Drie van die: Mijn favoriete managementgames aller tijden

Geplaatst: 16 oktober 2018 14:00
Aangepast: 17 maart 2024 13:35

Ik krijg heel vaak de vraag "ben jij wel een echte gamer?". Hoezo, omdat ik veel managementgames speel? Ik vind wel dat ik als managementgameliefhebber mijzelf absoluut een gamer mag noemen. Misschien ben ik niet een doorsnee gamer die helemaal losgaat in een nieuwe FIFA of Call of Duty, maar ik ben zeker geen casual gamer. Daarom ga ik even mijn spierballen flexen. Hierbij mijn drie van die managementgames!

Planet Coaster

Ik geef eerlijk toe dat ik RollerCoaster Tycoon nooit zo fanatiek heb gespeeld als Planet Coaster. Mijn dromen waren grootser dan slechts een pretpark. Nee, ik ging voor volledige steden! Toen Planet Coaster werd aangekondigd, was ik zelf nog niet zo ondersteboven, maar dankzij de aanrader van Koen ben ik de game toch gaan spelen en uiteindelijk gaan waarderen. Uiteindelijk heb ik over de negentig uur in Planet Coaster zitten, maar helaas werd mijn pc er iets te traag voor. Ik ben in de tussentijd veel YouTubers gaan volgen als: DeLadysigner, Silvarret, Geekism en Uthris. Deze vier zijn in mijn ogen de beste Planet Coaster builders die er zijn. De game is door de jaren heen aangevuld met nog meer thema’s, uitbreidingen en mogelijkheden. Helaas heb je nog steeds een kast van een pc nodig om de game een beetje probleemloos te kunnen draaien. Heb je zo'n kast, dan zijn de mogelijkheden eindeloos.

onbekend

Prison Architect

Een van mijn favoriete managementgames aller tijden is zonder twijfel Prison Architect. Ik heb al over de 320 uur in de game zitten en dat lijkt mij meer dan genoeg bewijs dat ik de game behoorlijk hoog in het vaandel heb staan. Wat de game zo leuk maakt, is dat het alles in zich heeft en nog steeds ruimte voor verbeteringen heeft. Prison Architect is een game van indie ontwikkelaar Introvision Software. In de game begin je met een leeg landschap waar je de basisfaciliteiten van een gevangenis moet opzetten. Denk daarbij aan een kantine, keuken, cellencomplex, wachtkamers en visitekamers. Je hebt allerlei ongure types in je gevangenis opgesloten, van gangleden tot simpele winkeldieven. De zware gevangenen onderdrukken de minder zware delinquenten. Daar moet je als gevangenisbewaarder rekening mee houden. Zo moet je zien te voorkomen dat ze elkaar opruien. Ook moet je voorbereid zijn op de meest uiteenlopende dagelijkse problemen, zoals een leraar die corrupt is of een radiozender die propaganda uitzend. Het gevaar kan echter ook in een klein hoekje zitten. Zo kan er een virusuitbraak zijn of een elektriciteitscentrale die in vlammen opgaat. Je kan het jezelf zo moeilijk maken als je zelf wil. Je kunt met beperkt geld spelen, maar ook met geld strooien alsof je de winnende speler van een potje Monopoly bent. Als je met beperkt geld wil spelen en je hebt bijvoorbeeld de mogelijkheid om te lenen, kun je met het geleende geld een grotere gevangenis bouwen om uiteindelijk nog verder te groeien. Hierdoor blijft Prison Architect enkele jaren na zijn lancering nog steeds een van mijn favoriete managementgames ooit.

onbekend

SimCity 2000

De laatste managementgame die zeker niet uit dit lijstje mag ontbreken is SimCity. De game heb ik vroeger op de pc helemaal grijs gespeeld. Ik heb letterlijk alle delen in de serie gespeeld. Dat wil wat zeggen want de eerste game verscheen in 1989! Het begon met het eerste deel op de Super Nintendo waarbij je van bovenaf een stad moest opbouwen. Daarbij moet je goed nadenken over wat je als eerste nodig hebt om een stad te laten groeien. Want als je door het geld heen was, moest je opnieuw beginnen. De meeste uren heb ik nog wel zitten in SimCity 2000, waarbij de rampen mij nog het meeste zijn bijgebleven. Al vond ik de game leuker zonder UFO’s boven je stad. Hoeveel uur ik daadwerkelijk in SimCity 2000 heb zitten weet ik niet meer, maar ik weet dat ik daar uren in kon verdwalen. Het laatste deel uit de SimCity-reeks, SimCity 2013, heb ik ook over de tweehonderd uur gespeeld. Helaas werd de game iets minder goed ontvangen door het publiek, waardoor Eletcronic Arts snel de stekker uit de game heeft getrokken. De game had overigens nogal de nodige beperkingen. De map waarop je kon spelen was bijvoorbeeld behoorlijk beperkt en je moest altijd online zijn om überhaupt te kunnen spelen. Er kwamen later betere alternatieven, zoals: Cities Skylines, op de markt. Maar niets is in mijn ogen is zo goed als SimCity 2000.

SimCity 2000

Ik heb dan minder met games zoals Call of Duty, FIFA en noem die mainstream games maar op, maar ik kan uren verdwalen in een goede managementgame. Des te uitgebreider, des te beter. Wat voor mij een goede managementgame maakt, is dat jouw bouwsels invloed hebben op hoe de pot gaat verlopen. Of je nu wordt afgezet als burgemeester in SimCity of ontslagen wordt als gevangenisbewaarder in Prison Architect, het zijn je eigen stommiteiten waar alleen jezelf invloed op hebt.

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Prison Architect

Uitgever

Introversion Software

Reviewscore

Platforms

Pc, Xbox 360, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch

Releasedatum

6 oktober 2015

Ontwikkelaar

Introversion Software

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord