We hebben afgelopen maanden vol verbazing en ontsteltenis kunnen lezen hoe het lijkt dat het Activision-Blizzard imperium begint af te brokkelen. Grote namen verlaten het bedrijf, studio's splitsen af en de games die worden geproduceerd komen tekort. De ene na de ander PR flater komt de beerput uit pruttelen. Aangekondigde games worden weggefloten. Reacties vanuit de uitgever gaan verkeerd of slaan de plank compleet mis. Wat gaat er mis? Wat is er aan de hand?
Met Diablo Immortal voor mobiele apparaten lijkt het alsof Blizzard de o zo waardevolle connectie met hun fanbase kwijt is. De opmerkingen vanuit het publiek waren niet al te zuinig. Of deze game “een vervroegde 1-april grap” was. Of het boegeroep toen er werd gesteld dat het niet op de pc uitkwam. De reactie sprak boekdelen: “Hebben jullie geen mobieltjes?”. Deze opmerking sneed mij door het hart. Want wat denk je wel niet van je fanbase als je je primaire platform zo laat stikken?
De Diablo fanbase is er voornamelijk op de pc. Diablo 3 was inmiddels ook op de consoles uitgekomen, maar deze vallen in het niet bij de pc versie. Deze wacht al jaren op een aankondiging van het vervolg. De reacties waren er wel om, zeker nadat de grote Diablo aankondiging voor een mobiele versie was. Dit schoot bij velen in het verkeerde keelgat. Een ware beerput aan reacties kwam naar boven, van teleurstelling tot regelrechte nerd-rage. Blizzard viel op die aankondiging op Blizzcon, hun eigen conventie nota bene, van haar sokkel voor een flink deel van haar fanbase. Maar Blizzard was niet de enige in de Activision-Blizzard stal waar de mest zich begon op de hopen.
Vanwege je cookie-instellingen verschijnt hier nu geen YouTube-video.
We konden van de week al lezen dat Bungie vertrekt bij Activision Blizzard, samen met de Destiny-games. Hoewel Destiny 2 niet heel warm werd ontvangen door de microtransacties, is dit wel een trend die waarschijnlijk vanuit Activision werd gepusht. Deze zagen we ook al massaal terugkomen in Call of Duty: WWII en Call, of Duty: Black Ops 4. Ook zo'n gameserie die sterk begon, maar al snel met microtransacties doorweven werd nadat de reviews uit waren. Is dit echter het einde van de wereld?
Bungie heeft nu de vrijheid verkregen. Onder het juk van haar oud-uitgever vandaan. Veel fans van Destiny reageerden hierop uiterst positief. Veel fans waren er namelijk van overtuigd dat de keuze voor micro transacties een teamorder was vanuit Activision. Nu is die gedachte best begrijpbaar aangezien Activision er niet vies van is om de gamers die hun spellen nog spelen te zien als een druif waar elke cent uit moet worden geperst. En dit was geen nieuwe ontwikkeling.
Deze week werd aangekondigd dat Bob Kotich, voorheen de baas van de Call of Duty-games, het roer ging overnemen. Of dit nu een positief bericht is, trek ik in twijfel. Als je gaat kijken naar micro transacties in Activision games spant Call of Duty namelijk de kroon. Of het nu gaat om een wapenskin of een f*cking red dot sight, overal mag geld voor worden neergeteld. De recente CoD-games waren doorweven met cashgrabs, veel te dure map-packs en andere post-launch DLC die eigenlijk gewoon in de game hadden moeten zitten. Ja, games maken is duur. Maar vele indie developers bewijzen dat het nooit zo duur is. Misschien een beetje minder uitgeven aan reclame en andere onzin en bezig gaan met games? Dat was waar Activision Blizzard zich mee bezig zou moeten houden, toch?
Ik ben bang dat de microtransactietrend uit de CoD-games nu overal in Blizzard games gaat worden geschoenlepeld. Het einddoel is de winst natuurlijk. Veel tegengas gaat hij niet krijgen, ook niet uit Blizzard. Want naast een hoop andere leden van de top van het bedrijf is Blizzard oprichter Mike Morhaine daar ook al vertrokken. Ik voorzie duistere wolken in het ooit zo zonnige Activision Blizzard-land. En dan vooral vrees ik voor de ondergang van Blizzard. Er komen steeds meer verhalen naar boven over slechte salarissen, overwerkte devs en zeer ontevreden oud-werknemers. Ik denk dat het een kwestie van tijd gaat zijn voordat Blizzard verdwijnt uit de naam Activision_Blizzard en een ontwikkelaartje wordt dat de ene na de ander cashcow probeert te maken voor activision.
Ikzelf voorzie gezien de resultaten uit het verleden rond de nieuwe top in het bedrijf niet veel goeds. Games gaan minder presteren door de cashcow mentaliteit waar het bedrijf om bekend staat. Games zullen verder gerusht worden om de winst zo hoog mogelijk te houden. De bij Black Ops 4 ontbrekende singleplayer gameplay zal standaard worden. De speler zal een cashpinata worden waar je naast de game ook nog eens een fortuin moet uitgeven om te krijgen wat er vroeger al standaard inzat. Ben ik nu te pessimistisch? Ik weet het niet. Maar als de koers is al gezet en ik zie Activision Blizzard er niet snel van af wijken. Heb ik het mis? Laat het me alsjeblieft weten, want ik wil hier geen gelijk in krijgen.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Functioneel
Sessie, inlog cookies
Statistieken & gebruik
Google Analytics
Advertenties
Alles wat betreft onze advertenties op de site en gericht op het personaliseren daarvan.
Functioneel
YouTube en diverse social media. Meer details
Spotify
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
Twitch
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
X / Twitter
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
YouTube
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.