Preview: Call of Duty: Modern Warfare

Vele gamers die fan zijn van shooters zijn op z'n minst eens met de Call of Duty-reeks in aanraking gekomen. Infinity Ward is de grondlegger geweest van deze immens populaire serie en heeft hun vingers in misschien wel de meest belangrijkste drie delen gehad, de delen onder de noemer Modern Warfare. Voor mij is dit ook dé serie van alle CoD-delen, die ik het liefst speel. Black Ops is zeker tof, niets op af te dingen, maar net iets te futuristisch. De originele delen zijn ondertussen wat minder interessant geworden. En Advanced en Infinite Warfare? Laat me niet lachen zo slecht. De balans (boots-on-the-ground hoofdzakelijk) was zoek. Dat die laarsjes weer van de muur naar de grond moesten, hebben zowel Black Ops 3 als 4 erkend en dat met redelijk groot succes. En het thema van World War II was een terugkeer naar een gewenste setting waarmee de originele games zo populair zijn geworden. Afijn, voor Infinity Ward dé aanleiding om Modern Warfare een herstart te geven. De eerste beelden waren fantastisch, maar wat kunnen we nu echt verwachten? De bèta gaat binnenkort van start en deze moet ik uitgebreid aan de tand voelen. Dus daarom voor uwe allen gemak, onze preview van Call of Duty: Modern Warfare.

Bekende formule met meer realisme

Oké, de kop is misschien iets misleidend. Want wat de game je niet gaat bieden is realisme zoals ARMA. Waar Modern Warfare wel meer naartoe wil, is realisme in de setting. Tot op heden is het altijd het verhaal geweest van de Amerikanen en Britten (laten we zeggen het Westen) tegen het Midden-Oosten en Rusland. Die kant werd vrij weinig belicht. Dit is totaal niet erg, zo werken games (dan wel fictieve entertainment in het algemeen) nu eenmaal. Wat Infinity Ward meer wil benadrukken in deze reeks, is de andere kant van de tafel. Oftewel, hoe wordt de oorlog beleefd door diegene uit het Midden-Oosten? Er is namelijk door veel journalisten over geschreven en gevlogd over hoe ‘grof’ het wel niet was, dankzij de speelsessies achter gesloten deuren. Ik ben benieuwd, want de meesten die hierover met dit sentiment hebben geschreven, zijn Amerikaans. En tja, dat zijn toch wel (naar mijn mening) de meeste hypocriete tere zieltjes op deze aardkloot. Het is denk ik goed dat ook dit element wordt benoemd. Het infameuze ‘No Russian’ heb ik nooit als extreem provocerend ervaren bijvoorbeeld. Uiteraard, het neermaaien van onschuldige burgers was op deze manier nog niet eerder vertoond. Hoewel, kent iemand dat ene spelletje van Rockstar met de naam Grand Theft Auto? Punt wat ik wil benadrukken, is dat het niet verkeerd is om binnen entertainment de grenzen op te zoeken, zeker wanneer een vorm van media de classificatie van 18 jaar en ouder meekrijgt.

Maar even terug naar de game. Er gaat dus met meer thematisch realisme naar oorlog gekeken worden. Het wordt naar verwachting minder romantisch, hoewel dit eigenlijk al nooit de enige insteek van de Modern Warfare-serie was. Ik kan me nog goed het ontploffen van de nucleaire bom herinneren, of de laatste scène met Captain Price en Soap in de hoofdrol. De singleplayer gaat naar verwachting minder het heroïsche element benadrukken en des te meer de treurige kant die oorlog met zich mee brengt. Voorbeeld is het feit dat er een deel inzit, waarbij je door de ogen van een jong meisje de actie meemaakt. Of het gebruik van (verboden) zenuwgassen met alle gevolgen van dien. Er wordt nog wel rekening gehouden met wat wel en wat niet getoond wordt, maar men schuwt niet om dit element te benadrukken. Oftewel, oorlog is niet alleen maar ‘pieuw pieuw pieuw’. Gelukkig begrijpt Infinity Ward wel degelijk dat we met een product binnen de entertainment te maken hebben, dus zal het pieuw pieuw pieuw gehalte hoog liggen. Als we de eerste beelden mogen interpreteren gaat dit een verder combinatie zijn van realisme en een nabije interpretatie ervan. Dit lijkt zich (herkenbaar) te uiten in de cinematische shoot outs en (wederom) gescripte momenten. Ik hoop dat Call of Duty toch iets meer diepgang in de gameplay kan bereiken, door je keuzes te geven van route of te ondernemen actie. In de multiplayer gaan de modi het vooral merken doordat er meer keuze is in de settings. Bijvoorbeeld nachtmodus per map en ‘Realism’. Dit laatste moet nog maar blijken hoe dit uitpakt, maar zeer waarschijnlijk in de wijze hoe je schiet en hoe dat ‘aanvoelt’.

Multiplayer nog steeds het argument voor deze game

Uiteraard kan het niet anders dan dat de multiplayer de hoofdreden voor velen is om de game te kopen. De serie heeft in zijn geheel daarin de naam hoog te houden en ook Modern Warfare gaat hier flink mee uitpakken. Uiteraard keren de bekende modi terug. Team Deathmatch, Headquarters, Gungame et cetera. Er is dus voor velen wel een geschikte modus te vinden. De wapens kan je kiezen met elk weer een eigen uitrusting (dit wordt veel meer van invloed dankzij de Gunsmith-modus) en deze modus moet net als bijvoorbeeld Call of Duty World War II flink wat aandacht krijgen (lees: kans om zoveel mogelijk microtransacties te genereren). Verder kan je wederom je killstreaks inrichten en keert het welbekende perk-systeem terug. Tijdens de diverse beelden die we hebben kunnen zien, lijkt het gewicht van het wapen alsmede je personage meer merkbaar dan in de vorige delen. In eerste instantie lijkt het daarmee richting de Battlefield-games te verschuiven. Dit is niet erg, want deze franchise is ook solide, maar vergt net even een andere werkwijze. Tevens kan je om of over gebruikte dekking leunen, om net wat veiliger een vijand neer te halen. Infinity Ward heeft ook te kennen gegeven de snelheid er iets meer uit te willen halen, wat passender is voor de gameplay. Nu ben ik erg benieuwd wat ze hiermee bedoelen, want in de diverse beelden die getoond zijn, lijkt de game niet per se trager. Dus waarschijnlijk zit het het hem in de manier waarop je wapen reageert en de rest van de omgeving. Persoonlijk zal ik veelvuldig te vinden zijn in de Team Deathmatch-modus, maar er zijn nieuwe modi toegevoegd die best interessant zijn.

Over de modi gesproken, hier gaan we een aantal nieuwe of aangepaste dingen aantreffen. Een van de meest toffe aanpassingen is bijvoorbeeld dat het 20 vs 20 Team Deathmatch is. Gezien de populariteit van de grotere games zoals Domination of Battle Royale, is dit geen vreemde keuze. Ook zijn voertuigen nu beschikbaar. Dit was voorheen een exclusieve feature van vaste concurrent Battlefield. Dit lijkt nu vanuit Black Ops 4 over te zijn genomen. Goede toevoeging als je het mij vraagt. De nieuwkomer is de 2 vs 2-modus. Deze optie moet denk ik het speelveld voor de grootste patsers onder ons goed gelijk maken. In kleine levels, in teams van twee man sterk krijg je een willekeurige load-out en je zoekt het maar uit. Laatste die leeft wint namens het team. Ground War is eveneens een nieuwe modus. Deze spelmodus moet 100 (!) man huizen in een gigantisch team vs team gevecht op grote maps. Realistic mode is ook een toffe toevoeging. Geen HUD, in het donker en knallen maar! Verdere zaken, maar niet onbelangrijk is ongelimiteerde sprint, geen map (in de normale modi) en herladen terwijl je door je vizier kijkt. Oja en dan nog één ding: cross-platform play! Hoe dit uitpakt? Ik weet het niet, maar het is fantastisch.

Grafisch flink aangepakt en toch herkenbaar

Er is onderhuids ontzettend veel aangepakt en de engine die al sinds deel één opgepoetst en getweaked is, is nagenoeg gedumpt en klaargemaakt voor 2019. Ik heb nooit wat aan te merken gehad op de engine, omdat deze stabiel was - en de multiplayer met name - 60 frames per seconde wist te bieden. Er is door de ontwikkelaar op een andere manier naar de engine gekeken. Objecten die gemodelleerd zijn, hebben ze middels fotografische technieken verwerkt en diverse effecten moeten de omgevingen minder plat maken. Licht speelt een belangrijke rol, vooral in de Realistic-modus. Dit lijkt in deze game dan ook de unique selling point te worden. Het verschil tussen licht en donker of het gebruik van je night vision alsmede je lasersight maken het verschil in hoe je de game moet spelen. Veel visuele effecten zijn hetzelfde, zoals het typerende monochrome scherm als je bijna op sterven staat. De rode ‘vlekken’ in je scherm werken nog steeds als radar vanwaar de impact vandaan moet komen. Rook wordt belangrijker lijkt het wel, maar dit was visueel altijd al vergelijkbaar dus mijn indruk is dat het voornamelijk een grafisch ding is. De setting waarin het zich afspeelt zal heel herkenbaar zijn als je wel eens een eerder deel uit de reeks hebt gespeeld. Sterker nog, tijdens het zien van de vele video's, lijkt het haast alsof ze assets opnieuw hebben gebruikt, maar dat kan slechts een afdronk zijn. Tevens valt het mij op dat ze voor een aantal zaken leentje buur hebben gespeeld bij Rainbow Six Siege.

Geluid ben ik wel nieuwsgierig naar, omdat per game het geluid enorm kon verschillen. Persoonlijk vond ik Modern Warfare 2 en 3 het beste. Je kon precies horen waar schoten vandaan kwamen, voetstappen duidelijk identificeren en eigenlijk klonk alles redelijk zuiver. Met bijvoorbeeld Black Ops had ik altijd de indruk alsof er een demper op zat. het geluid klonk weggemoffeld. Dit werd gelukkig in World War II al een stuk beter, maar het is nooit meer van hetzelfde niveau geweest. Tof dingetje als het om geluid gaat trouwens: één van de vetste killstreaks is in dit deel de Juggernaut. Terwijl jij in dit pak als een onverslaanbare Rambo door het slagveld heen maait, klinkt er opzwepende rockmuziek. Oké, realisme compleet foetsie, maar toch. Het zit hem in de details. En over killstreaks gesproken, je kunt het een en ander combineren. Zo kan je een drone combineren met C4. Gooi C4 op een Drone en drie keer raden wat voor chaos je hiermee kan aanrichten. Ik voorspel hilariteit voor de aanvallende partij en een hoop gevloek bij de ontvangende partij. En dan als laatste bruggetje om over gevloek te hebben. Ik heb ergens een vreemd gevoel aanzien van het feit dat er geen season-pass in zit. Dus hoe wordt content dan betaald? Dit kan niet anders dan microtransacties en hoe dit in de game verwerkt gaat zijn, is nog maar de vraag.

Voorlopig oordeel van Timo de Hoop

Call of Duty Modern Warfare is een deel waar ik echt naar uit kijk. World War II trok me weer over de streep en Black Ops 4 (jammer genoeg) net niet. Dit deel daarentegen wel. Alles lijkt er weer in te zitten waar ik van houd met nog meer mogelijkheden dan ooit tevoren. Ik ben totaal niet huiverig voor de single player. Zelf ben ik altijd wel fan geweest van de singleplayer. De verwachting is dat we wederom ongeveer vijftien uur zoet zijn, misschien het dubbele als je het op de hoogste moeilijkheidsgraad wil proberen. Het thema doet mij ook niet huiveren, dus ben ik ook benieuwd naar de rest van de wereld. De multiplayer zal mogelijk weer tientallen zo niet honderden uren aan speelplezier opleveren. Activision ligt echter wel onder een vergrootglas bij mij, en dat komt vooral door de lange termijn ondersteuning. Tevens zal in de eerste maanden alsnog veel worden gesleuteld aan de balans zoals zo vaak het geval is met shooters en ook dat hoort erbij. Wat ik wel spannend vind, is hoe de game op de basisconsoles gaat draaien en hoe het eruit komt te zien. Voor nu wekt Activision samen met Infinity Ward de suggestie dat de game met name voor de PlayStation 4 Pro, Xbox One X en pc geoptimaliseerd is. We gaan het meemaken.

Call of Duty: Modern Warfare verschijnt op 25 oktober 2019 voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.

Packshot Call of Duty: Modern Warfare

Call of Duty