Preview: The Last Case of Benedict Fox - een magische invloed

Ik durf wel te zeggen dat ik mijn genres meester ben. Ook in het metroidvania-genre heb ik menig meesterwerk verslonden. Hollow Knight, Ori, Dead Cells, de lijst gaat door. Ik ben daarom altijd reuze benieuwd naar nieuwkomers in het genre. The Last Case of Benedict Fox combineert detectivewerk met lovecraftian horror. Dit hebben we natuurlijk wel eens eerder gezien. Maar hoe werkt het in een metroidvania?

Inspiratie uit de oude doos

The Last Case of Benedict Fox stond als één van de zwaargewichten bij het Xbox kraampje. Haal dat '-je' er maar vanaf natuurlijk. De uitgever had flink wat titels klaarstaan. Voornamelijk de third party line-up was sterk. Zo stond deze indie metroidvania tussen A Plague Tale: Requim en Lies of P. Toen ik aansloot bij de console, stond één van de vriendelijke ontwikkelaars mij te woord. We spraken over wat The Last Case of Benedict Fox heeft geïnspireerd en het is meteen goed te zien. Uiteraard is de voorouder der metroidvania's betrokken geweest: Super Metroid. Wat mij verraste was dat de ontwikkelaar aangaf dat de klassieke Resident Evil ook sterke invloed had op deze titel. De horrorelementen gemixt met de kleinere puzzels zorgden ervoor dat The Last Case of Benedict Fox verrassend uit de hoek kwam.

Niet alleen heeft deze titel verrassende invloeden gekend, maar was eigenlijk het hele pakketje een frisse wind. Vertel mij eens hoeveel games je kent die zowel lovecraftian horror en een dective verhaal kennen? Ja, genoeg. Maar hoeveel doen dat in een metroidvania met Resident Evil-achtige puzzels en een zuivere jazz soundtrack? Ja, ik denk niet zoveel. Het is een uniek pakketje. Een van de grootste verrassingen kwam in de vorm van een stemacteur. Ik vroeg wat zijn vorig werk was, aangezien ik onder de indruk was van zijn prestatie. De ontwikkelaar vertelde mij simpelweg dat dit zijn eerste klus was als acteur. Het zou mij niet verbazen als hij uitgroeit tot een zeer gewilde ster in gameland. De levering van zijn lijnen waren uitstekend. Vol met beheerste passie werden de lijnen uitgesproken. Alsof iemand het écht begreep in wat voor soort game ze terecht gekomen waren en wat voor soort personage ze vertolken.

The Last Case of Benedict Fox gamescom preview1

Ruige randjes van een villa

The Last Case of Benedict Fox speelt prima weg. Ik vond het tof hoe je door de wereld hints kon verzamelen, waardoor je echt het detectivegevoel kreeg. Veel mysterieuze kwesties kwamen aan bod in de demo. Wat doet de vader van Benedict? Wat voor vreselijke daden heeft hij uitgevoerd, waardoor zelfs Cthulu zich ongemakkelijk voelt bij hem? De villa verkennen ging soepel en je ontdekte al snel nieuwe omgevingen. In The Last Case of Benedict Fox ga je nieuwe vaardigheden ontgrendelen, zoals een dubbele sprong, om zo omgevingen te bereiken die eerst niet te doen waren. Ik heb het gevoel dat de villa exploreren en de vele duistere geheimen ontrafelen één van de game's sterkste punten wordt. Ik ben zeer benieuwd naar het lugubere plot.

Wat nog niet zo soepel ging was de combat. Dat sommige animaties wat stijfjes waren, daar maak ik me niet zo druk om. Het was echter zo dat de combat niet lekker aanvoelde. Het kan natuurlijk komen door het gebrekkige beginwapen van Benedict, maar de impact mist volledig. Het voelde alsof ik iemand aan het kietelen was met een botermes. De vijanden waren niet per se erg interessant om tegen te vechten en ik had tot nu toe ook niet echt een reden om niet langs ze te rennen. De demo sloot af met iets wat zomaar een enorm eindbaasgevecht kan zijn, dus ik hoop dat in de volledige game de combat net wat beter aanvoelt.

The Last Case of Benedict Fox gamescom preview2

Voorlopig oordeel Bram de lovecraftian-man

The Last Case of Benedict Fox staat op mijn volglijst. Ik ben ontzettend positief over het gehele pakketje. De game oogt goed, heeft een unieke set-up en de stemacteur is subliem. Ik denk dat de invloeden die deze game kent het naar een nieuwe hoogte kunnen tillen. Ja, de combat moet echt wel beter, maar The Last Case of Benedict Fox is zeker het oppikken waard in de eerste helft van 2023!

Bron: gamescom
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot The Last Case of Benedict Fox

-

Rogue Games