Nieuws
S.T.A.L.K.E.R. 2 Patch 1.1 brengt eerste verbetering A-Life
19 december 2024De Patch 1.1 voor S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl brengt 1800 fixes met zich mee en zorgt voor de eerste verbeteringen aan het A-Life AI-systeem.
Een franchise die mij volledig in zijn greep heeft, draagt de naam S.T.A.L.K.E.R. - dé befaamde first-person shooter reeks die zijn origine vond in 2007. Gedurende gamescom 2024 ging ik langs bij GSC Game World. Niet alleen heb ik een zeer interessant gesprek mogen voeren met een aantal leden van GSC Game World, maar ik heb ook het eerste half uur van S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl onder handen mogen nemen. Het interview ben ik aan het uitwerken, maar tot die tijd kan ik alvast verklappen wat je gaat treffen in de Zone. Voor ervaren stalkers gaat dit als muziek in de oren klinken en voor de nieuwkomers? Wees voorbereid op het ergste, want de wereld van S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl is genadeloos.
De Zone is onverschillig. Het maakt niet uit wie je bent of waar je vandaan komt; dit maakt het een ideale plek voor allerlei soorten criminelen. De groep Bandits bestaat uit het tuig van de richel en ze maken de speler vaak het leven zuur. Het zijn geen getrainde soldaten, maar vergis je niet - aanvaringen met deze malloten zijn dodelijk. In S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl speel je namelijk als Skif. Hij is ook maar een mens en normaliter houden we er niet van als we kogels moeten opvangen met onze delicate lichamen. De bandieten zijn vaak onder invloed van drank en zijn bewapend met oud, maar betrouwbaar wapenrij. De eerst confrontatie die je met ze ondervindt, is dan ook meteen een heftige. Ze knallen flink door met AK 47-geweren en door het gebrek aan dekking moet je vertrouwen op je reflexen en strategieën. Als je goed oplet, dan kun je een confrontatie met een groep bandieten altijd zien te overwinnen - maar dan moet je altijd opletten. Die ene keer dat je even met je hoofd er niet bij bent, die gevolgen zijn voor jou.
Menselijke tegenstanders zijn al erg genoeg. Ja, je hebt de bandieten die agressief te werk gaan, maar ook huurlingen en militairen bestoken je met kogels wanneer je de confrontatie met ze aangaat. Echter, bij je medemens in de Zone is er altijd nog ruimte voor verzoening. Jezelf aansluiten bij een bijbehorende factie kan voor samenwerkingen zorgen - vrienden zelfs wanneer je geluk hebt. Maar ja, er zijn ook wezens binnen de Zone en die hanteren geen sociale regels. De mutanten in S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl zorgen voor kippenvel. De meeste beesten zijn producten van de kernramp. Zo heb je de gemuteerde varkens die de speler aanvliegen, maar ook de roedels blinde honden kunnen voor lelijke bijtwonden zorgen. Tijdens de demo werd ik in ieder geval weer herenigd met één van de gevaarlijkste monsters in S.T.A.L.K.E.R.: de Bloodsucker. Deze bloeddorstige ellendeling jaagt je op en probeert happen uit je strot te nemen - allemaal terwijl de mutant elk moment onzichtbaar kan worden. Na flink wat kilometers te hebben gerend en mijn ammunitie gul te hebben verschoten, was ik weer veilig. Maar voor hoe lang? En als dit soort gevaren al op komen dagen binnen het eerste uur, wat staat er dan in godsnaam nog te wachten dieper in de Zone?
Aan het einde van de dag maakt het niet uit wie of wat je treft in de Zone. De grootste gevaren komen namelijk van binnen. Ervaren stalkers weten dat er geen enkele kracht is opgewassen tegen hetgeen dat de Zone brengt. Je enige kans op overleving is respectvol en onwijs voorzichtig te werk gaan. In het hart van Tsjernobyl vind je namelijk anomalieën. Deze bovennatuurlijke krachten zijn vaak onzichtbaar voor het blote oog, maar dat maakt ze niet minder fataal. Pilaren van vuur die uit de grond worden geschoten, bijtend gif in de vorm van een modderpoel of een waar mijnenveld aan elektrische krachten die een normaal mens binnen no-time frituren. Het is niets minder dan ontzagwekkend wat de Zone in petto heeft voor de minder bedeelden. En dan hebben we nog niet eens gesproken over de emissions. De stormen waarbij de hemel een donkerrode gloed begint af te geven en je kan rekenen op catastrofale gevolgen als je niet snel een bunker vindt. Ja, de Zone is de reden waarom S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl ook als een horrorgame kan worden bestempeld.
De Zone kent enorm veel variatie in gevaren. Het is daarom maar goed dat je weet wat er op je staat te wachten in het eerste half uur van de bikkelharde shooter. S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl komt op 20 november te verschijnen en tot die tijd heb ik advies voor je. Herlaad je geweren, verzamel zo veel mogelijk healing items en zet absoluut geen stap verder, voordat je een boutje een aantal meter voor je uitgooit. Good hunting, stalker! En hopelijk kent de Zone genade voor je.
Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
GSC Game World
Uitgever:
GSC Game World
Release:
20 november 2024
Gameliner Awards:
Best of gamescom 2023Reviewscore:
Platforms:
Nieuws
De Patch 1.1 voor S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl brengt 1800 fixes met zich mee en zorgt voor de eerste verbeteringen aan het A-Life AI-systeem.
Nieuws
Loop je tegen wat technische problemen aan tijdens je playthrough van S.TA.L.K.E.R. 2? Geen nood, de eerste patch is gearriveerd en verhelpt heel wat...
Nieuws
Een rommelige, maar bovenal sterke start voor S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl! De first-person shooter van GSC Game World is al een miljoen keer...
Review
We hebben er jarenlang op moeten wachten, maar hier is dan eindelijk S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl. In deze radioactieve review leggen we je...