Preview: Inversion

Iedereen heeft wel eens gewenst dat je kon vliegen, toch? Lekker over het land fladderen zonder dat iemand zegt dat het niet mag. Er is echter één probleem: de zwaartekracht. Je springt van een gebouw met je zelfgemaakte vleugels en tja.je valt. Dat is dus niet het geval in de game Inversion. Hier kun jij met de zwaartekracht kloten zolang je wilt. Je kan de hele wereld letterlijk op zijn kop zetten.

Leentjebuur
In mijn Gespeeld van Asura's Wrath heb je misschien kunnen lezen dat die game niet bijster origineel was qua verhaal en stijl. Dat is bij deze game eerlijk gezegd niet anders. Je ziet duidelijke aspecten van Gears of War 3 terugkomen in het spel. Het coversysteem werkt daarom ook precies hetzelfde, schieten komt op hetzelfde neer en ook hier doen ze niet zuinig met bloed. Allemaal niet zo erg, maar het is toch jammer dat de ontwikkelaar niet de moeite heeft genomen (of het geld niet had) om even zelf dingen te schrijven en te bedenken.
Maar goed, de zwaartekracht dus, die kun je aan- of uitzetten. Zo ontstaat er eigenlijk een totaal andere wereld. Want als je het level negentig graden draait, kun je op de zijkanten van gebouwen lopen! Dit werkt als een tiet en het zorgt voor veel tactische mogelijkheden. Op deze manier kun je makkelijker bij vijanden of kun je net dat ene wapen pakken. Maar daar blijft het niet bij, want je kan namelijk ook vijanden laten vliegen en daarna afschieten. Dit deed mij een beetje denken aan Bulletstorm, waar je ook de meest gekke dingen kon doen.

Eén ding
Logisch gezien ben je dan de hele tijd aan het kloten. Je staat steeds voor keuzes of je iets zo laat of het omdraait. Omdat dit element steeds terugkomt is het héél goed uitgewerkt, en dat is maar goed ook. Maar het probleem daarvan is dat andere elementen gewoon stukken minder zijn. De wapens schieten vrij stroef en zijn zó inwisselbaar en standaard dat er niet veel positiefs over te zeggen is. Ook het kleurenpalet is zo van de straat gehaald, want qua stijl is het allemaal maar 1+1=2. En dan hebben we het nog niet eens over het verhaal gehad: dat is zo dun als een pisstraaltje.

Run & Gun
We gaan maar weer even terug naar het positieve punt van de game: de zwaartekracht. Je bent dus steeds dingen aan het overwegen. Het is zelfs mogelijk om totale gebouwen zo te draaien dat het vanuit een tactisch oogpunt goed uitkomt voor jou. Het is ook nodig, want de AI (de vijand) komt van best goede huize. Het is niet om je kapot van te schrikken, maar wel om eens goed over na te denken. Ze willen je ook echt als schietvoer zien, want ze gooien volop granaten naar je toe zodat je wel achter je dekking uit moet komen. Dit in combinatie met de snelle third-person shooter gameplay zorgt voor een goed gemengde mening.

Voorlopig oordeel
Dus, met mijn gemengde gevoelens ga ik het wachten aan. De game is in één aspect zo origineel dat ik het zeker een kans ga geven, maar op andere momenten zit je jezelf af te vragen of je niet beter het echte product kan spelen (zoals bijvoorbeeld Gears of War). Maar door de prima AI en de toch wel strakke graphics is het moeilijk om er een mening aan te binden. Bij deze game geldt ook weer: de tijd zal het leren.