongens, ik ben zwaar onder de indruk van de bèta. De engine is echt (eindelijk) eens op de schop gegaan. De game oogt minder plat dan voorheen en lichteffecten zijn meer van invloed dan ooit, mede dankzij goede gamemodi. Maar dit gaat allemaal hand in hand samen met de beste gameplay sinds tijden. Infinity Ward heeft echt gekeken naar hoe de game beter te spelen is. Animaties zijn op de schop gegaan, gameplay tweaks zoals het gebruik van een wapen op de trap. Qua controles is er zoveel meer af te stellen waardoor je je eigen voorkeuren echt tot in den treuren kunt vastleggen. Er is zoveel fundamenteel goed aangepast, dat het bijna een verademing is om een Modern Warfare te spelen die vrijwel in de buurt komt van wat menig fan wenst van een Modern Warfare-Game. Levels zijn goed vormgegeven (ook al was de keuze beperkt), want meerdere ingangen (deuren!), donkere hoekjes en bijna alles lijkt te beklimmen, maakt dat levels op gigantische veel manieren zijn te spelen. Het nadeel is dat het slechts de bèta is, dus we weten niet hoe de volledige game daadwerkelijk gaat worden. Hoeveel levels zitten erin? Wordt het volgepropt met microtransacties? Worden er nog challenges en statistieken toegevoegd? Ik ga uit van wel, maar het is duidelijk een voorproefje, noem het een voorgerecht, van een twaalf gangen diner. Wie had ooit gedacht dat Activision nog zoiets zou kunnen bieden, met als pièce de résistance: Crossplay! Spelen met pc-eigenaren mits ze maar met een controller spelen. Briljant!
Ja jongens, er is nog veel meer, wat ik jullie echt niet kon onthouden. De game kent als je het mij vraagt een prima en goed doordachte besturing en aanverwante opties. Immers, dit is de industriestandaard geworden. Maar Infinity Ward is dit keer echt ver gegaan. Meest in het oor springende? Je kunt kiezen uit meerdere afmix-opties voor het geluid, om wat qua geluid zo goed mogelijk bij jou past ook te kiezen. Want geluid is wat mij betreft voor een shooter het op één na belangrijkst op reactiesnelheid na. De besturing is nog uitgebreider aangepast. Meerdere besturingen zijn vooraf ingesteld, maar je kunt nu ook details tweaken, zodat je het volledig naar je eigen hand kunt zetten hoe jij het lekkerst speelt. Het gaat zelfs zo ver dat je zelfs grafische opties kunt aanpassen zoals ledematen die wel of niet af te knallen zijn! Kleine tweaks als een wapen kunnen gebruiken op de trap terwijl je klimt, om een hoekje leunen en schieten, je wapens mounten op een object, met je linkerhand een flashbang gooien inclusief nieuwe animatie en hetgeen dat mij een glimlach op mijn gezicht deed toveren: als je op je teamgenoot schiet zegt ie: " it's me goddammit!" De allerbeste verandering in de beta is wel dat de levels ontzettend snel laden. Zowel op de Xbox One en de Xbox One X was er nauwelijks verschil en zit je supersnel in de actie. Alle vorige delen konden nog wel eens een erg lange laadtijd hebben. Hoe ze dit hebben opgelost weet ik niet, maar het werk super. Tot slot heeft Infinity Ward gezegd dat ze de snelheid iets omlaag hebben geschroefd. hier was niets van te merken, want het speelde net zo lekker als altijd!
Het is maar de vraag hoe de game daadwerkelijk uitgebracht wordt. Hoeveel verschil gaat er zijn tussen deze versie en de daadwerkelijke retailversie? Blijft het zo puur als dat het nu is, of wordt het overladen met microtransacties? Krijgen we nog wel challenges? En uiteraard, wat kunnen we nu van de singleplayer verwachten waar al zoveel over geschreven is? Ik denk dat nu ik de bèta gespeeld heb, Activision met Infinity Ward de juiste koers is ingeslagen, maar de Amerikaanse uitgever heeft wel wat credits verloren. Eerst zien, dan geloven.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Infinity Ward
Uitgever:
Activision Blizzard
Release:
25 oktober 2019
Reviewscore:
Platforms:
Nieuws
Infinity Ward heeft onlangs plotseling twee maps uit Call of Duty: Modern Warfare verwijderd. Naar verluidt waren de maps nog niet voldoende af.
Trailer
Seizoen 6 van Call of Duty: Modern Warfare en Warzone is nu live. Activision deelde een trailer van de battle pass en de nacht modus.
Trailer
De trailer voor het vijfde seizoen van Call of Duty: Modern Warfare en Warzone is onthuld. Het stadium in Verdansk is eindelijk geopend.
Nieuws
Infinity Ward verwijderde onlangs een skin uit Call of Duty: Modern Warfare omdat deze niet gepast is.