Preview: The Thaumaturge - De jacht gaat beginnen

-

Als ik een favoriete indie ontwikkelaar en uitgever moest kiezen dan zou mijn antwoord 11 bit studios zijn. Met This War of Mine en Frostpunk hebben ze laten zien wat ze in hun mars hebben. Naast dat ze vaak unieke ideeën hebben, zijn het vooral de grimmige beslissingen in een donkere wereld die je bij blijven. Als uitgever hebben ze ook Children of Morta en Moonlighter uitgegeven en die hebben een compleet andere stijl. The Thaumaturge heeft de donkere wereld en stijl die we gewend zijn van 11 bit studios, maar de game is in ontwikkeling door Fool’s Theory. Je hoeft niet lang te spelen om erachter te komen waarom 11 bit studios helpt met het uitgeven van deze game. Over een paar weken mogen we Oost-Europa betreden om de Salutors te vangen. Dankzij Steam Next Fest kon ik alvast in The Thaumaturge duiken om de gameplay zelf te ervaren.

The Thaumaturge preview2

Wat is een Thaumaturge?

Het verhaal van The Thaumaturge blijft nog aan de vage kant in de demo. Dit is niet zo vreemd, want we krijgen alleen toegang tot de introductie. We volgen de Thaumaturge Wiktor naar een afgelegen dorp dat is gelegen in Russisch grondgebied. Zijn conditie is verslechterd en hij hoopt daar iemand met bijzondere krachten te vinden. Die persoon blijkt niemand minder dan Raspoetin te zijn, die mensen op mysterieuze wijze weet te genezen. De band tussen Wiktor en zijn Udyr was verbroken, maar Raspoetin weet dit te herstellen. Als Thaumaturge is het namelijk zijn taak om de donkere wezens genaamd Salutors te temmen en hun vaardigheden te gebruiken. Deze Salutors komen achter de normale mensen aan, want ze worden aangetrokken door menselijke gebreken zoals jaloezie. Dit is ook gaande in het dorp en daardoor moet Wiktor op onderzoek uit. Door zijn krachten te gebruiken kan hij als een soort detective voorwerpen vinden en analyseren. Op deze manier kan hij zien van wie het voorwerp is en krijgt hij belangrijke informatie. Het is aan jou om te achterhalen wie de Bukavac naar het dorp heeft geleid.

De game speelt zich af in 1905. Als je bekend met de geschiedenis van Rusland dan weet je dat in dit jaar de revolutie tegen de Tsaar plaatsvindt. Zowel de boeren als arbeiders leefden onder slechte omstandigheden en dat komt dan ook naar voren in The Thaumaturge. Doordat jij de Salutors kunt zien en de gruwelijkheden moet onderzoeken, is de sfeer extra grimmig. In de isometrische RPG zie je Wiktor en de wereld van bovenaf. Hoewel het eerste gebied nogal klein was, is de wereld wel gedetailleerd. Aangezien ik alleen de introductie heb gespeeld, moeten we afwachten hoe groot de andere gebieden gaan worden. Het begin is nogal lineair, had weinig keuzes en je kon niet echt op verkenning. De vele keuzes waar de ontwikkelaars over spraken komen dus pas later aan de orde.

The Thaumaturge preview1

Een interessante manier van vechten

Door de speciale krachten van Wiktor kun je tijdens het wandelen de omgeving scannen. Op deze manier krijgen de voorwerpen die je kunt onderzoeken een rode gloed. De hoeveelheid informatie die een voorwerp vrijgeeft, wordt bepaald door de vaardigheden van Wiktor. Door veel te inspecteren, missies te voltooien en te vechten krijgt hij ervaringspunten. Deze kun je vervolgens inzetten in verschillende categorieën. Naast dat je bekwamer wordt in het aflezen van informatie krijg je ook toegang tot nieuwe vechttechnieken. Doordat het eerste gebied nogal klein was, vraag ik mij af hoe diepgaand dit systeem wordt. Het is namelijk ook mogelijk om mensen te manipuleren, zodat je ze kunt overhalen om je te helpen.

Tijdens de demo kreeg ik ook een voorproefje van de turn-based combat. Boven de hoofden van de vijanden staan de kaarten die je kunt inzetten. Dit zijn eigenlijk gewoon de verschillende aanvallen die je kunt uitvoeren. Ze hebben allemaal een eigen effect en de keuze die je maakt, is afhankelijk van de voortgangsbalk en het verloop van het gevecht. Aan de voortgangsbalk van het gevecht kun je zien wanneer de vijand aanvalt. Met een snelle aanval kun je bijvoorbeeld al aanvallen, voordat je zelf de klappen krijgt. Terwijl een krachtige, maar langzame aanval dan weer plaatsvindt nadat de vijand heeft aangevallen. Je Udyr helpt ook tijdens het aanvallen en daardoor kun je per ronde veel schade aanrichten. Dat is niet het enige wat hij kan, want sommige aanvallen zorgen ervoor dat negatieve effecten verdwijnen en je gezondheidsbalk weer wat voller wordt. Het gevechtssysteem past verrassend goed bij de game en vereist enige tactiek.

The Thaumaturge preview

Voorlopig oordeel van Anita van Beugen

De demo van The Thaumaturge had last van problemen die je vaker ziet bij demo’s. Deze versie van de game is overduidelijk nog niet geoptimaliseerd, waardoor je weinig fps hebt en de animaties nogal houterig zijn. Dat zegt natuurlijk nog helemaal niets, want dat wordt vaak genoeg opgelost. De sfeer van de game is in ieder geval grimmig en de wereld is gedetailleerd. Ik hoop wel dat de volledige versie grotere gebieden met meer verkenning gaan bieden, want het eerste gebied was klein en nogal lineair. Het gevechtssysteem zit goed in elkaar en het belang van tactiek is duidelijk. Vooral de hulp van de Udyr tijdens het vechten is een leuke toevoeging. Tot dusver zijn de personages en dialogen ook goed uitgewerkt. Door het mythologische tintje ben ik benieuwd wat we in de volledige versie allemaal gaan tegenkomen. Het wordt vooral interessant om te zien hoe de historische problemen van Rusland zich vertalen naar de game. Door de demo ben ik in ieder geval enthousiast geworden over The Thaumaturge, want er is genoeg potentie.

Het gebruikte beeldmateriaal is gemaakt tijdens onze speelsessie op pc.

Bron: Steam Next Fest

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

In dit artikel

Packshot The Thaumaturge

Ontwikkelaar: