Preview: The Riftbreaker Prologue - belooft heel veel goeds

-

Toen ik de eerste beelden van The Riftbreaker zag, was ik direct enthousiast. De game deed mij erg denken aan Starcraft, een franchise waar ik nog steeds hele fijne herinneringen aan heb, maar dan in een modern jasje gestoken. De game is een combinatie tussen een tactische survivalgame met base building-elementen en een action-RPG. Dit alles overgoten met een heel fijn sci-fi sausje. Zoals je je wellicht wel kunt voorstellen, was ik ontzettend benieuwd naar deze game. Gelukkig besloot ontwikkelaar EXOR Studios een gratis proloog van de game beschikbaar te stellen en die heb ik uiteraard gespeeld.

onbekend

Mecha-suit meisje

De proloog van The Riftbreaker heeft twee verschillende functies. Enerzijds laat het je kennismaken met het verhaal en de setting van de game, en anderzijds dient het als een korte introductie in de gameplay. In The Riftbreaker neem je de rol aan van Ashley Nowak, een vrouwelijke wetenschapper en elitesoldaat in een enorm mecha-suit. Het is haar doel om middels een Rift, een portaal dat slechts een kant op werkt, naar een verre buitenaardse planeet te reizen die Galatea 37 heet. Op deze planeet moet Ashley, samen met haar mecha-suit die Mr. Riggs heet, een basis opbouwen en genoeg informatie en grondstoffen verzamelen om weer terug naar de aarde te kunnen keren.

In de proloog ben je echter nog niet zover. De proloog wordt vormgegeven als een soort training om Ashley voor te bereiden om naar Galatea 37 te reizen, wanneer het straks daadwerkelijk zover is. Je speelt een simulatie waarin je leert hoe je een basis op moet bouwen, grondstoffen moet verzamelen en vooral ook om jezelf te verdedigen tegen de vele gevaren die ongetwijfeld op je pad zullen komen wanneer je je op een buitenaardse planeet bevindt.

onbekend

Identiteitscrisis, of genre-overstijgend?

De proloog is best wel kort. Je kunt deze in zo'n half uur uitspelen, maar dat is eigenlijk helemaal niet erg. Het is een soort tutorial die je leert wat je straks kunt verwachten in de game. Zo leer je een basis op te bouwen met de nodige verdedigingsmechanismen. Om de zoveel tijd komen er namelijk hordes buitenaardse wezens op je basis af en die moet je zien te verdedigen. Hoeveel mogelijkheden hiervoor zijn, is momenteel nog niet duidelijk. In de proloog kun je namelijk alleen maar muren en turrets bouwen. Ik ga er echter vanuit dat je straks in de volledige game wel meer geavanceerde vormen van beveiliging rondom je basis kunt bouwen. Ook leer je hoe je verschillende grondstoffen kunt verkrijgen en hoe je energie op kunt wekken om de verschillende onderdelen van je basis draaiende te houden.

Naast je standaard RTS/base-building elementen, heeft de game ook aspecten die je in een action-RPG terugvindt. Daar waar je in een normale strategiegame verschillende units kunt maken die je individueel commando's kunt geven, heb je in The Riftbreaker slechts één enkele unit en dat is Ashley in haar mecha-suit. Je kunt met Ashley rondlopen en haar verschillende wapens gebruiken om zelf tegen de vijandige aliens te vechten. Je bent dus niet alleen afhankelijk van de beveiliging die je rondom je basis bouwt. Dit is een erg leuke toevoeging aan de game, omdat het op die manier een stuk sneller speelt dan een standaard strategiegame. Tijdens de proloog heb je slechts een beperkte keuze wat de verschillende wapens betreft, maar je kunt uiteindelijk nieuwe wapens vrijspelen door onderzoek te doen. Dit onderzoek doen naar nieuwe wapens en gebouwen zit niet in de proloog, dus ik ben erg benieuwd hoe complex en uitgebreid dit gaat worden.

onbekend

Er komt nog meer bij kijken

Wat betreft het grafische aspect zit het ook dik in orde. The Riftbreaker draait op de Schmetterling 2.0 engine, de in-house engine van EXOR Studios. Deze engine zorgt ervoor dat de beelden er vloeiend uitzien, de framerate onbegrensd is en je ook in ultrawide kunt spelen. De graphics van de game zien er, voor een isometrische strategiegame, erg goed uit. De kleuren en omgevingen zien er levendig uit en de gevechten bevatten een aantal spectaculaire visuele effecten. Ook bevatten alle personages in de game voice-overs, wat de immersie alleen maar ten goede komt. Ik heb in de proloog slechts één level mogen zien, maar de ontwikkelaar belooft meerdere procedureel gegenereerde werelden met verschillende biomen die verschillen van jungles tot aan woestijnen en ijsvlakten.

Wat mij daarnaast ook is opgevallen, is dat de game straks ook een wel hele speciale manier van streaming ondersteunt. Voor de streamers onder ons kan dit nog weleens een hele interessante game worden. The Riftbreaker heeft namelijk een geïntegreerde streaming-functionaliteit met alle grote platformen, waaronder Twitch. Je kunt de game echter niet alleen streamen vanuit de game, maar je kijkers kunnen ook met jou meespelen. Zo kunnen je kijkers bijvoorbeeld stemmen om nieuwe hordes vijanden richting je basis te sturen. Hoe vet is dat?

onbekend

Voorlopig oordeel van Claudia Tjia

The Riftbreaker belooft heel veel goeds. De game ziet er prachtig uit en speelt heerlijk weg, dankzij de action-RPG elementen die erin zitten. Ondanks dat de proloog in slechts een half uurtje uit te spelen is, heb ik wel een goed gevoel gekregen voor het soort game dat The Riftbreaker blijkt te zijn; een genre-overstijgende game die gemakkelijk op te pakken is, maar wel veel diepgang biedt. Volgens de proloog belooft de volledige versie van de game een uitgebreid scala aan procedureel gegenereerde werelden, mogelijkheden om nieuwe wapens, gebouwen en voorwerpen vrij te spelen en je eigen loadout aan te passen, een uitgebreid research-systeem en de mogelijkheid om de nieuwe planeet volledig te koloniseren. Ik sta in ieder geval te popelen om straks met de game aan de slag te gaan. Op naar Galatea 37!

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot The Riftbreaker

Ontwikkelaar:

EXOR Studios

Uitgever:

EXOR Studios

Release:

14 oktober 2021

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS4
XONE
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord