Video
Eindeloze actie in Roboquests Endless Update
25 november 2024Nog niet genoeg kogels geschoten in Roboquest? Dan heeft RyseUp Studios de perfecte oplossing in petto: Endless Mode. Deze contentupdate verschijnt...
Weet je wat nog leuker is dan het spelen van games? Denken aan games. Denken aan de oneindige put van mogelijkheden die nog gedaan kunnen worden met een game. Een Halo Infinite die er wel goed uit ziet? Wauwie. Een Ubisoft-titel waar geen open wereld elementen in geforceerd worden? Misschien ooit op een dag. Een first person shooter met de snelheid van DOOM, de charme van Void Bastards en de geweldige potentie van de roguelikes? Wacht, wat? Roboquest is precies dit ontzettend unieke mengelmoesje van actie, geweren en een fijne artstyle. Nu ik alle punten in deze preview verklapt heb omdat ik een stomme bit wilde doen, laten we eens een kijkje nemen naar Roboquest!
Roboquest werd onterecht beschreven door vele media outlets (ik noem geen namen) als een "shooter die lijkt op Borderlands". Nou, nee. Gameplay technisch gezien is hier weinig van waar en voor de artstyle kunnen we betere voorbeelden noemen. En dat ga ik doen ook. Roboquest hanteert een stripboekachtige stijl en het ziet er gelikt uit. We zagen dit soort praktijken ook bij Void Bastards, al bleven die bij een 2,5D concept. Roboquest zet je in de schoenen van een Guardian. Jouw missie? Red de mensheid! Dit is echter niet zo makkelijk aangezien je zelf eerst redding nodig had van een klein meisje. Zij sleutelt je terug in elkaar en kijk eens aan. Ready to kick some metallic ass.
Roboquest heeft een simpel gameplan. Hier is een level, het is gevuld met robot vijanden en er zijn wat wapens om te ontgrendelen. Succes. Je begint met een miezerig pistooltje en daardoor voelde de eerst keer dat ik speelde ook niet heel aangenaam aan. Het wordt echter anders wanneer je wat "geheime" locaties ontdekt en je een nieuw wapen mag oppakken. De guns voelen divers aan, zijn qua designs ook lekker pakkend en de gunplay in het algemeen is niet verkeerd.
De grootste vraag die ik had bij Roboquest was natuurlijk de mix van genres. Werkt dit concept ook in de praktijk? Tot nu toe ben ik blij om te kunnen melden dat ik niet alleen gewoon lekker plezier had met de gunplay, maar de verschillende builds zorgen ervoor dat het roguelike goed tot zijn recht komt. Er zijn namelijk vier verschillende soorten wapens. Je hebt de precisie wapens, de assault class, de technologie tak en de demolition sectie met de vele ontploffingen die daarbij komen kijken. Deze wapens zijn goed gesorteerd in wat voor rol ze spelen. Assault is voor de adrenaline junkies die houden van CQC. Precisie geeft de speler echter meer veiligheid, omdat je je vijanden van verre afstanden kan afpikken. Demolition pakt grote groepen tegelijkertijd aan en technologie wapens hebben leuke side-effects. De wapens zelf geven je dus een goed roguelike gevoel, zeker omdat ze telkens weer iets anders doen. Er is echter nog een stukje in de puzzel waardoor het roguelike onderdeel goed benut wordt.
Je kan namelijk ook modules vinden. Deze zorgen voor verbeterde stats, maar ze brengen ook allerlei nieuwe vaardigheden naar de speler. Zo kun je bijvoorbeeld in plaats van één raket er twee afvuren, of wat dacht je van meer damage doen wanneer je dichtbij een vijand bent? En die kan ik dan weer combineren met mijn assault shotgun, want daarvoor moet ik al dichtbij zijn. Deze module geeft me ook nog eens extra assaultpunten voor nog meer damage? Erg handig dit! Dit is natuurlijk onderdeel van het design van Roboquest, maar dat neemt het niet weg dat de game gewoon goed werkt op het gebied van roguelike gameplay en gamedesign.
Shit en toch is het niet alleen maar zonnestralen. Ondanks dat de game goed aanvoelt, goed gamedesign in zijn kern heeft zitten en er nog eens charmant uitziet, is en blijft Roboquest een game in Early Access. De performance is niet geweldig en de frames per seconde gaan je een aantal keer teleurstellen. Verder zie je in vele details dat de game simpelweg nog niet af is. Dat is echter geen dealbreaker, want alles wat tot nu toe wel aanwezig is in de game, is gewoon heerlijk vermakelijk. De actie is snel, de guns zijn cool en het roguelike element komt tot zijn recht. Ik blijf deze game in de gaten houden en wanneer de 1.0 versie lanceert, dan kun je rekenen op onze coverage. Roboquest is nu beschikbaar via Steam in Early Access.
Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
RyseUp Studios
Uitgever:
Starbreeze Studios
Release:
20 augustus 2020
Reviewscore:
Platforms:
Video
Nog niet genoeg kogels geschoten in Roboquest? Dan heeft RyseUp Studios de perfecte oplossing in petto: Endless Mode. Deze contentupdate verschijnt...
Trailer
De first-person shooter Roboquest richt zijn vizier op het PlayStation-platform. In de eerste helft van 2025 kunnen PS-fans met de FPS aan de haal.
Nieuws
Twee gigantische (en tevens Franse) roguelike-games gaan een spraakmakende samenwerking aan. Check hier de Roboquest Dead Cells Update!
Trailer
Zin om weer wat metaal kapot te schieten? Mooi! Er is namelijk een nieuwe update uit voor Roboquest.