Preview: Resistance 3

Geplaatst: 5 augustus 2011 14:00

Insomniac Games heeft Ratchet & Clank en natuurlijk Resistance 3 op hun naam staan. De laatst genoemde is toch altijd wel het ondergewaardeerde kindje geweest van de studio. Deel 1 komt al uit de oertijd, toen het SpeelStation nummertje 3 werd gelanceerd. Het was een typische launchgame, maar werd vooral aan de kant gezet door het eerste deel van de Uncharted-serie. Deel 2 moest de serie een echte naam geven in de gamebusiness, maar dit viel bij de fans in het verkeerde keelgat. Met deel 3 proberen ze zich weer terug op de kaart te zetten, maar of dit ze lukt, kunnen we pas weten als de game uitkomt. Wel kunnen we een korte analyse doen van de game tot zover. En dat is precies wat we nu gaan doen!

Burn in hell, motherfucker!
In de inleiding heb je al kunnen lezen dat Insomniac Games ook bekend is van de Ratchet & Clank-serie. En deze serie heeft twee dingen gelijk met de Resistance-serie. Het eerste is dat het allebei shooters zijn: de een third- en de ander first-person. Het tweede is de grote variatie in wapens. Als Insomniac ergens bekend van is geworden, dan zijn het de wapens. Van clusterbommen tot zoutzuur-geweren, je kan het zo gek niet bedenken of het zit erin. Dat kunnen we dus ook weer in deze Resistance verwachten. Buiten de simpele en voorspelbare machinegeweren om natuurlijk. Want je zou bijna vergeten dat kogels van lood ook pijn doen.

Het is de sfeer, de sfeer!
Het begin van de serie, deel 1, moest het vooral hebben van de sfeer en het verhaal. Het verhaal is niet van groots kaliber, maar goed genoeg om je tot het eind vast te houden. Resistance 2 werkte dit verder uit. Zo ging het ook met de sfeer. In het eerste deel was een vast kleurenpalet bewust gekozen en dat kwam neer op zwart, bruin en geel. Het vervolg daarop was al wat kleurrijker, maar het wordt pas één happy family in deel 3. De makers drukken ons op het hart dat de game de sfeer behoudt, maar wel andere landschappen en dus ook kleuren introduceert. Voor ieder wat wils: de fans komen aan hun trekken qua sfeer en de nieuwkomers worden niet weggejaagd door het donkere sfeertje. Al betwijfel ik het of je de game wel moet aanschaffen als je niet van donkere ruimtes houdt, want echt niet dat ze de monsters en al het ander gespuis wat er van origine in zit eruit gaan halen.

Leedvermaak
Er is natuurlijk niks leuker dan een monster af te knallen en er bewust van te zijn dat iemand aan de andere kant van de aardbol het uitschreeuwt van frustratie! Oftewel: de multiplayer. Ook in deze game kunnen we weer online knallen. Ikzelf heb de multiplayer van Resistance 1 toch wel een flinke tijd gespeeld. De balans zat goed in elkaar, monsters en mensen hadden allebei hun eigen specialiteiten en ook de wapens waren weer in volle glorie aanwezig. Er was dus weinig op aan te merken. In Resistance 2 ging het nog verder, want je kon tot wel zestig man tegelijk online! Dit zorgde voor grootse veldslagen en zo bleef de Resistance-multiplayer in leven. In augustus komt er een bèta van de Resistance 3-multiplayer. Als je echt benieuwd bent naar de online-functie van de game, dan raad ik je zeker aan om die bèta te checken. De volledige game laat zich namelijk nog wachten tot november. Voor nu kan ik alleen maar zeggen dat ik hoop dat ze de multiplayer doortrekken zoals ze dat bij deel 1 en 2 hebben gedaan. Want wanneer dat goed lukt, heb je een beest van een multiplayer voor je.