Preview: DOOM Eternal - De shooter om naar uit te kijken

Geplaatst: 7 maart 2020 10:00
Aangepast: 7 maart 2020 18:06

Mijn hartje begint steeds sneller te kloppen. Niet, omdat ik zo bang ben voor het coronavirus of omdat de liefde voor mijn vriendin opeens weer opbloeit, maar vooral omdat de releasedatum van DOOM Eternal steeds dichterbij komt. Nog even en we kunnen dan echt aan de slag met onze ruimtemarinier Doomguy in dit nieuwe avontuur. Als jij nog niet echt warm loopt voor deze nieuwe DOOM-game, dan vertel ik je wel eventjes waarom je dat wel moet doen.

Eindelijk die helm weer op

Het is alweer een tijdje terug dat ik een nieuwe DOOM-game heb gespeeld. In 2016 kregen we natuurlijk wel de reboot van DOOM voor de kiezen, maar die heb ik zelf nooit gespeeld. Met dit soort games hou ik het dan toch liever bij het origineel, dus toen de klassiekers weer opnieuw werden uitgebracht in aanloop naar de release van DOOM Eternal, ben ik uiteraard wel met DOOM Classic aan de slag gegaan. Gewoon weer even de sfeer opsnuiven van de games van vroeger en dus mijn jeugd. Mocht je je vervelen tot DOOM Eternal uitkomt, dan kan ik je aanraden die games nog even een slinger te geven. Het blijft leuk namelijk.

Misschien heb je gezien dat Rudy en ik in onze video preview van DOOM Eternal al laaiend enthousiast zijn over deze shooter. Eindelijk mogen we weer die mooie helm opdoen en al die monsters helemaal naar de gallemiezen knallen. Vertel me, wat geeft er nou meer voldoening dan dat? Het blijft altijd weer een feestje om te doen en geeft mij zelf een bepaalde soort rust. Best gek eigenlijk als je je bedenkt dat de gevechten behoorlijk chaotisch kunnen verlopen, maar dat zal ongetwijfeld aan mijn verwrongen geest liggen. Sterker nog, DOOM Eternal is zeker de meest chaotische DOOM-game die ik ooit gespeeld heb. Als dat maar goed gaat!

Oud in een nieuw jasje

DOOM Eternal speelt zich twee jaar af na de gebeurtenissen uit DOOM (2016) en uiteraard neemt Doom Slayer het weer op tegen allerlei demonisch gespuis. Deze demonen worden stuk voor stuk naar de blubber geschoten door onze heldhaftige en ietwat mysterieuze protagonist. Zoals je mag verwachten, komen de nodige monsters uit voorgaande games weer voorbij, maar natuurlijk ook wat nieuwe lelijkerds zoals Marauder en Doom Hunter die jou het leven zuur proberen te maken. Deze demonen vragen ieder weer om een ander plan van aanpak, want ze hebben zo ieder hun eigen sterke en zwakke punten. Zomaar blindelings op alles schieten wat beweegt, is dus zeker niet de beste tactiek, al is het wel verleidelijk.

Natuurlijk zit er veel herkenbaarheid in DOOM Eternal, maar er is ook genoeg nieuws aan toegevoegd. In dat opzicht heeft idSoftware het zichzelf niet te makkelijk gemaakt. De Super Shotgun is bijvoorbeeld uitgerust met de Meat Hook, die je zowel tijdens gevechten als daarbuiten kunt gebruiken. De bewegingsmechanismen zijn uitgebreid met het beklimmen van muren en dashen, wat meer variatie in de gameplay oplevert. Voor het eerst wordt de Fortress of Doom geïntroduceerd en dit fungeert als een hub tijdens je game waar je kunt upgraden en nieuwe wapens kunt kopen. Wat mij vooral aanspreekt, is dat er naast het reguliere verhaal ook een aantal nieuwe gamemodi zijn toegevoegd en deze zijn veelal asymmetrisch. In BattleMode speel je bijvoorbeeld twee tegen één met andere spelers, hoe tof is dat?

Aftellen geblazen

Door mijn eerdere speelsessie met de demo van DOOM Eternal en alles wat we er tot nu over bekendgemaakt is, is voor mij reden genoeg om smachtend naar deze game uit te kijken. Ik kan niet wachten om de verschillende wapens ter hand te nemen en alle demonen weer terug de hel in te schieten. Helaas moeten we er nog even op wachten, maar die paar weken overleven we vast nog wel. Tot nu toe is het allemaal in ieder geval veelbelovend en ik hoop dat de game net zo goed uit de verf komt als de verwachting die tot nu toe geschapen is. We gaan het zien.

Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot DOOM Eternal

DOOM

Bethesda Softworks