Preview: GRID Autosport - Deel 1

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

De naam GRID is al enige tijd niet meer weg te denken uit het racegenre. Het begon allemaal eind jaren 90 met TOCA Touring Car Championship. Vervolgens kwam men via een aantal vervolgen bij TOCA Race Driver 3, voor sommigen wellicht beter bekend als DTM Race Driver 3, terecht. Toen de Xbox 360 en PlayStation 3 echter het licht zagen, werd de subtitel Grid voor het eerst omarmd. Race Driver: Grid gooide destijds hoge ogen, maar voor een vervolg moesten we maar liefst vijf jaar wachten. Na GRID 2 heeft bij Codemasters echter niet stilgezeten, want volgende maand ligt de volgende installatie, GRID Autosport, alweer in de winkels. De fanatieke racer vraagt zich natuurlijk af: meer van hetzelfde, iets nieuws of terug naar de roots? In deze vierdelige artikelreeks rondom GRID Autosport probeer ik deze vraag te beantwoorden, naar aanleiding van het uitgebreid spelen van een vroege versie van de game.

Van TOCA tot GRID
Laten we bij het begin, of beter gezegd, het hoogtepunt beginnen. TOCA Race Driver 3 is tot op de dag van vandaag mijn favoriete racegame. De kracht van deze game zat hem vooral in de diversiteit en de uitdaging. Hoewel Race Driver: Grid ook niet de makkelijkste racer op de markt was, werd het gevoel van echte skill hier lichtelijk losgelaten en legde men de focus aanzienlijk meer op spektakel. Daar is niets mis mee, maar met GRID Autosport lijkt men een positie tussen deze twee pareltjes in te zoeken. De diversiteit van de TOCA-reeks is aanwezig, zij het in mindere mate, maar ook de bloedstollend spannende en zeer spectaculaire duels uit de GRID-games keren terug.

In de Preview van GRID Autosport, kon je al lezen dat men met deze game ook een balans probeert te vinden tussen simulatie en arcade. Wat je daar in de praktijk van merkt, is een soortgelijke ervaring als die uit GRID 2, maar dan met iets meer souplesse. Door de verschillende disciplines, vergt het iedere keer weer een andere tactiek om je tegenstanders te verslaan en je wagen op de baan te houden. Ook wordt er nu meer waarde gehecht aan het voorkomen van uiteenlopende vormen van schade aan je auto, bijvoorbeeld de schade opgelopen door botsingen of de slijtage van je banden.

Gedisciplineerd teamwork
Aan de basis van GRID Autosport staan een vijftal disciplines, waarop ik later deze week terug zal komen. Een seizoen in de carrière ontvouwt zich rondom een aantal evenementen van een bepaalde discipline. Zodra dit seizoen is beëindigd, kan de speler kiezen om voor een seizoen in een andere discipline te gaan, of om dezelfde door te zetten. Andere belangrijke elementen in de carrière, zijn de sponsoren en teams. Je rijdt namelijk niet alleen voor de persoonlijke eer, maar je volbrengt vooral bepaalde eisen van je team en je sponsor. Deze eisen lopen van het verslaan van een rivaal, tot het volbrengen van een volledige race zonder botsingen met tegenstanders.

De bijkomstigheid van rijden in een teamformatie, is dat je je altijd met een teamgenoot op de baan begeeft. Dit teamlid kan van pas komen, zeker omdat je zelf verdedigende en aanvallende commando's kunt geven. In de praktijk merk je echter weinig van je teamgenoot, vooral doordat je zijn hulp praktisch nooit nodig hebt. In de vroege versie die ik van GRID Autosport speelde, won ik alles zeer gemakkelijk op medium, hard, maar ook op very hard. Vreemd, want in GRID 2 lukte me dit zelden. Wellicht dat de kwaliteit van de computergestuurde tegenstanders nog wordt opgekrikt, want dat is wel degelijk nodig.

Morgen in Deel 2
Nu de basis van GRID Autosport duidelijk is, is het tijd om morgen dieper in te gaan op de verschillende disciplines. Deze vormen de ruggengraat van de game en zorgen voor de benodigde variatie en vrijheid. Daarnaast nemen ze ook een diverse catalogus aan snelle, behendige en vooral zeer uiteenlopende wagens met zich mee. Onder andere daarover de komende dagen dus meer.

Lees meer