Preview: Kingdom Come: Deliverance 2 - Beter dan ooit

-

Als donderslag bij heldere hemel wist Kingdom Come: Deliverance vriend en vijand te verrassen. De dark horse van Warhorse Studios wist binnen no-time spelers op te zuigen in diens middeleeuwse wereld door juist te focussen op een stukje realisme. Geen wonder dat die game dus een vervolg krijgt in de vorm van Kingdom Come: Deliverance 2. Weet deze directe sequel hetzelfde trucje te herhalen? Daar lijkt het in ieder geval wel op, want tijdens onze uitgebreide Kingdom Come: Deliverance 2 gamescom preview komt de game goed uit de verf.

Kingdom Come Deliverance 2 gamescom Preview

Kingdom Come Deliverance 2 – Staal heerst

Kingdom Come: Deliverance 2 is dus geen game met een fictieve middeleeuwse setting. Sterker nog, de game bevat historische accurate momenten en borduurt daar lustig op los buiten het verhaal om. Dit is iets wat RPG’s met een middeleeuwse setting veelal vergeten te doen. Die gaan dan juist over stoute tovenaars en afzichtelijke heksen. Nee, Kingdom Come: Deliverance deliverde juist een sobere setting van een hersenloze nobody die zich moest opwerken in de wereld. Van leren lezen tot het omgaan met een zwaard, Henry wist aanvankelijk letterlijk niets. Dat hij aan het eind van de game oppermachtig is, is geheel toe te wijden aan de commitment van de speler. Letterlijk, want dat eerste deel had heel veel positieve-, maar ook een flink aantal negatieve punten. Iets waar ontwikkelaar Warhorse Studios notities van heeft gemaakt.

Kingdom Come: Deliverance 2 is een direct vervolg op het eerste deel uit 2018. Dat betekent dus niet dat Henry direct terug transformeert naar een hersenloze oelewapper, maar wel dat het nog altijd een man van vlees en bloed is. Oppermachtig ben je niet langer, maar er is nog genoeg waar onze stud aan kan werken. Zwaardspel, manipulatieve trucjes en gluiperij dienen volop ontwikkeld te worden. Tenminste, als je daarvoor kiest. Het is namelijk mogelijk om grote delen van de game zelf te bepalen. Missies zijn te verprutsen wat grote nadelige effecten op het vervolg van die desbetreffende missie oplevert. Er leiden echter meerdere wegen naar Rome. Mocht je bijvoorbeeld een echte smooth operator zijn, dan is de kans groot dat je je overal doorheen lult. Anderzijds kan de grootste gluiperd met wat lockpicks ongezien zijn missie behalen zonder ook maar een woord uit te uiten.

Kingdom Come Deliverance 2 gamescom Preview1

Controle over je eigen lot

Ondanks dat Kingdom Come: Deliverance 2 is uitgesteld naar 2025, kregen wij achter gesloten deuren de kans een groot deel van een flinke missie spelen. In deze missie maken we kennis met een Duitse zwaardmeester die het flink aan de stok heeft met het zwaardmeestersgilde van de stad. Hier komt direct naar voren hoeveel kanten je in een simpel gesprek op kunt. Besluit je niets te zeggen, dan wordt de Duitser de stad uitgejaagd. Niet per se het einde van de missie, maar wel desastreus voor de tijd die de missie in beslag neemt. Je dient de Duitser namelijk continu in een andere stad te bezoeken alvorens je weer verder kunt. Doe je echter je best en neem je het op voor de Duitser, dan blijft de Duitser nog even hangen en dien je voor hem het unieke zwaard rechtstreeks uit het hart van het concurrerende gilde te stelen. Slaag je erin om dat ongezien te doen, dan daag je de gilde uit tot een eerlijk gevecht. Word je echter gesnapt, dan heeft dat een nadelig gevolg op het te komen gevecht. Door jouw valsspelerij krijgt de tegenstander namelijk een armor toebedeeld, wat het gevecht weer vele male moeilijker maakt.

Bovenstaande speelt zich allemaal af in zo’n twintig tot dertig minuten speeltijd. Een verkeerde keuze (of juist de goede) kan leiden tot unieke situaties waar je niet op had kunnen anticiperen. En dat lijkt het mooie van Kingdom Come: Deliverance 2 te worden. De mogelijkheid om Henry naar jouw hand te zetten zodat jij jouw eigen verhaal kunt kerven is fantastisch uitgevoerd. En dat allemaal in een prachtige omgeving met een vermakelijke gameplayloop. De combat is een stuk toegankelijker en de game lijkt een stuk beter te draaien dan diens voorganger. Vergis je echter niet, Kingdom Come: Deliverance 2 is nog altijd retemoeilijk en dat je het zwaardvechten niet direct onder de knie krijgt, is absoluut geen schande. Dit kan echter wel een lichte valkuil zijn. De game is namelijk altijd nog lastig om onder de knie te krijgen en dat kan logischerwijs leiden tot een flink aantal afhakers.

Kingdom Come Deliverance 2 gamescom Preview2

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Kingdom Come: Deliverance 2 heeft in een uur tijd aangenaam weten te verrassen. De middeleeuwse setting zonder witchcraft en wizardry is bijzonder aangenaam en daarnaast erg mooi vormgegeven. Hoe je missies aanvliegt is volledig aan jou en jij hebt dan ook alle vrijheid om Henry tot een persoon te kneden waar jij je mee kunt identificeren. Wanneer het aankomt op de Kingdom Come: Deliverance 2 gameplay is dit vervolg ietwat toegankelijker, maar nog altijd is de game niet bepaald eenvoudig te noemen. Kingdom Come: Deliverance 2 vereist toewijding, maar het lijkt er tot op heden op dat de game het dat waard is.

Kingdom Come Deliverance 2 verschijnt op 11 februari 2025 voor de PlayStation 5, Xbox Series en pc. Check alle gamescom content en herbeleef onze avonturen vanaf de vloer in het grote gamescom 2024 liveblog!

Rudy Wijnberg Mede-eigenaar en Head of Media

Packshot Kingdom Come: Deliverance II

Warhorse Studios