Preview: Lords of the Fallen - Neemt het op tegen giganten

Aangepast: 23 augustus 2023 23:36

Het soulslike-genre is één van de populairste subgenres die we kennen in gameland. Diverse ontwikkelaars doen een poging om in de buurt te komen van FromSoftware's Dark Souls en Elden Ring, maar vaak schieten ze flink tekort. De eerste Lords of The Fallen uit 2014 is precies zo'n game: een doorsnee imitator die maar weinig gamers kon bekoren. Nu hebben CI Games en Hexworks het kadaver opgegraven en nieuw leven ingeblazen. Tijdens gamescom hebben we achter gesloten deuren een kijkje kunnen nemen hoe de RPG precies in elkaar steekt. Veel komt bekend voor, maar wist de reboot van Lords of the Fallen ons ook te verrassen? Lees maar snel verder!

Dark Crusaders Die Twice

In Lords of the Fallen speel je als één van de Dark Crusaders die op een missie is om de demonen god Adyr een kopje kleiner te maken. Uiteraard gaat dit niet vanzelf. We kregen live gameplay voorgeschoteld van iemand die (volgens onze interne bronnen) zeker wel verstand heeft van de game. Het moet enigszins gênant zijn geweest, toen de beste man ons meerdere keren op het 'You Died' scherm trakteerde. Ik verwijt het hem niet, want Lords of the Fallen is er niet vies van om de spelers flink en rauw aan te pakken. Ja, typerend voor de soulslikes is dat ze met gestrekt been inkomen en dat is hier niet anders. Dus mocht je een lading masochisme willen ophalen, dan ben je bij Lords of the Fallen aan het goede adres. Hexworks en CI Games proberen je echter wat handvaten te bieden.

In Lords of the Fallen kan je namelijk gebruik maken van de geestenwereld, genaamd Umbral. Deze spirituele wereld kent meerdere functies. Zo kun je deze dimensie betreden via jouw persoonlijke lantaarn en een omweg vinden. Ingestorte brug op je pad? Wellicht moet je even Umbral betreden om zo toch je bestemming te kunnen bereiken. Het gaat echter vaak zat voorkomen dat je Umbral niet vrijwillig wordt ingesmeten. In Lords of the Fallen heeft jouw personage twee levens. Je sterft één keer in de reguliere wereld, maar dat hoeft niet het einde te betekenen. Je krijgt namelijk de kans om wraak te nemen. Het enige wat je hoeft te doen is Umbral levend uit zien te komen. Dat is helaas makkelijker gezegd dan gedaan, omdat deze dimensie genoeg specifieke vijanden kent die jou gaan opjagen zodra ze hun ondode oog op je laten vallen. Dus is het een handvat? Of simpelweg een trap na? We gaan het vanzelf ondervinden!

Lords of the Fallen 2023 gamescom preview

Jezelf meten met giganten

Het is vrijwel onmogelijk om een soulslike te bekijken en niet met een half oog te staren naar het werk van FromSoftware. Zij zijn de grondleggers van het subgenre, die ze tot in de puntjes hebben geperfectioneerd. Soulslikes zijn er genoeg, maar weinig kunnen in de buurt komen van de kwaliteit die de Japanse ontwikkelaar telkens maar weten te leveren. Lords of the Fallen probeerde het eerst in 2014 en kwam niet eens in de buurt. Anno 2023 zie je dat er ditmaal wat meer visie en verfijning aanwezig is. De wereld ziet er luguber uit, de designs ogen enthousiasmerend en de combat heeft genoeg pit. Genoeg potentie, inderdaad. Toch vraag ik mij af of Lords of the Fallen zich ook kan bewijzen op het gebied van worldbuilding en de verbondenheid kan bieden die de Souls-games altijd gehad hebben.

Ja, ik realiseer mij ook wel dat FromSoftware op een voetstuk wordt gezet. Is er iets wat Lords of the Fallen wel beter lijkt te doen? De multiplayer is iets wat positief opvalt. De RPG kent zowel PvP als PvE en tijdens de presentatie vertelden ze dat deze functies naadloos verbonden zijn met de game. Je hoeft niet te wachten bij checkpoints en er zijn straks geen gebieden onbereikbaar voor de multiplayer-fanaten. Ja, straks kan je elk moment in een invasion terecht komen met een speler die jou het leven zuur wilt maken. Geweldig, toch? Zonder dollen - deze functies tillen de bepalende functies van dit subgenre wel naar een hoger en gemakkelijker niveau en dat kan ik alleen maar aanmoedigen.

Lords of the Fallen 2023 gamescom preview1

Voorlopig oordeel van Bram Noteboom

Het wordt een zware strijd voor Lords of the Fallen. Afgaande van de gameplaydemo en de vele trailers die we tot nu toe gezien hebben, lijkt het zeker voor zichzelf op te kunnen komen. CI Games en Hexworks weten precies wat ze willen leveren: een snoeiharde soulslike die zelfs veteranen van het subgenre weet uit te dagen. Het probeert middels de geestenwereld Umbral een interessante mechanic aan te bieden, terwijl het verder vrij trouw blijft aan de formule van soulslikes. Ik ben vooral benieuwd hoe het zich straks onvermijdelijk weet te meten met de giganten van dit genre. De laatste eindbaas voor Hexworks en CI Games draagt de naam FromSoftware. Weten ze straks te overtuigen met Lords of the Fallen? Een oneerlijke strijd wellicht, maar eentje die ik zeker wil beleven.

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Lords of the Fallen (2023)

Lords of the Fallen

CI Games