Preview: Halo Infinite - Arena Multiplayer

Listen up, Spartans. Het is mijn genoegen om met jullie mijn eerste indruk te delen van Halo Infinite's Arena multiplayer. Ik sta zelf al meer dan een decennium op de online slagvelden van Halo's beroemde en beruchte multiplayer. Van groentje in Big Team Battle, tot onderdeel zijn van een geoliede machine in een vier tegen vier sweatfest. Ik heb alles meegemaakt en weet wat Halo's multiplayer zo geweldig maakt. Nu gaat 343 Industries aan de slag met Halo Infinite's free-to-play multiplayer. Wat werkt er goed en wat moet nog getweaked worden? Dit is wat je kunt verwachten van de Arena Multiplayer.

Sandbox Shooter

Het is belangrijk om te weten wat voor first-person shooter Halo Infinite is. De meest accurate term zou zijn: Sandbox Shooter. Dit wil zeggen dat de speler optimaal gebruik kan maken van de speeltjes die in de zandbak liggen. Het gaat er niet zo zeer om dat de speler zelf overpowered is met standaard vaardigheden en gadgets, maar dat je dit soort items moet vinden op de map. Dit zorgt ervoor dat je ontzettend leuke dingen kunt doen op het slagveld. Je kunt vijandelijke Spartans en lichte voertuigen van de map af gooien met de Repulsor. Je kan met de Grapple Hook een ultieme cosplay van Spider-Man na-apen, maar dan met een Rocket Launcher erbij, natuurlijk. Of je kan de Active Camo oppakken en met de Gravity Hammer de rol vervullen van de Boogeyman. De lijst gaat maar door en door.

Halo Infinite voelt eindelijk weer aan als een échte Halo-game. 343 Industries heeft ervoor gezorgd dat in Halo Infinite elk wapen, elke granaat en elke equipement gadget een unieke rol vervuld in de sandbox. Wanneer deze elementen samenkomen, het is net pindakaas en jam. Ik heb in tijden niet zo gelachen, wanneer we met een ontploffende Warthog door de vijandelijke linies heen reden. Naast het feit dat er ontzettend goed nagedacht is over de designkeuzes, voelt de game ook heel goed aan. Het schieten voelt top en doordat elk wapen een unieke rol heeft, voelen ze stuk voor stuk ook uniek aan. De game ziet er grafisch ook meer dan keurig uit. Audiovisueel is het een feestje. Het enige wat nog wat werk kan gebruiken, is de UI. Deze is vaak nog wat onoverzichtelijk en reageert niet altijd even lekker. Dit zijn de soort glitches die je echter wel verwacht in een test-flight.

Balans en keuzestress

Halo Infinite heeft een berg aan keuzes. Je kunt de gehele ervaring tweaken naar je eigen wensen. Zo kun je de kleuren veranderen van je eigen team en het vijandelijke team. Ik koos ervoor om het klassieke red versus blue te houden, maar als je geel tegen paars leuker vindt, dan kan je dat natuurlijk ook doen. Er zijn ook een berg aan opties voor het customizen van je controller set-up. Deadzones, acceleratie, drift, enzovoorts. Er zijn meer opties dan dat ik er raad mee weet. Mijn advies? Probeer er wat van te maken. Uiteindelijk is meer opties altijd een positief iets en wanneer je dan eindelijk je ideale set-up te pakken hebt, dan is het genieten geblazen dankzij de diepte die je in kunt gaan.

Ondanks dat de gehele ervaring tot nu toe ontzettend sterk is, wil ik wel het een en het ander veranderen, als 343 eventjes zou willen luisteren. De Assault Rifle is op dit moment te sterk. Zeker op de lange afstanden smelt dit automatisch geweer schilden, alsof ze gemaakt zijn van papier-maché. Ook zou het tof zijn om op launch te kunnen kiezen uit diverse Slayer-playlists. Op sommige maps is het pistool genaamd Sidekick namelijk niet heel geschikt, omdat het range mist. Dit is makkelijk op te lossen, laat spelers starten met Battle Rifles. Ook de radar mag een tikje worden aangepast, want het is nu veel te makkelijk om sneaky achter iemand te komen. Zie je deze klachten? Pure mierenneukerij van een oude Halo-fan. Dan weet je dat je goed bezig bent. Petje af, 343 Industries. Eindelijk mag dat petje af.

1 1 1

Voorlopig oordeel van Bram de Halo-man

Halo Infinite's Arena flight was niet perfect, maar het weet wel perfect die Halo Multiplayer ervaring voor te schotelen. Sandbox is de hoofdrolspeler en dat is hoe het hoort. Halo Infinite laat niet al te lang meer op zich wachten, maar hoe meer ik ervan speel, des te meer ik vertrouwen krijg in wat 343 Industries aan het opbouwen is. We hebben onze tegenslagen gehad, met uitstel en ander slecht nieuws. Maar wat op ons wacht, is wellicht één van de beste shooters van deze en de aankomende generatie. Volgend weekend mogen we met Big Team Battle aan de slag. En Spartan Bram staat te trappelen om weer aan de slag te mogen.

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Halo Infinite

Halo

Microsoft Game Studios