Nieuws
Paradox teaset nieuwe plannen voor Prison Architect
14 januari 2024Paradox Interactive heeft nieuwe plannen voor Prison Architect en dat wordt geteased in een samenvattende trailer.
Ik krijg heel vaak de vraag "ben jij wel een echte gamer?". Hoezo, omdat ik veel managementgames speel? Ik vind wel dat ik als managementgameliefhebber mijzelf absoluut een gamer mag noemen. Misschien ben ik niet een doorsnee gamer die helemaal losgaat in een nieuwe FIFA of Call of Duty, maar ik ben zeker geen casual gamer. Daarom ga ik even mijn spierballen flexen. Hierbij mijn drie van die managementgames!
Ik geef eerlijk toe dat ik RollerCoaster Tycoon nooit zo fanatiek heb gespeeld als Planet Coaster. Mijn dromen waren grootser dan slechts een pretpark. Nee, ik ging voor volledige steden! Toen Planet Coaster werd aangekondigd, was ik zelf nog niet zo ondersteboven, maar dankzij de aanrader van Koen ben ik de game toch gaan spelen en uiteindelijk gaan waarderen. Uiteindelijk heb ik over de negentig uur in Planet Coaster zitten, maar helaas werd mijn pc er iets te traag voor. Ik ben in de tussentijd veel YouTubers gaan volgen als: DeLadysigner, Silvarret, Geekism en Uthris. Deze vier zijn in mijn ogen de beste Planet Coaster builders die er zijn. De game is door de jaren heen aangevuld met nog meer thema’s, uitbreidingen en mogelijkheden. Helaas heb je nog steeds een kast van een pc nodig om de game een beetje probleemloos te kunnen draaien. Heb je zo'n kast, dan zijn de mogelijkheden eindeloos.
Een van mijn favoriete managementgames aller tijden is zonder twijfel Prison Architect. Ik heb al over de 320 uur in de game zitten en dat lijkt mij meer dan genoeg bewijs dat ik de game behoorlijk hoog in het vaandel heb staan. Wat de game zo leuk maakt, is dat het alles in zich heeft en nog steeds ruimte voor verbeteringen heeft. Prison Architect is een game van indie ontwikkelaar Introvision Software. In de game begin je met een leeg landschap waar je de basisfaciliteiten van een gevangenis moet opzetten. Denk daarbij aan een kantine, keuken, cellencomplex, wachtkamers en visitekamers. Je hebt allerlei ongure types in je gevangenis opgesloten, van gangleden tot simpele winkeldieven. De zware gevangenen onderdrukken de minder zware delinquenten. Daar moet je als gevangenisbewaarder rekening mee houden. Zo moet je zien te voorkomen dat ze elkaar opruien. Ook moet je voorbereid zijn op de meest uiteenlopende dagelijkse problemen, zoals een leraar die corrupt is of een radiozender die propaganda uitzend. Het gevaar kan echter ook in een klein hoekje zitten. Zo kan er een virusuitbraak zijn of een elektriciteitscentrale die in vlammen opgaat. Je kan het jezelf zo moeilijk maken als je zelf wil. Je kunt met beperkt geld spelen, maar ook met geld strooien alsof je de winnende speler van een potje Monopoly bent. Als je met beperkt geld wil spelen en je hebt bijvoorbeeld de mogelijkheid om te lenen, kun je met het geleende geld een grotere gevangenis bouwen om uiteindelijk nog verder te groeien. Hierdoor blijft Prison Architect enkele jaren na zijn lancering nog steeds een van mijn favoriete managementgames ooit.
De laatste managementgame die zeker niet uit dit lijstje mag ontbreken is SimCity. De game heb ik vroeger op de pc helemaal grijs gespeeld. Ik heb letterlijk alle delen in de serie gespeeld. Dat wil wat zeggen want de eerste game verscheen in 1989! Het begon met het eerste deel op de Super Nintendo waarbij je van bovenaf een stad moest opbouwen. Daarbij moet je goed nadenken over wat je als eerste nodig hebt om een stad te laten groeien. Want als je door het geld heen was, moest je opnieuw beginnen. De meeste uren heb ik nog wel zitten in SimCity 2000, waarbij de rampen mij nog het meeste zijn bijgebleven. Al vond ik de game leuker zonder UFO’s boven je stad. Hoeveel uur ik daadwerkelijk in SimCity 2000 heb zitten weet ik niet meer, maar ik weet dat ik daar uren in kon verdwalen. Het laatste deel uit de SimCity-reeks, SimCity 2013, heb ik ook over de tweehonderd uur gespeeld. Helaas werd de game iets minder goed ontvangen door het publiek, waardoor Eletcronic Arts snel de stekker uit de game heeft getrokken. De game had overigens nogal de nodige beperkingen. De map waarop je kon spelen was bijvoorbeeld behoorlijk beperkt en je moest altijd online zijn om überhaupt te kunnen spelen. Er kwamen later betere alternatieven, zoals: Cities Skylines, op de markt. Maar niets is in mijn ogen is zo goed als SimCity 2000.
Ik heb dan minder met games zoals Call of Duty, FIFA en noem die mainstream games maar op, maar ik kan uren verdwalen in een goede managementgame. Des te uitgebreider, des te beter. Wat voor mij een goede managementgame maakt, is dat jouw bouwsels invloed hebben op hoe de pot gaat verlopen. Of je nu wordt afgezet als burgemeester in SimCity of ontslagen wordt als gevangenisbewaarder in Prison Architect, het zijn je eigen stommiteiten waar alleen jezelf invloed op hebt.
Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Series
Uitgever
Introversion Software
Reviewscore
Platforms
Pc, Xbox 360, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch
Releasedatum
6 oktober 2015
Ontwikkelaar
Introversion Software
Gameliner Awards
-
Nieuws
Paradox Interactive heeft nieuwe plannen voor Prison Architect en dat wordt geteased in een samenvattende trailer.
Trailer
De laatste update voor Prison Architect is uitgebracht, maar het boek van de gevangenisgames is nog niet gesloten.
Downloadnieuws
Mensen met een Nintendo Switch Online-abonnement kunnen binnenkort weer tijdelijk genieten van een gratis game. Ditmaal is het de beurt aan Prison...
Nieuws
Geef gevangenen een tweede kans in The Second Chances uitbreiding voor Prison Architect. Die werd aangekondigd tijdens de PDX CON Remixed Showcase.
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Google AdSense
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.