Preview: Skull and Bones Closed Bèta Review

Aangepast: 19 december 2023 21:03

Lang heeft Skull and Bones in zwaar vaarwater gezeten, maar daar lijkt in 2024 officieel een eind aan te komen. Februari 2024 is namelijk de maand dat Skull and Bones in de schappen komt te verschijnen. Een klein wonder, gezien het feit dat Skull and Bones talloze keren is uitgesteld. Origineel hadden we de Assassin’s Creed IV: Black Flag spin-off namelijk verwacht in 2018. Afijn, er is veel gebeurd in de tussentijd, maar is Skull and Bones het wachten waard geweest? Volgens het gros van het internet niet, maar ook wij hebben een mening over de recentelijk gehouden Skull and Bones gesloten bèta. Benieuwd? Check dan nu onze Skull and Bones Closed Beta preview!

Skull and Bones Closed Beta Review

Een enkeltje naar Davy Jones’ Locker

Het internet is genadeloos wanneer het aankomt op Skull and Bones. Natuurlijk, je hebt altijd de overgrote minderheid die erg kritisch uit over een bepaalde dienst of product, maar ergens hebben ze groot gelijk. Laten we beginnen met de opzet van de Closed Bèta. Afgelopen weekend kon een select genootschap van start met een zes uur durende bèta versie van de game. In Skull and Bones speel je als overlevende van een grote zeeslag waarbij het gros van de bemanning naar Davy Jones’ Locker is gestuurd. Jij weet echter te overleven en komt na wat rond peddelen op een klein bootje aan wal bij de legendarische kapitein Spurlock. Zonder blikken of blozen krijg je een crew toegewezen en kan je aan de slag met het customizen van jouw fonkelnieuwe schip. Iets wat je veel gaat doen, Skull and Bones bestaat namelijk hoofdzakelijk uit zeeslagen en een onbeslagen piraat belandt binnen no-time op de zeebodem. De kaart is namelijk flink van formaat en hoewel je vrij bent om te gaan waar je wil, zal je in de latere gebieden flink wat weerstand tegenkomen. Van vrijbuiters tot vijandelijke facties, de kanonnen staan paraat. Wil je snel een groter schip of toch die ene blauwdruk bemachtigen, dan staat je een flinke tocht te wachten. De vijanden zijn namelijk in verdere uithoeken van de Indische Oceaan een flink stuk sterker en schieten je binnen een seconde aan flarden.

Afijn, het merendeel bestaat dus uit het samenstellen van een schip. Skull and Bones is een groot verzamelfestijn, want alle benodigdheden dien je te vinden, aan te schaffen of te plunderen. Van planken hout of klompjes ijzer tot zeldzame grondstoffen, alles moet je zien op te snorren. Daarnaast dien je ook nog eens de benodigde blauwdrukken in handen te hebben om zo het onderdeel daadwerkelijk te kunnen bouwen. En wat kan je bouwen? Nou, heel veel! Het begint met het schip, waarvan je meerdere verschijningsvormen hebt. Groot, klein, defensief, offensief, je kunt het zo gek niet verzinnen of het is er. De basis is echter vrij eenvoudig, een bescheiden piraat moet immers ergens starten. Een basisschip is uit te rusten met een drie slots voor wapens, één slot voor verdediging en twee slots voor meubilair. Wat je plaatst in deze slots is helemaal aan jou. Ga je voor lange afstandskanonnen, harpoenen, mortieren of gewoon een ouderwets kanon, de keuze is aan jou. Je komt al snel tot de conclusie dat een schip wendbaar moet zijn. Ieder wapen kent namelijk zijn eigen herladingsproces en door snel te kunnen draaien, kan je zo de wapens op bak- en stuurboord afwisselen.

Skull and Bones Closed Beta Review1

Skull and Barebones

De kritiek die ik eerder al even aanhaalde, bestaat voornamelijk uit het feit dat Skull and Bones vrij weinig te bieden heeft op de zeeslagen na. Terecht, want als spin-off van Black Flag hadden we eigenlijk mogen verwachten dat er ook ridder te voet wel wat te doen zou zijn. Het tegendeel is echter waar, waar alle stukken op het water vrij vermakelijk zijn, is dat te voet totaal het tegenovergestelde. Jouw personage spreekt niet, kan niet zwemmen en draagt geen wapen bij zich. Kortom, buiten de zeeslagen om is er eigenlijk geen actie te bekennen in de game. Zonde, want hierdoor ligt het tempo vrij laag en zijn de stukken die je van het schip af besteedt bijzonder saai. Ook de storyline heeft mij in de zes uur die ik heb kunnen spelen niet weten te grijpen. Spurlock stuurt je van hot naar her om wat klusjes op te knappen, maar van het verhaal zelf heb ik eigenlijk vrij weinig meegekregen. Nu kan het zijn dat de story grotendeels is weggesneden vanwege de tijdslimiet dat aan de bèta is gehangen. Ik heb namelijk vernomen dat Bèta van augustus veel meer cutscenes bevatte, maar zoals het er nu naar uitziet is het stukje plot behoorlijk barebones.

Niet bijster positief zou je zeggen. Toch is er iets dat mij continu heeft weten te motiveren om door te blijven spelen. Geen enkel moment binnen die zes uur heeft mij doen denken; hier heb ik echt geen zin meer in. De naval combat is namelijk bijzonder vermakelijk en ook het continue upgraden van het schip doen aanzetten tot doorspelen. Ook het feit dat andere spelers de verraderlijke wateren bevaren, draagt bij aan de ervaring. Je kunt namelijk een party van drie starten en zo gezamenlijk op plundertocht gaan. Dit werkt overigens bijzonder eenvoudig en is in geen enkele vorm een beperking van de totaalervaring. In een party ben je namelijk nog altijd in staat om iedere hoek van de Indische Oceaan onveilig te maken zonder dat je in elkaars buurt hoeft te zijn. Overigens is het bundelen van de krachten niet per definitie een voordeel. Vijanden schalen namelijk mee afhankelijk van het aantal kapiteins in jouw party.

Skull and Bones Closed Beta Review2

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Er zitten genoeg pessimisten op de redactie wanneer het aankomt op het vertrouwen in Skull and Bones. Ook ik zie genoeg redenen om mijn gal te spuwen op het ontwikkelproces, de continue wijziging van koers en alles wat Skull and Bones in essentie niet is. Toch ben ik voorzichtig optimistisch voor de lancering. Er lijkt zat content in de game te zitten en hetgeen waarin de game dient uit te blinken, doet het redelijk goed. De zeeslagen zijn namelijk vermakelijk en de customisation opties lijken eindeloos te zijn. Dat gezegd hebbende; er lijkt ook veel te mankeren aan de game. Zo zijn de stukken van het schip af tergend saai en heb ik van het verhaal verdomd weinig meegekregen. Voor nu wist een demo van zes uur in ieder geval te boeien. Hopelijk is dat met de release van Skull and Bones nog steeds zo!

Skull and Bones verschijnt op 16 februari 2024 voor PlayStation 5, Xbox Series en pc. Meer lezen over deze game? Check dan nu al ons Skull and Bones nieuws!

Packshot Skull and Bones

-