Preview: Starhawk (multiplayerèta)

Starhawk is geen shooter. Dit klinkt misschien vreemd, aangezien de gebruikelijke shooterconventies aanwezig zijn, maar het spelen van Starhawk gaat anders dan je misschien gewend bent. Je hebt je standaard assault rifle, sniper rifle en dat soort dingen, maar in feite ben je bezig met een soort levend tower defense.

Echo
De gebieden waarin je elkaar bestrijdt zijn groot en leeg. Afgezien van wat bergen, bruggen en dodelijke ravijnen is er weinig te bekennen. Dit is voor een deel natuurlijk omdat je op een verlaten planeet bezig bent, maar het is ook omdat er gedurende het potje steeds meer op gebouwd moet worden. Elke speler heeft namelijk de mogelijkheid om verschillende bouwwerken neer te zetten. Denk bijvoorbeeld aan auto turrets, muren en garages voor voertuigen. Deze bouwsels spelen een essentiële rol in het winnen van potjes. De wapens die je hiermee in handen krijgt zijn vele male sterker dan wat je vaak in je handen hebt. Als je hier geen gebruik van maakt, zal je regelmatig onder de voeten worden gereden door jeeps die onkwetsbaar lijken voor jouw gewone kogels. Bouwen, bouwen en bouwen is dus het devies.

Oorlogsstructuren
Om architect te spelen, moet je wel een bepaalde hoeveelheid energie opduikelen. Dit krijg je door vijanden te doden, bouwwerken te vernielen en objectives te voltooien. Hoe meer je speelt, hoe meer je de loop van het gevecht kunt bepalen. Hierbij is ook teamwork erg belangrijk. Hoewel het natuurlijk best cool is om met je hele team een titulaire Starhawk te besturen, zal je snel neergemaaid worden als de tegenstanders één of twee beam turrets neer hebben gezet. Helaas is de verleiding voor stom puntengebruik blijkbaar erg groot, met erg veel spelers die voor de directe kills gaan in plaats van de missiedoelen. Jouw succes is dus erg afhankelijk van je team, hoe goed je ook in je eentje bezig bent.

In je uppie
Als je niet bezig bent met het bouwen van muren of het vliegen met jetpacks, wat kan gebeuren als je geen punten meer hebt, ben je aangewezen op je standaarduitrusting. De besturing is vrij standaard, met een knop voor rennen, springen, schieten, granaten en mikken. Helaas is de grote weidsheid van het spel hier een zwakte: je kunt sprinten tot je een ons weegt zonder iemand tegen te komen, en granaten zal je bijna nooit effectief kunnen gebruiken. Misschien was het spel beter af geweest door ook wat nauwere omgevingen toe te voegen, maar die zouden eventueel nog in het echte spel kunnen komen.

Voorlopig eindoordeel
Misschien klinkt het bovenstaande allemaal wat negatief, maar laat je niet zomaar afschrikken! Wanneer Starhawk werkt, werkt het goed. Door je af en toe beschikking te geven over grote wapens zoals de Starhawks of de laserkanonnen, heb je echt het gevoel met een epische strijd bezig te zijn. Het spel mixt elementen van onder andere Battlefield en Section 8: Prejudice, maar zorgt ervoor om een epische sfeer te creëren, puur op basis van het gereedschap wat jij in handen krijgt. Ik ben zeer benieuwd naar wat Sony straks als eindproduct naar buiten brengt en hopelijk zit er ook nog een degelijke singleplayer bij.