Trailer
Ontdek de jaren 90 in Revenge of the Savage Planet
gisterenBen jij klaar om terug te keren naar een tijdperk vol met lavalampen, walkie talkies en onorthodoxe dancemoves? Revenge of the Savage Planet heeft het...
Raccoon Logic Studios - bestaande uit de ontslagen medewerkers van de door Google opgeheven Typhoon Studios - nodigde mij uit om langs te komen in de B2B-booth van gamescom 2024. Destijds had ik nog geen idee waar het over ging. Ik ging te maken krijgen met het nieuwste project van de ontwikkelaar en dat was voor mij al reden genoeg om even langs te wippen. De ochtend voordat ik overprikkeld door Keulen mocht trekken, zag ik iets heel interessants op mijn feed voorbijkomen: Revenge of the Savage Planet. Ja, de spoilers kon ik niet ontwijken, maar hierdoor kon ik mezelf wel beter voorbereiden op het gesprek met Erick Bilodeau (Art Director) en Reid Schneider (Production Lead) van Raccoon Logic Studios, onder het genot van de eerste gameplaybeelden. Het origineel Journey to the Savage Planet heeft een speciaal plekje in mijn hart weten te bemachtigen. Ja, edgy 2020 Bram had wel wat aan te merken op de combat en de mobiliteitsopties in deze avonturengame, maar toch denk ik er met hele warme gevoelens aan terug. Het vervolg gaat er dan ook een schepje bovenop doen. Het wordt een typische sequel onder het mom van groter, beter, maar het neemt ook vrij radicale risico's. De eerste indruk lees je hier!
Laat ik je even wat context bieden. Tijdens de eerste game stond je op de loonstrook van Kindred - the 4th best interstellar company - maar veel kan veranderen in een paar jaar tijd. Het bedrijf is opgeslokt door de gigacorporatie ALTA, want ze hadden eenmaal de aspiratie om ook de ruimte te verkennen. Ze sodemieteren je een aantal jaar in cryoslaap en komen er vervolgens achter dat pionier zijn in het oneindige helaal ook oneindig duur is. Helaas, je werkzaamheden zijn niet meer nodig. Je wordt met wat losse cargo op de dichtsbijzijnde planeet gebonjourd en toitoitoi. Bedankt voor je bewezen dienst en we hopen dat je veilig thuiskomt. Hoe? Dat moet je zelf maar zien op te lossen, jij sterke onafhankelijke ex-medewerker!
Het is onmogelijk om het verhaal van de ongelukkige samenwerking tussen Google en Typhoon Studios los te koppelen aan het narratief van Revenge of the Savage Planet. De vraag of dit ook een persoonlijk verhaal is, werd stellig beantwoord met een volmondige 'ja'. De corporaties worden wederom op de hak genomen, maar wel op een eerlijke en luchtige manier. Ik vind dit sterk van Raccoon Logic, want ik denk niet dat iemand het hen kwalijk had genomen als ze bitter hadden afgereageerd op de digitale schimmen die hun ex-bazen voorstellen. Zeker wanneer je kijkt naar de huidige stand van zaken binnen de industrie, waar menig ontwikkelaar zonder pardon wordt opgedoekt. Echter, ze houden de eer bij henzelf en laten de game en diens kenmerkende humor voor zichzelf spreken.
De wasberen hebben een sterke visie voor Revenge of the Savage Planet - en er is geen ruimte voor compromis. Iets wat meteen opvalt aan de avonturengame is het perspectief. Journey to the Savage Planet was een first-person avontuur, terwijl het vervolg een third-person camera hanteert. Het moment dat de ontwikkelaars de game opstartten, moest ik ook even in mijn ogen wrijven. Is dit wel een goed idee? Ook online werd er al meteen gereageerd op de switch, maar na kort gezeten te hebben, juich ik deze verandering volledig toe. De third-person camera geeft namelijk veel meer ruimte voor slapstick komedie. Je personage is namelijk geheel te zien en dat levert hilarische animaties op. Wanneer je een sprintje trekt, dan lijk je op Agent Earl uit Het Regent Gehaktballen. Wanneer je wat schoten lost, zie je eruit als Han Solo met een verward evenwichtsorgaan. Kortom, ik denk dat dit heel goed kan gaan werken, want de lichtvoetigheid spat er vanaf.
Verder kent Revenge of the Savage Planet een aantal typerende upgrades die je zou verwachten van een vervolg. Groter, uitgebreider en beter - dat is het idee. In Unreal Engine 5 zijn er een aantal werelden opgebouwd die vol zitten met exotisch flora en fauna. De map is nét niet een open-wereld, maar er valt nog steeds genoeg te verkennen. Je las het overigens goed - ja, meerdere planeten worden beschikbaar gemaakt voor de speler. Hierdoor kun je simpelweg meer variatie en gameplay-content verwachten van Revenge of the Savage Planet. Maar Raccoon Logic heeft er ook over nagedacht om de systemen wat meer diepgang te geven. Kijk, wandelende kippen dropkicken was in het origineel natuurlijk lachen, zeker als je er een puzzeltje mee kon oplossen, maar het slijm in het vervolg is next level. Het spul heeft nu eigen physics en als een echte immersieve sim heeft het unieke eigenschappen. Het blauwe slijm kan je gebruiken om elektriciteit door te schakelen, terwijl het groene slijm glibberig en zeer explosief is. Vraag me niet hoe ik dat weet.
Het is echter niet alleen een expansie van bestaande systemen. Revenge of the Savage Planet kent nieuwe gameplay-toevoegingen, waarvan ik wel het idee heb dat ze iets extra's kunnen toevoegen aan de ervaring. Kijk, het lokale leven trappen tot ze ontploffen in een smerig goedje, dat is natuurlijk lachen, maar aan het einde van de dag ben ik een dierenvriend. Als het even kan, slacht ik de leuke beestjes liever niet af en gelukkig is er een nieuw element in Revenge of the Savage Planet aanwezig. Met een lasso kan je de dieren tegen hun wil verplaatsen in een veel beter tehuis. Kijk, dat is nog eens barmhartigheid. Daarnaast is het third-person perspectief meteen een goede reden om extra te investeren in customization. Hopelijk wil je eruit zien als een Power Ranger in een huis met ruimte-troep, want dat is mogelijk. En waar wellicht de meeste potentie schuilt: de co-op. Niet alleen online samenspelen, maar ook lokale coöperatieve fratsen uithalen. De gehele wereld wordt ingeladen, dus in splitscreen kun je werkelijk waar overal naar toe. Raccoon Logic belooft dat de performance niet een snoekduik neemt wanneer je dit doet, dus hopen op het beste. Dan kan je daarna heerlijk je geliefden van ravijnen aftrappen en in de fik zetten met chemicaliën.
Tijdens gamescom 2024 heb ik veel interessante en prikkelende games mogen spelen. Revenge of the Savage Planet was echter één van mijn favoriete verrassingen van de show. Raccoon Logic heeft goed in de smiezen wat de eerste game zo bijzonder maakte en het feit dat na alle tegenslagen er toch een sequel op de markt komt te verschijnen, dat is niets minder dan miraculeus. De ontwikkelaar weet op de vertrouwde gebieden verder te borduren, maar neemt ook een aantal risicovolle stappen om de ongecomprimeerde visie te kunnen blijven handhaven. Revenge of the Savage Planet staat op de planning om in de eerste helft van 2025 te verschijnen - en ze kunnen rekenen op mijn wraakzuchtige coverage!
Benieuwd naar meer van onze gamescom 2024 content? Check dan hier onze Phantom Blade Zero preview of ons World of Warcraft: The War Within interview.
Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Raccoon Logic Studios Inc.
Uitgever:
Raccoon Logic Studios Inc.
Release:
Mei 2025
Reviewscore:
-
Platforms:
Trailer
Ben jij klaar om terug te keren naar een tijdperk vol met lavalampen, walkie talkies en onorthodoxe dancemoves? Revenge of the Savage Planet heeft het...
Trailer
Tijdens de PC Gaming Show Most Wanted 2024 kwam Raccoon Logic op de proppen met gameplaybeelden van Revenge of the Savage Planet. Absurditeit staat voorop!
Trailer
Zien we daar nu opeens het vervolg op Journey to the Savage Planet voorbijkomen? De trailer van Revenge of the Savage Planet biedt in ieder geval...