Preview: Stormgate - De hype is nu al uitgedoofd

-

Toen Frost Giant Studios Stormgate aankondigde, werd er al gauw gezegd dat de game de toekomst van het RTS-genre is en dan voornamelijk op het competitieve vlak. Dit creëert een hele hoop verwachtingen en daardoor is het fijn dat we aan de slag konden met de open bèta van Stormgate. Je kunt alleen een goed beeld van dit soort RTS-games krijgen als je ze ook daadwerkelijk hebt gespeeld. Ik ben ervan overtuigd dat de ontwikkelaars veel informatie uit de feedback van de spelers kunnen halen, maar mijn eerste ervaring met Stormgate kan ik niet positief noemen.

Stormgate beta preview

Waar is de eigen identiteit?

De demo van Stormgate gaf mij de mogelijkheid om een Custom modus te spelen, met vrienden in de co-op te duiken of alvast de Ranked modus uit te proberen. Een kleine domper, want ik ben voornamelijk geïnteresseerd in de beloofde campagne. Dat heeft mij er niet van weerhouden om toch maar even de Ranked modus uit te proberen, maar voordat ik die fout met jullie deel, kijken we eerst even naar de gameplay van Stormgate. De trailers beloofde namelijk veel goeds, maar in de praktijk voelt de game nogal statisch aan en heeft het nog geen echte identiteit. Net zoals in StarCraft word je samen met een tegenstander op de map geplaatst. Via de Bob's moet je zo snel mogelijk Luminite en Therium verzamelen, zodat je de barakken en andere gebouwen kunt plaatsen. De Command Post geeft je beperkte ruimte om te bouwen en de Bob's zullen direct naar de plek rennen om een gebouw neer te zetten. Je hoeft ze dus niet aan te sturen. De soldaten die je vervolgens vrijspeelt zijn verschillend en tegelijkertijd ontzettend standaard. Het komt er op neer dat je soldaten hebt die vanaf een afstandje vechten, die kunnen vliegen of die juist met hun zwaarden of klauwen de vijand te lijf gaan. Hoewel de animaties redelijk oké te noemen zijn, is het design van de soldaten nogal simpel. Datzelfde geldt eigenlijk ook voor de map en de gebouwen. Het is leuk dat de trailers er goed uitzagen, maar ik mis het wow-effect. Het is geen probleem om veel inspiratie te halen uit StarCraft en WarCraft, want we kunnen een nieuwe game hard gebruiken, maar wat unieke factoren zullen niet misstaan.

Ik mocht tijdens het spelen kiezen uit de fracties Vanguard en Infernals. De gameplay en de soldaten blijven in de kern hetzelfde, maar ze hebben wel een ander uiterlijk en andere aanvallen.  Door de Command Post of Shrine te upgraden krijg je toegang tot andere gebouwen, waaronder de laboratoriums waar je upgrades voor de soldaten kunt vrijspelen. Er zijn ook een aantal spreuken die je kunt inzetten tijdens een potje. Momenteel is het allemaal nogal oppervlakkig, omdat de demo alleen toegang geeft tot de eerste upgrade. Het zorgt er echter wel voor dat je alvast kennis kunt maken met de gameplay.  De map zit dan weer vol met allerlei bonussen en nog meer grondstoffen die je kunt overnemen. Ik moet zeggen dat ik de map nogal levenloos vind ogen, maar ze hebben in ieder geval al wel meerdere mappen voor je klaarstaan. Waar ik ook niet weg van ben, is de interface. Het past niet helemaal bij het kleurenpalet van de game en het neemt veel ruimte in beslag. De camera staat namelijk nogal ingezoomed, waardoor de interface tijdens het vechten al snel in de weg zit.

Het zijn snelle potjes

Veel beter werd de ervaring niet, want ik kon nergens een tutorial vinden of een andere vorm van uitleg over bijvoorbeeld de soldaten krijgen. Het is momenteel nog niet duidelijk wat de sterke en zwakke kanten van een soldaat zijn. Mocht je nog nooit StarCraft hebben gespeeld dan is het ook wel fijn als er wat wordt uitgelegd. Mijn grootste probleem zit hem echter in de Ranked modus, want nieuwkomers zijn nog niet welkom. Ik werd in meerdere potjes al binnen acht minuten afgemaakt en dat haalt toch wel het plezier uit de game. Hoezo, kun je betere soldaten maken, de map verkennen en spreuken vrijspelen als je tegenstander al in je kamp staat te wachten? Met deze basis, de rare bonussen en opties die je op de map kunt vinden, lijkt het erop dat Stormgate eerder is gemaakt voor snelle potjes. Als ik denk aan StarCraft dan denk ik aan het maken van meerdere beslissingen per seconde, terwijl je aan het multitasken bent. Je moet honderden uren van je tijd daarin steken, maar het was altijd tof om te zien. Momenteel lijkt Stormgate dit totaal niet te hebben, want de mappen bieden weinig en de potjes zijn veel sneller. Het is overduidelijk dat mijn tegenstanders al wat uren in Stormgate hadden gestopt of echte kenners van StarCraft zijn, maar dat zorgt niet voor een positieve ervaring. Wanneer je wel tegen een nieuweling komt te staan duren de potjes wat langer en krijg je meer tijd om te ervaren hoe Stormgate in elkaar zit, maar zelfs dan was ik blij als een potje over was. De map is namelijk niet interessant om te verkennen, omdat elk kamp één vijand heeft, waardoor je vooral bezig bent met het maken van soldaten. De Custom modi tegen de AI zijn dan weer niet interessant genoeg door de magere basis. Het is duidelijk dat de ontwikkelaars weten wat spelers in de game willen hebben, want het was nu al mogelijk om de recente matches terug te kijken.

Stormgate beta preview 1
Stormgate beta preview 2
Stormgate beta preview 3

Voorlopig oordeel van Anita van Beugen

Stormgate heeft tot nu toe de hype nog niet waar gemaakt. Nu moet ik eerst mededelen dat de game een Early Access-titel wordt en pas over enkele maanden verschijnt. Er is dus nog genoeg tijd om aanpassingen door te voeren. Het grootste probleem is momenteel het gemis van een eigen identiteit en een interessante volle map. Ik vond het verkennen van de map helemaal niet boeiend en echt veel bonussen leverde het ook niet op. Daarnaast werd er weinig uitgelegd en waren de potjes snel over. Het komt erop neer dat je zoveel mogelijk soldaten moet maken en dan direct naar de tegenstander moet rennen. Dat hoort bij dit soort games, maar StarCraft leek altijd een stuk ingewikkelder en leverde meer diepgang. Dat is nu niet het geval bij Stormgate. Frost Giant Studios heeft wel zicht op wat de professionele spelers willen, want het competitieve onderdeel van de game blijft Free-to-Play en we kunnen de gespeelde potjes al terugkijken. Er is dus nog hoop en ik ben benieuwd wat ze gaan doen met de campagne, maar de hype is uitgedoofd.

Packshot Stormgate

Frost Giant Studios

Frost Giant Studios