Video
Video: F1 2018 ontvangt laatste developer diary
20 augustus 2018Codemasters heeft de vierde en laatste developer diary van F1 2018 vrijgegeven. In dit deel vertellen Art Director Stuart Campbell en Senior Audio...
De ultieme jongensdroom om ooit een stoeltje te bemachtigen in de Formule 1, de koningsklasse in de autosport, ligt niet bepaald binnen handbereik voor de meesten van ons. Fokking goed kunnen karten of een rijke daddy hebben helpt, maar zeg zelf, de kans dat een F1 team je ff appt is behoorlijk klein. Gelukkig voor de dromers en de wannabe coureurs is daar Codemasters, die sinds 2009 de licentie heeft om de F1 ervaring zo dichtbij mogelijk te brengen. Dit jaar is dat niet veel anders en met F1 2018 probeert de Britse ontwikkelaar wederom victorieus over het zwart-wit geblokt te komen en - zoals ze het zelf zeggen - headlines te maken.
Nu is het zo dat jaarlijks uitkomende games over het algemeen de reputatie hebben dat ze niet erg vernieuwend zijn. In het verleden is Codemasters’ F1 daar ook wel eens van beticht en ergens is het logisch. Gooi er het nieuwe roster tegenaan, update de voertuigen en hoppetee de digitale pitstraat uit. Helaas voor de meeste ontwikkelaars zijn de meeste gamers daar niet meer van gediend en Codemasters snapt die boodschap. Hoe ik dat weet? Na drie uurtjes asfalt (en vooral veel grind) vreten op het digitale Albert Park en Monza ben ik tot de conclusie gekomen dat F1 2018 goed voorbereid uit de zomerstop gaat komen. Nu ik nog.
Vooropgesteld, Codemasters heeft niet de intentie gehad om de wheelgun opnieuw uit te vinden. De basis die de ontwikkelaar heeft gelegd met vorige installaties is behoorlijk solide, zij het dat de franchise wel aan een grafische update toe was. Het resultaat is een beter uitziende F1-game die op enkele vlakken een stuk minder statisch oogt en tijdens cutscenes minder in herhaling dreigt te vallen. Ook heeft Codemasters deze keer meer detail in alles rondom de bolide gebracht, zonder dat het de 60 frames per seconde in het gedrang brengt. Uiteraard is de halo ook aan elk voertuig toegevoegd, zodat je eigenhandig kan ervaren hoe tergend dat in de weg zit wanneer je de ideale racelijn aan hebt staan in je assists. Maar ach, het went, net als racen met een volledige setup, wat ik speciaal voor deze gelegenheid voor het eerst heb gedaan. Het benadrukte in mijn geval wederom het realisme van F1 2018, alsmede het feit dat ik achter het stuur eerder een Stroll dan een Hamilton ben.
Erg leuk is het sowieso wel, als een speer over de baan vlammen, ook wanneer je tig keer je bolide om een bandenstapel vouwt. Maar er komt meer kijken bij het coureur zijn, wat Codemasters tracht uit te lichten in F1 2018. Mediamanagement is een cruciaal onderdeel in de carrière van een F1 coureur en dit jaar ook in de game van Codemasters. In plaats van de een na de andere race aan elkaar rijgen, staat er nu met enkele regelmaat een schone dame met een microfoon voor je snufferd om je te vragen hoe je je voelt binnen het team, hoe je bolide aanvoelt en waarom je - in het geval van crashes - vrijwel iedere muur van een kleurtje voorziet. Hoe je daarop antwoordt bepaalt hoe je rivalen over je denken, wat het team aan je bolide besluit te veranderen, maar wellicht belangrijker, hoe de buitenwereld over je denkt.
Nu lijken niet alle vragen - of eerder de antwoorden waar je uit mag kiezen - even eerlijk. Sowieso krijg je niet eindeloos de tijd om over je antwoord na te denken, maar je voelt je behoorlijk voor het blok wanneer men aan je vraagt waarom je je kar in de bandenstapels hebt getorpedeerd. “Ja, ik maakte gewoon een stuurfoutje, MAG DAT?!” staat er nooit tussen, maar wel antwoorden waarmee je je mechanics op de tenen kan trappen. Of je doet lollig en zegt gewoon dat je een persoonlijk tintje aan het circuit wilde geven. Jawel, de Carreer Mode van F1 2018 bepaalt niet alleen of je een Stroll of Hamilton achter het stuur bent, maar ook of je een Raïkkönen of een Ricciardo achter de microfoon bent. Vloeken kan dan weer niet… IS THIS A F#@*%CKING JOKE?
Na drie uurtjes awkward in een Playseat te hebben gezeten - inclusief super enthousiaste supporters… - ben ik achter twee dingen gekomen. Eén, ik ben echt een waardeloze F1 coureur en twee, wanneer ik F1 2018 speel boeit me dat echt zeer weinig. Mijn kunsten, of eerder het gebrek daaraan, hebben aangetoond dat ik nooit gebeld ga worden door een F1 team. Daarom is de F1-fan in mij blij met een ontwikkelaar als Codemasters, die met F1 2018 de ervaring van het coureur zijn weer net even wat realistischer maakt. Het Britse ontwikkelteam heeft de afgelopen 8 jaar al een goed chassis gebouwd, maar de updates die men heeft uitgevoerd tillen F1 2018 wederom naar de pole position.
F1 2018 verschijnt op 24 augustus 2018 voor de PlayStation 4, Xbox One en pc
Beeldspraak, woordspelingen en voornamelijk flauwe grappen zijn voor Patrick de dagelijkse kost. Deze Brabantse flapuit neemt nooit een blad voor de mond waardoor zijn mening altijd lekker recht voor de raap is. Gamen kan hij niet en dat vindt hij eigenlijk helemaal niet erg. Sterker nog, hij kan er wel om lachen dat hij in de lobby al gesniped wordt.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Codemasters
Uitgever:
Codemasters
Release:
24 augustus 2018
Reviewscore:
Platforms:
Video
Codemasters heeft de vierde en laatste developer diary van F1 2018 vrijgegeven. In dit deel vertellen Art Director Stuart Campbell en Senior Audio...
Nieuws
Tijdens het raceweekend van 24 augustus van de Formule 1 van België, openen Codemasters en Koch Media Benelux een pop-up store in de beurs van Berlage...
Review
Tijdens de zomerstop was het zeker niet stil in de wereld van de Formule 1. Er heeft een heuse stoelendans plaatsgevonden. Zo heeft Ricciardo een...
Trailer
Ontwikkelaar Codemasters heeft een tweede trailer vrijgegeven van F1 2018 om alvast helemaal in de stemming te komen. Momenteel is er een zomerstop...