Preview: HYENAS Closed Béta - Aaseter of predator?

Het Battle Royale-genre is spoedig weer een game rijker. HYENAS begint namelijk vorm te krijgen en stoomt zich klaar voor een release in 2023. De game is vrij omstreden en krijgt aardig wat te verduren op het wereldwijde web. Is dat echter wel terecht? Na het spelen van de HYENAS closed bèta zie ik namelijk best wat lichtpuntjes voor de aankomende Battle Royale, first person, hero, looter shooter van SEGA. Insane, I know right? Toch is hetgeen dat ik hier beweer te onderbouwen. Benieuwd hoe ik dat ga doen? Check dan snel de rest van deze HYENAS Closed Bèta preview!

Hyenas Closed Beta preview

Een Battle Royale met een twist

Onderscheidt maken in de reeds verzadigde Battle Royale-markt is een flinke kluif. De grote games zoals Apex Legends, Naraka Bladepoint, Fortnite en Call of Duty: Warzone hebben allen iets dat zich net even wat anders maken dan de rest. HYENAS dient dus voldoende afwijkende elementen te bieden om eruit te kunnen springen. Nou, dat doet de game zonder twijfel. Sterker nog, er zijn zoveel elementen dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Ja, het is een van de grote kritische noten die velen van ons plaatsen bij het checken van de game. HYENAS heeft zoveel verschillende gameplayelementen, dat het nogal chaotisch aanvoelt. Alleen al bij het beschrijven van het genre heb ik moeite; HYENAS is namelijk technisch gezien een Battle Royale, first person, hero, extraction, looter shooter. Snap je wat ik bedoel?

Afijn, wat is HYENAS nou precies? De game kent in de gesloten bèta twee modi, een PvE- en een PvP-modus. De PvP-modus is overduidelijk de bread en butter van de game. In deze variant word je in een squad van drie geplaatst. Deze squad neemt het op tegen vier andere squads, wat het speler aantal op vijftien per match zet. Voorafgaand aan de match kies je een personage met een eigen skillset. De personages hebben allen een bepaalde synergie met elkaar, en dus dien je goed te kijken naar wat je medespelers kiezen. Eenmaal in de match kom je erachter dat de map gevuld is met een lading aan vijandelijke NPC’s. De match is dus niet enkel PvP, maar eigenlijk een PvPvE. Deze NPC’s dienen als bewaking voor vaults. Wil je een match winnen, dan dien je een x-aantal verzamelobjecten uit zo’n vault te jatten. Dat is echter niet de enige manier om te winnen. Je kunt namelijk ook andere teams die al vaults hebben opengebroken overhoop knallen om zo de loot te gappen. Weet je een complete squad uit te roeien, dan maken die geen kans meer op de winst. Laat je één teamlid in leven, dan loop je het risico dat deze de complete squad weer tot leven wekt. Heb je eenmaal genoeg loot, dan dien je je te haasten naar een extractiepunt en grote kans dat daar een vijandelijk team op de loer ligt. Het brengt een aangenaam tactisch laagje met zich mee, want ga je direct voor de kill of ga je op eerst op jacht naar gear om zo de tegenspeler te overdonderen.

Hyenas Closed Beta preview1

HYENAS, aaseter of predator?

Bij aanvang van een match doet een squad er wijs aan om de strategie te bepalen. Je dient namelijk ook flink te looten in de game om zo bestand te zijn tegen andere squads. Dat looten doe je op aangewezen “Gear spots”. Hier staan lockers waar je loot in kunt vinden die je wapens verbeteren, granaten opleveren of je voorzien van bijvoorbeeld een shield. Je kunt er echter ook voor kiezen om direct een vault open te breken. Naast iconische merchandise (zoals een SEGA console, Sonic Plushie of WHAM album) bevatten deze namelijk ook top tier loot. Bij het openbreken word je echter continu belaagd door beveiligers die je het leven zuur maken. Onder deze beveiligers bevinden zich ook squealers, die na een periode backup inschakelen. Schakel je deze op tijd uit met een doosje lood, dan komt er geen backup en ben je dus even veilig. Als squad dien je dan ook continu te communiceren over wie welke vijand uitschakelt en wat de volgende spot wordt om aan te vallen. Daarnaast moet je er ook nog maar zien te komen. Sommige ruimtes in het Plundership zijn namelijk Zero G, waardoor je ineens door de ruimte vliegt. Mocht een vijandelijke squad je echter in het vizier hebben, dan kunnen ze zomaar de Zero G uitschakelen waardoor je nog meer kans hebt op een ambush.

Qua gunplay speelt HYENAS eigenlijk wel lekker. Ieder personage kent zijn eigen loadout en unieke eigenschappen. Zo heb je een verknipte ballerina, een Payday-veteraan, een cosplayer (ja, in een Sonic pak) en nog veel meer ludieke personages. Ieder personage is voorzien van een eigen wapen, eigen ultimate en eigen side arm. Daarnaast kan je ook de gewoonlijke battle pass elementen verwachten. Denk hierbij aan skins voor je wapen, personage en de nodige charms. Nu moet ik zeggen dat ik leukere skins heb gezien, maar voor een eerste seizoen moet ik toegeven dat het geen beroerde start is. Mijn grootste kanttekening is echter dat het een Battle Royale blijft. En de meeste Battle Royales die dergelijke content bieden, zijn gratis. Nu is er nog geen prijskaartje bekendgemaakt, maar de verwachting is dat HYENAS niet free to play gaat worden. Zonde, want dit heeft naar grote waarschijnlijkheid een grote impact op de playerbase.

Hyenas Closed Beta preview2

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Is HYENAS een game die extreem hoog op mijn wishlist staat? Nee, niet echt, maar zo op het eerste oog is de game zo slecht nog niet. Daarnaast ben ik persoonlijk gewoon even klaar met games binnen het Battle Royale-genre. Ja, Creative Assembly heeft wel erg veel elementen in de mix gegooid en ja, hierdoor wordt het allemaal een beetje rommelig. De gunplay is echter prima, de personages zijn leuk neergezet en het extractiestuk geeft een unieke spin aan het Battle Royale-element. De vraag is echter; hoeveel gaat deze game ons kosten? Vergelijkbare games zijn namelijk volledig gratis en teren op Live Service elementen als verdienmodel. Exoprimal is bijvoorbeeld geen lang leven gegund omdat je dient te dokken voor de base game en vervolgens ook nog allemaal live service-elementen te verduren krijgt na de aanschaf. Ik hoop oprecht dat HYENAS een langer leven is gegund, maar de tijd zal het ons leren.

HYENAS kent helaas nog geen releasedatum. Wel weten we dat HYENAS in 2023 komt te verschijnen voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series en pc. Hoeveel HYENAS gaat kosten bij release is jammer genoeg ook nog niet bekend.

Packshot HYENAS

-

SEGA