Opinion: Is Microsoft Gaming een toekomstig monopoly?

Het nieuws heeft bij iedereen nu wel even kunnen bezinken. Activision Blizzard is overgenomen door Microsoft. Voor een bedrag van ongeveer 68,7 miljard dollar, of hoe meneer Gates het noemt; kleingeld. Niet al te lang geleden nam de gamegigant die we kennen als Xbox Bethesda over. Een sterke uitbreiding, zo kun je het wel zien. Maar wat is nu uiteindelijk het doel van Microsoft Gaming? Proberen ze als alleenheerser ervoor te staan? Of hebben ze andere plannen? Ik leg de puzzelstukjes bij elkaar en wat ik te weten ben gekomen, is misschien niet wat je meteen verwacht.

Always a bigger fish

Iets wat mij eigenlijk per direct opviel aan zowel de aankoop van Activision Blizzard als Zenimax, is het feit dat deze uitgevers er niet al te best voorstonden. Bethesda kampte met de verschrikkelijke launch rondom Fallout 76 en de vele controversiële issues die de game met zich meebracht. Niet alleen was het een slechte game, maar ook falende pre-order items, microtransacties, het weigeren van terugbetaling en meer, zorgde ervoor dat het bedrijf onder vuur kwam te liggen door de fans. Gooi daar nog een flinke lading slechte communicatie bovenop en dan weet je hoe laat het is. Activision Blizzard heeft al jarenlang kritiek moeten verduren. De meeste issues waren ook in thema van geld, geld en nog eens geld. Niet geven om de fans, we moeten meer centjes in onze zakken stoppen. Of dat nou met een berg microtransacties is in de lootboxen van Overwatch, of de geforceerde jaarlijkse release van Call of Duty. Wij zullen geld printen. Fans waren dus al niet al te blij met dit bedrijf en toen werd afgelopen zomer onthuld dat er absoluut walgelijke dingen gebeuren op de werkvloer. Van de regen in de drup, maar eigenlijk te groot als bedrijf zijnde om de gevolgen te voelen. Tot nu toe dan.

Xbox heeft ook een periode gehad met PR-nachtmerries. Voornamelijk de launch van de Xbox One in 2013 was een donkere tijd voor het bedrijf. Don Mattrick, voormalig CEO van Xbox, had de doelgroep totaal verkeerd ingeschat en dit zorgde ervoor dat Xbox een aantal jaar belachelijk werd gemaakt. Maar wat hoor ik nu? Trommels en trompetten, want daar is de held van Xbox. Ik ben fan van Phil Spencer. Hij nam in 2014 de boel over en als we kijken naar het huidige resultaat, dan ben ik hem eeuwig dankbaar. Niet alleen is hij een buitengewoon sympathieke man, hij is één van ons. Iemand die weet dat Xbox voornamelijk moet draaien om geweldige games. Wanneer Zenimax en AB ook deze visie delen, dan kunnen we terugkeren naar de gloriedagen van deze iconische uitgevers. Hij heeft ook, natuurlijk niet in zijn eentje maar toch, een geweldige werksfeer binnen Xbox Game Studios weten te creëren. Dat Zenimax en Activision Blizzard er slecht voorstonden is misschien niet heel toevallig. Zij presteerden alsof ze niks hoefden te presteren, want ze hoefden zich tegenover niemand te verantwoorden. Dat verandert nu.

onbekend

Exclusieve troefkaart? Onnodig met Game Pass

De Xbox banner is nu één van de meest leuke onderwerpen om over te speculeren. Dit is niet gek natuurlijk als je kijkt naar de potentie. Laten we voor het gemak ons even beperken tot de IP's die erbij komen, nadat de deal met AB is afgerond. We kijken dan naar Call of Duty, Overwatch, Diablo, Starcraft, World of Warcraft, Crash Bandicoot en Spyro om zo maar een paar te noemen. Op het moment heeft Activision alle beschikbare studio's op Call of Duty gezet. Ik kan hier wel om janken. Ook heeft Blizzard de afgelopen jaren eigenlijk wel laten merken dat ze niks geven om de vele oude IP's die ze bezitten. Voor een uitgebreide blik over dit onderwerp, check Claudia's opinion over Blizzard die tot deze dag (helaas) nog erg relevant is.

Wanneer Activision Blizzard dezelfde visie gaat delen als die van Xbox, dan gaan we hier variatie in zien. Raven Software, High Moon Studios, Toys for Bob en de andere studio's hoeven dan niet meer de vieze poepluier van Call of Duty te blijven verschonen. Ze kunnen eindelijk zich bezighouden met andere projecten. High Moon heeft uitstekende Transformer-games gemaakt, dus waarom zet je deze talenten niet op een reboot van MechAssault? Of wat dacht je van Toys for Bob en hun talent voor platformgames? Ik hoor dat een bepaalde beer en vogel staan te trappelen voor een terugkeer. Mijn punt is dat wanneer ze eens kappen met het puur maken van games voor geld en zich wat meer focussen op games maken voor de fans, dat deze overname wel eens heel positief zou kunnen uitpakken.

Phil Spencer gaf recentelijk aan dat ze niet van plan zijn om multiplatform games van andere consoles af te plukken. De aankomende drie Call of Duty-games blijven beschikbaar op PlayStation, om maar een voorbeeld te noemen. Ik denk ook niet dat het nodig is dat ze proberen gigantische franchises Xbox-exclusief te maken. De troefkaart van Xbox is namelijk niet exclusieve games die beperkt zijn tot één console. Alle games die ze uitbrengen zijn namelijk ook beschikbaar op de pc en via cloud-gaming. Nee, Xbox gooit alles op Game Pass. Eindelijk proberen ze hun eigen plek in de markt te vinden. Ze kopiëren niet dezelfde strategie als Sony, ze doen hun eigen ding. Xbox Game Pass is nu al één van de beste deals in gaming. Alle Xbox Game Studios-games, Bethesda-games en binnenkort ook alle Activision Blizzard-games op dag één speelbaar? Als Xbox een monopoly maakt, dan is het tegenover de andere abonnementsdiensten. Want daarin staat het eenzaam aan de top.

De heilige driehoek

Ondanks deze gigantische overname is het geen poging tot monopoly. Waarom? Omdat deze overname geen directe invloed heeft op de praktijken van voornaamste concurrenten Sony en Nintendo. Weet je wat zij gaan doen nu? Zij blijven doen waar ze goed in zijn. Sony blijft geld pompen in hun first-party exclusives en deals met Square Enix voor Final Fantasy. Nintendo blijft ouderwets in de hoek zitten, spelend met dezelfde franchises die we kennen sinds de jaren '80. De fans die zij hebben weten te overtuigen gaan nog steeds dezelfde geweldige games spelen. Deze overname gaat daar niet veel aan veranderen.

Xbox verstevigt haar eigen positie in de markt en maakt hiermee de Xbox Game Pass nog aantrekkelijker. Sodemietert Bobby op straat wanneer ze de kans hebben en bevrijdt hopelijk de vele studio's die als Call of Duty-slaven worden ingezet. Ik denk dat deze overname niet het begin is van Microsofts dictatuur over gameland. Dit is hoe ik het zie. Activision Blizzard waren al jaren lang ondermaats bezig en sinds de zomer werd er bekendgemaakt dat ze ook onacceptabel gedrag gewikkeld hadden in hun werkcultuur. De vele IP's lagen op de plank stof te verzamelen, alleen maar omdat een nieuwe Call of Duty-game zo nodig elk jaar uitgebracht moest en zal worden. PlayStation- en Nintendo-fans hebben niks te vrezen, want deze overname is niet om games weg te pikken. Zie je het al voor je? Spyro in plaats van paars, wordt de draak ineens groen? Dat klopt niet, ofwel? Het is echter zo dat we niet zeker weten of de beloftes van meneer Spencer over een paar jaar nog steeds te verzilveren zijn. Maar dat is gameland in een notendop. Om maar een goede vriendin te quoten over deze hele overname; "Make (Activision) Blizzard great again".

onbekend

Dit is niet de eerste grote overname van Microsoft Gaming, a.k.a. Xbox, maar wellicht wel eentje die het belangrijkste wordt. Niet eens voor Microsoft zelf, maar voornamelijk voor Activision Blizzard. Kunnen ze terugkeren naar hun gloriedagen? De tijd zal het leren. Laat ons weten wat jij van de overname vindt! Ik ga maar eens werken aan mijn Game Pass backlog, want mijn gevoel zegt me dat die binnenkort wel eens flink wat langer kan gaan worden.

Over auteur BramNoteboom

Bram Noteboom Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?