Preview: Slime Rancher 2 - Dezelfde game met toevoegingen

Na iets meer dan een jaar wachten is de first-person levenssimulatie-game Slime Rancher 2 uitgekomen in early access. In het vervolg keert Beatrix LeBeau terug met een nieuw avontuur. Ze verlaat de Far, Far Range en haar succesvolle Slime ranch voor het mysterieuze Rainbow Island. Ik besloot haar te vergezellen en mijn bevindingen van mijn avontuur tot nu toe hier met jullie te delen. Dus laten we de boot naar Rainbow Island nemen en onze verkenningstocht van Slime Rancher 2 beginnen!

Ontdek Rainbow Island

De game begint met Beatrix’ aankomst op Rainbow Island in haar gloednieuwe basis. Al binnen een paar seconden zie je de bekende Pink Slimes door je basis heen springen. Slime Rancher 2 geeft je even een korte tutorial van hoe alles werkt en laat je dan los om alles voor jezelf uit te zoeken. Het is aan jou hoe je deze game wilt spelen, wil je vooral op ontdekkingstocht of wil je een succesvolle Slime Ranch oprichten? Toch kan het ene aspect niet zonder het andere, want als je de zeldzame slimes wilt vinden die veel geld waard zijn, moet je toch echt op ontdekkingstocht. Dat vind ik het totaal niet erg in Slime Rancher 2, want Rainbow Island ziet er prachtig uit en heeft verschillende unieke biomes die wachten om door Beatrix ontdekt te worden.

Er zit ook een verhaallijn in Slime Rancher 2, alleen vergat ik die bijna, omdat ik zoveel andere dingen te doen had. In een uithoek van je basis zit een satelliettelefoon waar Beatrix met haar vrienden kan communiceren. Al gauw komt aan het licht dat het onbekend is wie Beatrix naar Rainbow Island heeft gestuurd en waarom. Op Rainbow Island zijn er ook droids te vinden waar logboeken te vinden zijn van een andere onderzoeker die voor Beatrix op Rainbow Island werkte. Deze verschillende mysteriën nodigen uit om te blijven verkennen en te ontdekken. Wel kan een pop-up van een nieuw telefoontje handig zijn, want het viel me meerdere keren niet op dat er iemand op mij zat te wachten en dat het verhaal vorderde.

Slime Rancher 2 preview1

Dezelfde game met verbeteringen

Ik merkte wel dat de demo vooral in de early access hetzelfde was als Slime Rancher. Het zijn dezelfde mechanieken, alleen met wat kleine toevoegingen, als nieuwe Slimes en upgrades. Waar je in Slime Rancher je Vacpack kon upgraden, kun je nu ook los je stamina en health upgraden. Dit doe je met geld en de slime ports die je verzamelt of oogst van je slimes. De geliefde Jetpack is nu ook een losse upgrade. Ik vind dit een fijne toevoeging, omdat dit weer wat extra uitdaging geeft. In plaats van alleen geld betalen voor je upgrades moet je nu ook een voorraad slimes hebben voor je upgrades.

Je moet alleen wel oppassen voor de terugkerende Tarr Slimes, dit zijn slimes die zover gemuteerd zijn dat ze monsterlijk worden en alles opeten wat ze tegenkomen. Voor mijn gevoel komen ze in Slime Rancher 2 veel vaker in het wild voor wat ervoor zorgde dat ik snel een plan van aanpak moest bedenken, omdat ik anders werd opgegeten. De early access introduceert ook vijf nieuwe Slimes. Dit zijn de Cotton Slime, Flutter Slime, Angler Slime, Batty Slime en Ringtail Slime. Ik vind dit de leukste Slimes tot nu toe in de serie, omdat ze er uniek uitzien en verschillende eigenschappen hebben. De Cotton is de makkelijkste en ook de eerste die je tegenkomt op Rainbow Island, maar mijn grote favoriet is de Ringtail. Deze slime is moeilijk om te vinden, omdat die overdag een standbeeld is en pas ’s nachts tot leven komt en te vangen is. Je moet alleen wel oppassen dat deze boeven niet ontsnappen op je Ranch, want als ze eenmaal de smaak te pakken hebben, stoppen ze niet met eten en is binnen de kortste keren je boerderij leeggeroofd.

Slime Rancher 2 preview2

Voorlopig oordeel van Jolien Mauritsz

Slime Rancher 2 lijkt een trouw vervolg te zijn op het eerste deel. Fans van Slime Rancher gaan zich zeker met deze game vermaken. Rainbow Island ziet er prachtig uit en er zijn genoeg plekken om te ontdekken. Wel is het op dit moment veel van hetzelfde, maar misschien dat Monomi Park later in de early access met de nieuwere en innovatieve mechanieken komt. Toch is Slime Rancher 2 net als diens voorganger een rustige en leuke ervaring waar je je uren in kan verliezen en raad ik de game zeker aan!

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

Packshot Slime Rancher 2

-

Monomi Park