Preview: Naraka: Bladepoint - Meer dan de zoveelste BR

Geplaatst: 27 april 2021 10:00

Naraka: Bladepoint was dit weekend al te spelen tijdens de open bèta en dat is niet onopgemerkt gebleven. De melee battle royale game was afgelopen weekend de zevende meest gespeelde game op Steam. Dat een battle royale game populair is, is niets nieuws. Maar Naraka: Bladepoint is niet de battle royale die we gewend zijn. Het maakt namelijk alleen gebruik van melee wapens en de gevechten draaien vooral om snelheid en behendigheid.

Die machinegeweren kun je vergeten

Na de komst van Call of Duty: Warzone leek de hype rondom battle royale games een beetje af te nemen, al is Warzone nog wel steeds razend populair. Toch lijkt het genre nu weer terug te komen en Naraka: Bladepoint is hier het bewijs voor. De game is ontwikkeld door studio 24 Entertainment en wordt uitgegeven door de Chinese gigant Netease. Alle elementen die we van een battle royale gewend zijn zitten erin: je bevindt je in een uitgestrekt gebied waarin je het tegen 59 andere spelers opneemt om als laatste over te blijven. Naarmate de game vordert, wordt het speelgebied kleiner en word je steeds meer gedwongen om je vijanden te confronteren.

Maar afgezien van de cliché elementen weet Naraka: Bladepoint zich op verschillende vlakken van concurrenten te onderscheiden. Wat uiteraard een verschil maakt, is dat dit geen shooter is, maar een third-person actiegame die de nadruk legt op het gevecht van man tot man. Dus machinegeweren en raketwerpers kun je vergeten. Naraka geeft je zwaarden en katana's, waarmee je dichter bij je vijand moet komen om hem of haar te verslaan. Dit kun je op verschillende manieren aanpakken. Je kunt proberen de tegenstander te besluipen en deze met een verrassingsaanval te overmeesteren, maar je kunt er ook voor kiezen om rechtstreeks het gevecht aan te gaan en met snelheid en combo's proberen te winnen. Als je het goed doet, kun je jouw tegenstander zelfs ontwapenen.

Die grijphaak moet je wel eerst even goed beheersen

Bij Naraka: Bladepoint kun je alleen winnen door je vijanden te observeren en op het juiste moment toe te slaan. Dat kan in het begin lastig zijn, vooral als je net als ik iemand bent die bij Call of Duty altijd maar om zich heen begint te schieten wanneer je iets hoort. Maar als je er na een tijdje spelen aan gewend bent, merk je dat het de game veel meer diepte geeft, waardoor je er ook langer plezier aan blijft beleven. Wanneer je eenmaal in een gevecht bent beland, is snelheid het belangrijkste van alles, maar door op een verstandige manier het gevecht te beginnen, ben je jouw vijand al een stapje voor. Voor een battle royale is dit een erg origineel element, wat er in mijn ogen ook echt voor zorgt dat de game ver boven zijn concurrenten uit torent.

Aangezien het gebied waarin je speelt immens groot is, is het erg belangrijk om je snel over de map te kunnen voortbewegen. Hiervoor heeft de ontwikkelaar een grijphaak aan de game toegevoegd, waarmee jij je zowel horizontaal als verticaal vliegensvlug kunt verplaatsen. Zo kun je makkelijk op hoger gelegen plekken komen, zoals bomen of bergen, vanaf waar jij je vijanden in de gaten kunt houden. Ook verticale gevechten behoren hierbij tot de mogelijkheden, maar ik merkte al snel dat je de grijphaak daarvoor al wel echt moet beheersen.

Niet al te frustrerend voor de beginners

Een ander element waarin Naraka: Bladepoint verschilt van andere battle royale games, zijn de speelbare personages. Tijdens de bèta waren er zes verschillende personages die je kon uitproberen. Elk van hen heeft drie vaardigheden, waarvan er één extra sterk is. Je kunt zowel de wapens als de vaardigheden van de personages upgraden. Het uiterlijk van de personages kun je ook volledig costumizen. Het gaat hierbij niet alleen om de huidskleur, het kapsel en het gezicht van het personage, maar ook om de gehele uitrusting en accessoires.

Naast het vechten tegen andere spelers, zijn er nog veel meer dingen die je kunt doen. Elke map biedt speciale activiteiten waarmee je zeldzame voorwerpen kunt verdienen. De activiteiten kunnen van alles zijn, bijvoorbeeld dat je de opdracht krijgt om een specifieke speler uit de weg te ruimen. Het kan daarentegen ook een simpel gebed zijn voor één van de goden. Voor nieuwe spelers, die de basis van de game nog even te pakken moeten krijgen, heeft 24 Entertainment resurrectie voorwerpen aan de game toegevoegd. Deze kun je gebruiken als je dood gaat, voordat de tweede cirkel verschijnt. Als je niet gereanimeerd wordt door teamgenoten, verander je in een geest en moet je naar het dichtstbijzijnde altaar toe om weer tot leven te komen. Zo wordt de game in het begin net wat toegankelijker en minder frustrerend voor beginners.

Eindoordeel van Eilish Janssen

Naraka: Bladepoint is veel meer dan de zoveelste battle royale game. De gameplay biedt veel diepgang en geeft je de kans om je eigen speelstijl te ontwikkelen. Timing is enorm belangrijk, maar je moet je vijanden ook in de gaten houden en proberen in te schatten hoe zij spelen. Het toevoegen van de grijphaak zorgt voor meer dynamiek en mogelijkheden in de gameplay. Ik heb me enorm vermaakt met de bèta van Naraka: Bladepoint en kan persoonlijk niet wachten tot de officiële launch van de game. Ook als je niet van battle royale games houdt, is dit echt een aanrader.

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot Naraka: Bladepoint

-

NetEase Games