Preview: Battlefield 2042 open bèta - Ups en downs

-

Nog een paar minuten en dan stijgt er een gigantische raket op. Links, rechts en boven mij ligt de vijand op de loer. Regen valt zachtjes uit de lucht en tovert de groene ondergrond om in een bruine drab. Voor ik het weet is het aftellen begonnen. 10. 9. 8. De raket in de verte vat vlam en voor ik het weet ligt het halve landschap in puin. De raket is tijdens het lanceren geëxplodeerd en laat de nodige ravage achter. Niet dat het iemand iets doet, de vijandelijke troepen maken namelijk nog steeds een opmars. Klinkt intens of niet? Dit is slechts één van de scenario’s die ik heb meegemaakt gedurende mijn speeltijd in de open bèta van Battlefield 2042. Een bèta met hoge ups, maar ook behoorlijke downs. Over een ruime maand verschijnt de game volledig, maar er is nog werk aan de winkel.

Battlefield met een twist

Battlefield kenmerkt zich met tragere combat, grootse maps en flink wat schietgeweld. Voertuigen zijn niet weg te denken uit de franchise en Conquest is voor veel gamers de speloptie van voorkeur. Laat dat nou net allemaal in deze Battlefield 2042 open bèta zitten. 128 spelers nemen bezit van de map Orbital. Deze locatie heeft een groot centerpiece waarbij een raketlancering de hoofdrol speelt. Daaromheen zijn er silo’s, grote open velden, een grote wolkenkrabber en nog veel meer andere locaties te vinden. Op Orbital spelen we in de Conquest modus. Deze all out warfare modus draait om het veroveren van bepaalde punten zodat de balk van de tegenstander sneller leegloopt. In tegenstelling tot eerdere delen in de franchise, is de map nu opgedeeld in sectoren. Iedere sector bevat één of meerdere punten (het schijnt dat dit op andere locaties oploopt tot drie) die veroverd moeten worden. Verover je alle strategische punten binnen een gebied, dan win je de macht over die sector. Hierdoor loopt niet alleen de balk van de tegenstander sneller leeg, maar krijg je ook toegang tot meer spawnpoints die je eerder in de actie plaatsen en zo een strategisch voordeel kunnen opleveren.

Zo’n strategisch voordeel komt bijvoorbeeld voort uit het centrale middenstuk met een grote toren. Ook dit is zo’n sector, maar je moet van goeden huize komen wil je deze kunnen veroveren. Het dak is namelijk bezaaid met vijandelijke snipers en het grote open veld ervoor is dan ook een soort death zone waarbij snel en vooral onopgemerkt manoeuvreren in je voordeel speelt. De Usain Bolts onder ons kunnen dan ook een lekker sprintje trekken en erop hopen dat ze geen kogel in de donder krijgen. Er is uiteraard ook nog optie B. Voertuigen spelen namelijk een bijzonder grote rol in Battlefield. Bij het spawnen kun je ridder te voet starten, maar als je slim bent, dan spawn je direct in één van de voertuigen. Tanks, auto’s en helikopters zijn goed vertegenwoordigd en brengen je in rap tempo naar de plaats van bestemming. Je kunt echter ook spawnen in straaljagers, aanvalshelikopters of goederenvliegtuigen. Het besturen van deze krengen is een hels karwei, maar oefening baart kunst. Snipers zijn dan ook kansloos tegen een goed setje welgemikte raketaanvallen.

onbekend

Balancing issues

Het mooie van een open bèta is dat er nog van alles getweaked kan worden na de kritieken en opgehaalde data. Kritiek is er zeker, want de ervaring was op momenten allesbehalve soepel. Zo heb ik bijvoorbeeld een flink aantal keer een crash gehad op mijn monster van een pc. Ook qua balancing valt er nog het één en ander te behalen. Zo zijn luchtvoertuigen heer en meester op het Battlefield. RPG’s lijken van het staal af te ketsen en een goed gecoördineerde luchtaanval is dan ook praktisch onmogelijk om af te weren. Ook de wapens kunnen nog wel wat tweaking gebruiken. Zo is de LMG zo goed als nutteloos (op Orbital tenminste) op grote afstand en doet deze zelfs op midrange vrij weinig. De assault rifles en snipers waren dan ook alom vertegenwoordigt tijdens deze bèta. Daarnaast is het vrij lastig om te bepalen wie nou een mede- en wie nou een tegenstander is. Iedereen heeft namelijk exact dezelfde skin omdat er een beperkte keuze qua specialists is. Het kan dus voorkomen dat je tegenover een vijandelijke kloon van jezelf komt te staan, wat sowieso afbreuk doet aan de ervaring.

128 spelers in de lobby is lachen, maar het effect hiervan is op dit soort grote maps nauwelijks zichtbaar. Je verwacht gigantische chaos, maar dat valt in de praktijk eigenlijk allemaal wel mee. De map voelt voor voetsoldaten dan ook op momenten onnodig groot waarbij grote open ruimtes de boventoon voeren. Tegelijkertijd voelt de map weer een beetje klein wanneer je de cockpit van een straaljager betreedt. Daar komt ook nog eens bij kijken dat lang niet alle 128 spelers daadwerkelijke spelers zijn. Dropt er iemand uit de match of is de lobby niet vol genoeg, dan wordt het resterende aantal spelers aangevuld met bots. Deze bots doen hun werk prima, maar zijn overduidelijk bots. Zo zijn ze niet op de hoogte van de omgeving en dienen ze voornamelijk als schietoefening voor de snipers.

Loadout aanpassen naar de situatie

In mijn intro beschreef ik even één van de vele situaties waarin ik ben terecht gekomen tijdens het spelen van de Battlefield 2042 open bèta. Een raket ontploft en richt een grote ravage aan op het strijdveld. Dit is echter lang niet altijd van toepassing. De matches worden namelijk dynamisch opgebouwd. De raketlancering staat uiteraard centraal op de map Orbital, maar die raket ontploft lang niet altijd. Die ontploffing wordt namelijk veroorzaakt door kogelregens van de spelers. Laat je de raket met rust gedurende de countdown, dan stijgt deze zonder problemen op. Nu is dat nog niet zo dynamisch, maar de weersomstandigheden zijn iedere keer weer anders. Zo speel je het ene potje onder een strakblauwe hemel en ren je de volgende match weer door de kletterende regen. Er zijn echter ook extreme weersomstandigheden te bekennen. Zo verschijnt er in een zeldzaam aantal matches bijvoorbeeld een razende tornado op de map. Deze zuigt je op en spuugt je hoog boven de grond weer uit. Handig, want zo is het mogelijk om binnen no-time te parachuteren naar een ander deel van de map.

Nieuwe situaties vereisen ook nieuwe loadouts. Deze is bijzonder eenvoudig aan te passen tijdens het respawnen. In het scherm is het mogelijk om één van de(in deze bèta) vier specialisten te kiezen. Deze specialisten zijn voorzien van een bepaalde perk die compleet eigen voor dat personage zijn. Zo beschikt één over een healende syringe en is de ander voorzien van een grapplegun. Dit is tof, maar zorgt tegelijkertijd ook voor een identiteitscrisis. De game heeft nu namelijk wel wat weg van een heroshooter, maar speelt totaal niet als bijvoorbeeld een Overwatch of Apex Legends. Het is dan ook een lastige balans om te vinden wanneer je deze route inslaat.

Personages zijn dus gebonden aan bepaalde perks, maar de rest is echter volledig aanpasbaar. Zo ben je met een bepaalde perk niet gebonden aan een select aantal wapens en ben je in staat om een perfecte build samen te stellen. Veel spelers moeten echter even vreemd hebben opgekeken toen ze het strijdveld opkwamen met een sniper zonder scope. De loadout is op het strijdveld namelijk ook nog eens aanpasbaar. Zo dien je bijvoorbeeld de T-toets ingedrukt te houden om een bepaalde scope of kogel te selecteren. Hierdoor ben je tijdens het vechten enorm flexibel en kan je je aanpassen op bijvoorbeeld de afstand en de omstandigheden. Daar stopt de functie van de T-toets echter niet. Het is namelijk ook mogelijk om bepaalde versterkingen op te roepen. Zo worden voertuigen op je locatie gedropt en kan je hulp inschakelen van bijvoorbeeld een dodelijke robot hond.

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Battlefield 2042 heeft veel potentie. De game speelt eigenlijk heel erg lekker weg en ziet er fantastisch uit. Dit is de eerste echte next gen shooter die ik heb gespeeld en qua look and feel ziet de game er dan ook veelbelovend uit. De bèta is echter verre van perfect geweest. De connectie met de servers was instabiel, er liepen aardig wat bots rond en de balancing kan ook nog een behoorlijke tweaking gebruiken. Hoewel vijandelijke spelers worden gemarkeerd, zijn de skins allemaal hetzelfde. Hierdoor leunt de game meer naar een heroshooter zonder daar vol voor te gaan. Dit doet afbreuk aan de ervaring en zorgt voor verwarring. Je zou namelijk verwachten dat de vijand voor een ander land speelt en dus ook over een andere skin beschikt. Het is echter niet enkel kommer en kwel. Deze nieuwe Battlefield bevat namelijk ook een flink aantal verbeteringen. Zo is het tof dat je een ultieme soldaat kunt samenstellen. Daarnaast speelt het weer een bijzonder grote factor en is bijvoorbeeld de ontploffende raket fantastisch om te aanschouwen. Er is nog tijd om het nodige te tweaken, maar de klok telt in rap tempo af. Er is dus nog wel wat werk aan de winkel, DICE. Overigens is kort na de bèta aangekondigd dat deze bèta gemaakt is op een oude branch van de game. Veel onderdelen moeten al aangepast zijn waardoor er minder druk op de ketel staat. Zien is echter geloven en DICE heeft dan ook nog het nodige te bewijzen.

Wil jij nog meer lezen over Battlefield 2042? Zoek dan niet verder. Hier staat namelijk alles wat je moet weten over Battlefield 2042!

Battlefield 2042 verschijnt op 19 november voor de PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series S|X en pc.

Rudy Wijnberg Mede-eigenaar en Head of Media

Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Battlefield 2042

Ontwikkelaar:

EA DICE

Uitgever:

Electronic Arts

Release:

19 november 2021

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS4
XONE
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord