Drie van die: FIFA-irritatiefactortjes

Geplaatst: 7 juni 2014 10:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Als je aan verschillende mensen vraagt wat de game is die ze gedurende een jaar het langste of het meeste spelen, dan komen daar natuurlijk ook heel wat verschillende antwoorden uit. Voor sommigen is het bijvoorbeeld de laatste Call of Duty, terwijl anderen juist heel veel tijd in een Grand Theft Auto-titel hebben gestoken. Ik zou de vraag persoonlijk beantwoorden met de laatste versie van voetbalgame FIFA. Hoewel ik in een jaar heel wat games aan de tand voel, is FIFA toch altijd het spelletje waar ik weer naar terugkeer en die ik tot het uitkomen van de volgende editie blijf spelen. En ja, als je dan zoveel tijd in een game steekt, dan gaan er dingen opvallen, zowel in positieve als in negatieve zin. Laat ik eerst zeggen dat FIFA - en dit jaar dus FIFA 14 - gewoon een topgame is waar weinig aan schort en die absoluut veel beter is dan de concurrent (PES-fans eat your heart out). Nu die opmerking is gemaakt, wil ik het toch even hebben over drie dingen die me irriteren aan de huidige FIFA; een game kan immers niet honderd procent perfect zijn.

Maximale speelduur carrière

De mode van FIFA die ik doorgaans het meest speel is de carrière-modus. Dat komt niet omdat ik alleen maar van de computer kan winnen (ik speel overigens op Wereldklasse), maar omdat ik de carrière gewoon het allerleukste van FIFA vind. Het nadeel van de carrière-modus is dat 'ie maar vijftien seizoenen duurt. Nadat je vijftien in-game-jaren hebt lopen zwoegen om de beste ploegen van de wereld op te zetten, is het zonder pardon afgelopen met je en word je met gedwongen pensioen gestuurd. Nu begrijp ik wel dat EA daar als reden voor geeft dat zelfs de jongste spelers na al die jaren de dertig al zijn gepasseerd, en dat er dus te weinig spelersmateriaal overblijft om mee verder te kunnen spelen. Maar waarom kiezen ze er dan niet voor om willekeurige nieuwe spelers te introduceren? Alsof iemand op dit moment weet wie er over vijftien jaar de sterren van de hemel gaat spelen? Die generatie is nu immers nog meer bezig met het graaien in z'n eigen *** dan met het voetbalspelletje. En hoe moeilijk is het om - anno 2014 - een algoritme te bedenken die zulke willekeurige spelers eventjes uitpoept (kan ik dat woord toch nog even gebruiken, hè lekker)? Al jaren is dit een gemiste kans, maar hopelijk zien we het in een volgende FIFA toch terug. Dat het kan heeft bijvoorbeeld Football Manager al bewezen, en de grootte van die spelersdatabase is nog wel eventjes wat groter dan die van FIFA.

Spelers die de bal moeten halen

Dit irritatiefactortje heeft denk ik te maken met het feit dat FIFA 14 voor zowel de current-gen als de next-gen consoles is verschenen. In de laatstgenoemde groep heeft EA ballenjongens/meisjes geïntroduceerd die de spelers een nieuwe bal toespelen als de oude bal te ver uit het beeld is gerold. De current-gen (dus de PlayStation 3 en Xbox 360) hebben die ballenjongens niet. EA heeft er vervolgens voor gekozen om de spelers zelf dat klusje van het halen van een bal dan maar op te laten knappen, met als gevolg dat spelers soms het halve veld over moeten rennen om de verloren bal te halen, om vervolgens datzelfde stuk terug te hobbelen naar de plek waar bijvoorbeeld een ingooi genomen moet worden. Hoe is dat mogelijk? Waarom dan niet gewoon een sprongetje vooruit in de tijd naar het moment dat een speler klaar is om een bal weer in te gooien? Wat is er zo moeilijk aan om dat door te voeren? Ook in een latere update heeft EA dit nog niet gedaan, waardoor ik soms uren (nou ja, seconden dan, maar toch) moet wachten totdat ik weer verder kan voetballen. En de speeltijd loopt tijdens zulke momenten ook maar door - niet echt fijn als je een doelpunt achter staat en graag nog gelijk wilt maken.

Nog meer sfeer

Oké, dit is dan misschien niet een heel grote irritatiefactor. De sfeer in FIFA is over de afgelopen jaren namelijk altijd een verkooppunt van de serie geweest en ik hoor er dan ook eigenlijk niet over te klagen. Totdat je een reguliere FIFA gaat vergelijken met een FIFA-editie die rond een groot eindtoernooi wordt uitgebracht, zoals ook nu met het wereldkampioenschap. Al bij het opstarten van die game proef je de geweldige sfeer van zo'n WK, en helemaal als je een wedstrijdje gaat spelen komt het stadion echt tot leven. Maar waarom zit zoiets dan niet in de normale FIFA 14? Waarom is het zo relatief saai als je in die normale game een vriendschappelijke oefenwedstrijd speelt tussen twee landen, of je met een land probeert te kwalificeren voor een eindtoernooi. Het is dan niet alsof de sfeer opeens veel beter en hoger is dan tijdens normale competitiewedstrijden, terwijl dat in een speciale FIFA-game wel het geval is. De reden is waarschijnlijk wel weer simpel te bedenken: als EA zulke sfeer al in een normale game stopt, dan zal niemand er meer voor kiezen om (ook nog) zo'n speciale editie van bijvoorbeeld het WK te kopen. Overigens vind ik het sowieso te gek voor woorden dat je voor nagenoeg dezelfde game (behalve dan de toegenomen sfeer) de volle mep moet bètalen, maar dat is weer een ander verhaal. Toch, meer sfeer bij speciale wedstrijden in normale FIFA-games zou niet verkeerd zijn!

Zijn al deze zogenaamde irritatiefactortjes echt zo groot dat ze de game totaal breken? Nee absoluut niet, maar zoals gezegd zijn het wel die kleine dingetjes waar je je aan gaat storen als je de game voor een wat langere periode hebt gespeeld. Maar goed, misschien is dat wel hetzelfde bij andere games, want uiteindelijk kan alles altijd beter. Ik ben benieuwd of jullie deze drie irritaties ook in FIFA tegen zijn gekomen, of dat andere games soms tot (kleine of grote) frustraties hebben geleid. Schroom niet om het in een reactie hieronder te delen!

Lees meer