Preview: Halo 5: Guardians

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Bij Halo 4 had ik het idee dat 343 Industries veel naar de Call of Duty-reeks had gekeken, onder andere vanwege de killcams en het samenstellen van je loadout. Dat maakte het zeker geen slechte game, maar het voelde hierdoor wel minder aan als een Halo-game. Bij het zien van de eerste multiplayerbeelden van Halo 5: Guardians was ik dan ook erg sceptisch. Het leek nu wel heel erg veel op Call of Duty: Advanced Warfare dankzij de Thruster Pack, het klimmen, het aimen en de communicatie van je teamgenoten. Deze dingen pasten naar mijn mening niet in de Halo-serie, maar aan de andere kant snap ik wel dat Halo niet telkens hetzelfde kan blijven. Vorige week is de bèta van de game begonnen en heb ik kunnen ervaren hoe deze nieuwe toevoegingen zijn.

Move it, Spartan!

Het eerste wat ik in de bèta ervoer waren de bewegingsmogelijkheden. Net als in Halo 4 kan je in deze game weer altijd sprinten. Wanneer je lang genoeg in aan het sprinten bent en je op de meleeknop drukt, voer je nu een Spartan Charge uit. Hierdoor vlieg je een stukje naar voren en kan je flink tegen je tegenstander aan beuken. Daarnaast kan je kiezen voor een slide wanneer je lang genoeg rent, maar dat heb ik nog niet zo vaak gebruikt. Sprinten brengt in Halo 5: Guardians wel een nadeel met zich mee: je shield kan niet rechargen terwijl je aan het sprinten bent. Dit vind ik een slimme keuze van 343 Industries, want hierdoor ben je niet alleen maar aan het rondrennen, maar moet je het ook af en toe rustig aan doen om je shield op te laden.

Zoals ik in mijn inleiding al aangaf, heb je in Halo 5: Guardians nu een Thruster Pack. Dit is een soort jetpack die je onder andere een kleine dash laat uitvoeren, zij het in de lucht of op de grond. Deze dash kan je in alle richtingen uitvoeren. Je hebt nu ook de mogelijkheid om met een druk op de knop op randen te klimmen. Dit maakt de crouch jump die Halo-veteranen kennen verleden tijd.

Schieten en stompen

Niet alleen het bewegen is veranderd, ook de combat heeft grote veranderingen ondergaan. Zo kan je nu voor het eerst in de serie echt door de scope van je wapen kijken in plaats van een ingezoomd beeld te zien met een andere crosshair in beeld. 343 Industries noemt dit nieuwe zoomsysteem Smart Scope. Elk wapen heeft een Smart Scope, dus zelfs Prophet's Bane, het vernieuwde Energy Sword. Bij dit zwaard kan je met de Smart Scope van grotere afstand op je vijand afvliegen. Smart Scope maakt niet alleen het mikken wat makkelijker, maar zorgt er ook voor dat je in de lucht even kunt zweven. Ondanks de Smart Scope is hipfire nog steeds erg accuraat, alleen schijn je met de Smart Scope net iets accurater te zijn.

Een andere nieuwe ability die je tijdens combat kan gebruiken is de Ground Pound. Wanneer je hoog in de lucht bent en je de crouchknop indrukt terwijl je naar beneden kijkt, zie je een cirkeltje op de grond verschijnen. Als je vervolgens de crouchknop loslaat, vlieg je met volle vaart naar die plek toe en kan je bij een directe impact op je tegenstander de kans om hem te vermoorden.

Modi

In het begin van de bèta was er maar één modus beschikbaar, namelijk Team Slayer. Dit is de Team Deathmatch van Halo met teams van vier, waarbij het team dat als eerste vijftig punten verdient, wint. Ik ben blij om te zien dat de loadouts uit Halo 4 verdwenen zijn en iedereen nu dus met dezelfde wapens en abilities begint. Je zult dus echt op de maps naar andere wapens moeten zoeken. Bij Team Slayer zullen de Power Weapons - denk aan snipers en het zwaard - niet direct op de map te vinden zijn, maar verschijnen ze om de zoveel tijd en worden ze ook een halve minuut van tevoren aangekondigd. Op deze manier ben je met je team echt aan het vechten rond deze plekken om de wapens eerder dan je tegenstander te kunnen bemachtigen.

Afgelopen weekend is er ook een andere modus live gegaan, namelijk Breakout. Deze modus is nieuw in Halo. Ook hier strijd je met twee teams van vier man, maar nu heeft iedere speler maar één leven. Daarnaast heb je geen shield en radar tot je beschikking. Het doel is uiteraard om het andere team te elimineren. Het team dat dit als eerste vijf keer voor elkaar krijgt, wint. Ik vind dit een leuke nieuwe modus die ervoor zorgt dat je minder als een idioot aan het rondrennen bent en je meer tactisch met je team te werk laat gaan. De rondes zijn ook lekker kort, dus mocht je snel dood gaan, dan hoef je vaak niet al te lang te wachten.

Verwachting

De bèta van Halo 5: Guardians heeft mij aangenaam verrast. De eerste paar potjes waren wel even wennen, maar daarna ging het stukken beter en kreeg ik er steeds meer plezier in. Ik heb al aardig wat potjes gespeeld en dankzij de nieuwe modus en maps die afgelopen weekend zijn toegevoegd, zal ik de bèta nog wel even spelen. Ondanks alle vernieuwingen voelt de game nog wel aan als Halo, wat ik van tevoren niet had verwacht. De bèta is nog speelbaar tot 18 januari. Op dit moment is de bèta alleen beschikbaar voor eigenaren van Halo: The Master Chief Collection, maar het zal me niks verbazen als de bèta in de laatste week open voor iedereen wordt.

Halo 5: Guardians zal dit jaar exclusief voor de Xbox One verschijnen. Wanneer dat precies is, dat is nog niet bekend, maar het zal waarschijnlijk in het najaar zijn.

Lees meer