Stormgate Early Access review - Nog lang niet dé RTS van de toekomst

-

Toen Stormgate werd aangekondigd vlogen de beloftes in het rond. Het zou de RTS van de toekomst worden waar veteranen uren aan plezier konden beleven en waar nieuwkomers eenvoudig konden instappen. Hierdoor zijn een aantal PVP-modi gratis te spelen en betaal je alleen voor de campagne en de overige helden. Een aantal van de ontwikkelaars hebben meegewerkt aan StarCraft II en WarCraft III en daardoor ontstond er hoop dat Stormgate de beloftes kon waarmaken. Ik ben in de campagne en de 1vs1 modus gedoken om te achterhalen of dat al het geval is. Stormgate is nog in Early Access en daardoor kan er nog veel veranderen, maar gaat dat genoeg zijn?

Stormgate Early Access review1

Een blik op de bizarre campagne

Met de eerste cutscene wordt er geprobeerd om de setting en de huidige staat van de wereld te tonen. Een verrader zorgt ervoor dat een portaal wordt geopend die alle demonen binnen laat. Een klein meisje ziet dit gebeuren en verliest haar vader in het proces. Amara is dan ook het hoofdpersonage van de zes missies die de campagne te bieden heeft. Meer achtergrondinformatie krijg je niet, want in de eerste missie ben je opeens bezig met het redden van een aantal gevangenen wat vervolgens leidt tot het gehele plot. Per ongeluk kom je erachter dat de demon Maloc een stuk van een zwaard heeft gevonden en op zoek is naar de overige onderdelen. Uiteraard wil jij die demon voor zijn en hem uiteindelijk verslaan. Dat wordt binnen zes missies van ongeveer vijftien minuten bereikt. Qua verhaal is de diepgang en opbouw van een plot ver te zoeken. Aan de dialogen is weinig aandacht besteed en de personages volgen een cliché pad, want uiteraard wordt Amara verleid door de macht van het zwaard en het kwaad.

De campagne is in zeer slechte staat en het is onbegrijpelijk dat er al geld voor wordt gevraagd. Alleen de eerste drie missies zijn namelijk gratis. De cutscenes zijn niet bepaald het reddende onderdeel en hetzelfde geldt voor het character design. Het lijkt soms echt of ze nog bezig zijn in Blender en de personages nog niet de details hebben die ze horen te hebben. De animaties zijn daarnaast houterig en gezichtsanimaties ontbreken volledig. De artstijl weet dus niet te overtuigen en dat heeft mede te maken met het gebrek aan creativiteit en een eigen visie van de ontwikkelaars. Steekt de gameplay dan wel goed in elkaar? Nee, de missies zijn snel voorbij en dat is eigenlijk een voordeel, want ze zijn erg saai. De mappen bieden weinig variatie, er zijn weinig doelen en je bent vooral bezig met verdedigen. In een van de missies moet je bijvoorbeeld door een tempel navigeren, waarvan alle kamers er bijna hetzelfde uitzien. Deze missie is net zo kort als de rest, maar voelt juist erg lang aan. De campagne is dus eerder een placeholder en die hadden ze achterwege moeten laden.

Stormgate Early Access review2

Is 1vs1 dan de redding?

De 1vs1 modus is compleet gratis te spelen, maar voordat we daar induiken wil ik eerst nog iets over de gameplay zeggen. Met Stormgate willen de ontwikkelaars het stokje overnemen van StarCraft II en zo een nieuwe generatie RTS games creëren. De gameplay is dus sterk te vergelijken met die game en daardoor zie je weer het gebrek aan creativiteit en een eigen identiteit voorbij komen. Dat de drie facties lijken op die uit StarCraft zal mij een zorg zijn, want de Celestials vind ik er nog het beste uitzien. Het probleem is dat de helden uit de co-op modus en alle verschillende soldaten gewoon niet interessant zijn. Laat staan dat er audio is toegevoegd om de acties en aanvallen van je soldaten duidelijk te maken. Net zoals in Starcraft II krijg je een basis en moet je zo snel mogelijk Luminite en Therium verzamelen. Met die grondstoffen moet je barakken en andere soorten gebouwen neerzetten. Dit zorgt ervoor dat je verschillende eenheden kunt creëren en abilities vrijspeelt. De soldaten hebben hun eigen voor- en nadelen. Sommigen vallen vanuit de lucht aan, terwijl anderen van dichtbij of een afstand op de grond vechten. Op deze manier kun je dus een gevarieerd leger maken en moet je ook rekening houden met hun snelheid. Als je een grote groep wil aansturen dan zijn de trage soldaten je vaak tot last, want die blijven achter. Deze basis zorgt meestal voor snelle gameplay, cheesing en nieuwe strategieën.

In de praktijk is de gameplay niet bepaald overtuigend. In mijn preview van Stormgate klaagde ik al over het verschrikkelijke interface en dat dit een groot gedeelte van het scherm in beslag neemt. Dit is nog steeds aan de orde en uitzoomen is geen optie. Het is vreemd hoe random alle onderdelen van Stormgate voelen, want de artstijl past niet bij de interface en ook de minimap is compleet anders vormgegeven. Gelukkig zien de mappen er een stukje beter uit dan tijdens de demo. Er zijn nu meer kampen en monsters te vinden, waardoor ze niet meer zo leeg ogen. Ik kan niet zeggen of ze echt nuttig zijn, want ik ben meestal te veel bezig met mijn tegenstander. Met de snelle strategieën duren de potjes ook niet lang genoeg om meer basissen neer te zetten of de map echt te verkennen.  Als je echt een fan bent van RTS en alle matige onderdelen van Stormgate kunt verteren dan kun je die strategieën leren en uitvoeren om potjes te winnen. Zo kun je er voor kiezen om de goedkoopste soldaten te spammen en direct naar de base van de vijand te rushen. De meeste strategieën zijn hier op gebaseerd, waardoor de potjes binnen enkele minuten al over zijn. In sommige gevallen eindigen de potjes zelfs nog eerder, want er zijn tegenstanders die direct de match verlaten. Alle beloftes die Frost Giant Studios heeft gemaakt zorgen er wel voor dat veel spelers de game willen uitproberen en daardoor verloopt de matchmaking lekker soepel. Je hebt binnen no-time een tegenstander gevonden.

Stormgate Early Access review3

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Er valt weinig positiefs te zeggen over Stormgate en dat is extra zuur voor de gamers die geholpen hebben met de KickStarter. De Early Access voelt momenteel nog steeds aan als een alfa product. Je zult voor een gedeelte van de campagne moeten betalen, maar dat is absoluut het geld niet waard. Het verhaal, de dialogen, de missies en de gameplay zijn in zeer slechte staat. Stormgate heeft totaal geen eigen identiteit en de creativiteit is ver te zoeken. Het interface in combinatie met de mappen past niet bij de artstijl die is gekozen. Sommige eenheden lijken niet eens af te zijn. Net zoals in de beta is uitzoomen geen optie en neemt het interface een groot gedeelte van het scherm in beslag. De 1vs1 modus is echter gratis en door de snelle matchmaking en cheese strategieën kunnen RTS-veteranen daar nog wat plezier uithalen. Je zult die strategieën namelijk moeten leren.

• Teleurstellend
  • 1v1 modus is gratis te spelen
  • Drie verschillende facties
  • Matchmaking is lekker snel
  • RTS-fans kunnen strategieën uitvogelen
  • Campagne is in schandalige staat
  • Onhandig, groot en lelijk interface
  • Kan nog steeds niet uitzoomen
  • Game heeft geen eigen stijl of karakter
  • Design van vijanden en personages is matig
  • Campagne en helden prijzig
  • Pathfinding werkt soms niet
  • Waar is alle audio?

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

In dit artikel

Packshot Stormgate

Ontwikkelaar: