Trailer
Roguelike deckbuilder As We Descend onthuld
gisterenCoffee Stain Publishing - de uitgever achter Deep Rock Galactic, Valheim en Satisfactory - komt in samenwerking met Box Dragon met een nieuwe IP: As We...
Laatst las ik voor de lol een wetenschappelijk artikel. Voor een bepaalde groep mensen is dat misschien een reden om dit venster onmiddellijk weg te klikken en iets anders gaan doen. Gelukkig leven we in een vrij land en is dat het goed recht van dat soort mensen (aan de andere kant: helaas bestaat dit soort mensen dus wel degelijk, maar dat is weer een ander verhaal). Voor iedereen die besloten heeft om toch maar te blijven hangen om erachter te komen waarom de schrijver van dit stukje zwart-op-witte tekst heb ik goed nieuws: nu wordt het leuk. Of nou ja, leuk... misschien is interessant in dit geval een beter woord.
Om niet al te veel om de zaken heen te draaien (hoewel de inleiding bij deze toch maar weer even mooi gevuld is): het wetenschappelijke artikel ging over de rol van videogames in het onderwijs, en dan met name de vraag hoe die videogames het onderwijs op een positieve manier kunnen ondersteunen. Het artikel (dat je overigens via deze link zelf rustig door kunt lezen) geeft vijf voorbeelden van games (of prototypes) die gebruikt kunnen worden om bepaalde stof aantrekkelijker te maken en er daarmee hoogstwaarschijnlijk ook voor zorgt dat leerlingen de stof sneller oppikken en begrijpen. Een beeld zegt immers nog steeds meer dan duizend woorden, dus kun je nagaan hoe het zit als dat beeld onder invloed van jouw input ook nog eens gaat bewegen.
De vijf voorbeelden in het artikel laten allemaal een manier zien waarom games in het onderwijs kunnen worden gebruikt. Natuurlijk is dat artikel alleen maar een opstapje naar de enorme hoeveelheid mogelijkheden die er in totaal zijn om videogames te integreren in de educatie. Wat dacht je bijvoorbeeld van het volgende:
Stel, je moet een opstel of werkstuk schrijven over een historisch gebouw in een Italiaanse stad. Uiteraard kom je dan uit bij het Colosseum in Rome, want de overige oude bouwwerken kent toch niemand. Nu kun je netjes je grootste vriend (Google) raadplegen om vervolgens alle beschikbare informatie over het Colosseum te bundelen en te verwerken in je opstel. Dat is immers de manier die je normaal gesproken hanteert om een werkstuk in elkaar te draaien, toch? Maar zou het niet veel leuker zijn als je tijdens die zoektocht naar informatie ook gebruik zou maken van nieuwe media, in dit geval een videogame? Neem bijvoorbeeld een Assassin's Creed, en dan in het bijzonder het Brotherhood-deel. In die game is Rome tot in de puntjes nagemaakt op de manier zoals de stad er in de zestiende eeuw uitzag, inclusief het prachtige Colosseum (zie ook de afbeelding). Je zou nu je werkstuk kunnen verrijken met een persoonlijke ervaring van jou bezoek aan het Colosseum... in de zestiende eeuw! Ik denk niet dat veel van je medestudenten kunnen vertellen dat zij het Colosseum hebben bezocht in de periode dat het bouwwerk nog enige vorm van status had. Die tien zou in ieder geval binnen zijn!
Wat is jouw mening over het gebruik van games in onderwijs en op welke manier zie jij dit fenomeen zich in de toekomst ontwikkelen? Het reactieveld onder dit artikeltje is voor jou!
Trailer
Coffee Stain Publishing - de uitgever achter Deep Rock Galactic, Valheim en Satisfactory - komt in samenwerking met Box Dragon met een nieuwe IP: As We...
Trailer
Met de Orbital Update voor No Man's Sky wordt het eindelijk mogelijk om je ruimteschip volledig aan te passen, maar dat is niet alles!
Trailer
Stof je VR-bril af of haal hem eindelijk uit de doos, want je wordt opgeroepen om demonen neer te schieten in Metal: Hellsinger.
Nieuws
SEGA heeft ervoor gekozen om Relic Entertainment te verkopen. Relic gaat nu door als onafhankelijke studio dankzij een 'externe investeerder'.
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Google AdSense
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.