Preview: Throne and Liberty Open Beta - Een eerste indruk

-

De veelbesproken MMORPG Throne and Liberty heeft nu in het Westen een open beta gekregen. De game verscheen vorig jaar al in Korea, maar daar hadden wij helemaal niets aan. Het lijkt misschien dat Amazon Games achter deze titel zit, maar dat is niet het geval. NCSoft, bekend van Lineage en AION, is namelijk de ontwikkelaar. We kunnen ons dus opmaken voor typische Koreaanse MMORPG-elementen met een vleugje Pay to Win. Door de problemen met de servers was het niet mogelijk om veel uren in Throne and Liberty te steken en daardoor is dit een indruk van de eerste drie hoofdstukken en twintig levels van de game.

Throne and Liberty Open Beta6

De jacht op de Starborn is begonnen

Koreaanse MMO’s en MMORPG's weten altijd de aandacht te trekken met cutscenes en de bijbehorende muziek. Dit is ook het geval met Throne and Liberty en vooral de openingsscene zet direct de toon. Het vertelt ons over de Star of Sylaveth waarin de god van destructie gevangen zit. De ster is echter in honderden stukken gevallen en de mensen die ermee worden geboren hebben de naam Starborn. Deze kracht zorgde ervoor dat de Arkeum commandeur Kazar op zoek was naar deze fragmenten. Het leidde hem naar een eiland waar een tovenaar een aantal kinderen verborgen hield, waaronder jouw personage. Hij zorgt ervoor dat alle kinderen weten te ontsnappen, maar de kracht van de Starborn is niet stabiel. Daar kom je pas achter wanneer je Whisp Island verlaat. Ik weet niet wat het is met Koreaanse MMO's en een vliegend schattig wezentje met een vrouwenstem dat je vergezelt, maar dat keert terug in Throne and Liberty. Ze helpt je op weg tot het haar tijd is om te gaan. Daarna krijg je de mogelijkheid om te kiezen hoe je Amitoi eruit ziet. De meeste skins zul je moeten kopen, maar de eerste krijg je in ieder geval als beloning.  

De cutscenes zorgen ervoor dat de belangrijkste onderdelen van het verhaal op interessante wijze worden gedeeld. Ze vinden dan ook vaak plaats na het behalen van een hoofdstuk. Het is dan ook jammer dat de quests hetzelfde niveau niet halen. Je moet geen diepgaande dialogen verwachten en tot nu toe vallen de variaties van quests ook erg tegen. Je zult voornamelijk met verschillende personages moeten praten om vervolgens materialen te verzamelen of bepaalde vijanden te verslaan. Dit is niet ongewoon in een MMORPG, maar ik miste hierbij wel de eigen identiteit die sommige andere games wel hebben. Dat bereik je met meer of betere dialogen. Daarnaast kun je niet grinden. Wanneer een hoofdstuk is afgerond moet je eerst een aantal uren wachten, voordat je verder kunt met het verhaal en de quests. Dit moet ervoor zorgen dat hardcore spelers niet massaal de endgame bereiken, terwijl de normale spelers nog halverwege zijn. Aangezien je dungeons en PVP-gevechten hebt zit daar een gedachte achter, maar ondertussen kun je ook je portemonnee legen om de beste wapens te krijgen. We zullen zien hoe het gaat uitpakken, wanneer de game daadwerkelijk uitkomt. Toch zijn de quests gebonden aan de problemen die er heersen in het gebied. Het verhaal ontvouwt zich hierdoor langzaam. Het voordeel (of nadeel) is dat mijn brein een quest lijst met bijbehorende beloningen ziet en vervolgens al verkocht is. Ik moet die quests afronden, ongeacht of ze nu diepgaand zijn of niet. De game wist mijn aandacht dus wel te grijpen, maar dat komt ook omdat ik in de typische MMO-valkuil val.

Throne and Liberty Open Beta5

De wereld geeft een leeg gevoel

Die eigen identiteit mist ook als het gaat om de wereld. Elk gebied heeft zijn eigen quests, maar aan het begin valt er nog weinig te verkennen. Er zijn brieven en boeken te vinden die meer inzicht geven in de lore en beloningen opleveren, maar de wow-factor ontbreekt. Begrijp me niet verkeerd, de wereld ziet er goed uit, maar de aantrekkingskracht om rond te wandelen en van alles te ontdekken was voor mij niet aanwezig. De vijanden die je tegenkomt zijn vooral gebonden aan quests en naast wat muntstukken en experience, zullen ze weinig achterlaten. Het heeft iets nostalgisch om met tientallen spelers op het strand rond te rennen om enkele krabben te vermoorden, maar wat meer afwisseling in het design had gemogen. Het is ouderwets om gewoon vijftig krabben op het strand te laten wandelen. Het is dan wel weer mooi, wanneer dit gebeurt tijdens een quest en het ook daadwerkelijk een event is. Bij de Wolf Hunting Quest moesten spelers zoveel mogelijk wolven vermoorden en hun staarten verzamelen. Dat soort tijdelijke events die verbonden zijn met de wereld, is wat MMOPRG's zo bijzonder maakt. Je hoeft niet met andere spelers te praten of per se in een guild te zitten om toch een soort verbinding te voelen. Daarentegen zijn dit soort events een competitie, dus je moet niet al te lief zijn. 

Wat uniek is aan Throne en Liberty, is dat je als Starborn in een dier kunt veranderen. Dit betekent dat je tijdens het rennen verandert in een katachtige. Wanneer je van een toren springt dan zul je als arend rondvliegen, terwijl je rondzwemt als een otter. Tijdens de open beta werden spelers getrakteerd op premium munten, waarmee je nieuwe Polymorfs kon kopen. Je bent dus niet gebonden aan de dieren die je in het begin krijgt, want je kunt ook met quests nieuwe varianten vrijspelen. En ja, het is ook mogelijk om je portemonnee te trekken. Ik vind het altijd fantastisch als je in een game in een dier kunt veranderen en daardoor kan ik dit systeem erg waarderen. Het maakt het rondreizen ook een stuk eenvoudiger. Al kun je ook gewoon Fast Travelen, want dat is tot level dertig gratis. Ik hou zelf erg van MMORPG’s waar je bijvoorbeeld kunt vissen en houthakken en dat daar ook een level aan gebonden zit, waardoor je steeds betere grondstoffen kunt verzamelen. Je kunt in Throne and Liberty wel materialen verzamelen, maar zo’n uitgebreid skill-systeem zit er niet aan vast. Als Skiller zul je in deze versie dus niet aan je trekken komen.

Throne and Liberty Open Beta4

Nostalgisch, maar statische combat

De combat van Throne & Liberty is niet zo vloeiend en flashy als Black Desert Online of Genshin Impact. Door de animaties blijft de combat in die games in ieder geval leuk om te zien, maar dat wekt Throne and Liberty niet op. In plaats daarvan hebben ze gekozen voor een statische aanpak, waarbij je via een hotbar de abilities kunt activeren. Voor een groot gedeelte van de tijd sta je dus eigenlijk stil en door de auto attack functie hoef je alleen de belangrijkste abilities te activeren. Ik vond de combat dan ook niet geweldig, maar kan het tegelijkertijd niet slecht noemen. Het gevaar van de auto attack is dat het voor bots eenvoudiger is om te blijven grinden. Aan het begin van de game krijg je per direct toegang tot alle wapens, dus je hoeft geen specifieke klasse te kiezen. Ik heb voornamelijk de boog gebruikt in combinatie met een zwaard en schild. Qua skills ben ik aardig tevreden, maar de boog kan niet op lange afstand worden gebruikt en dat is eigenaardig.

Met bijzondere lithografen is het mogelijk om wapens, armour en accessoires te maken bij specifieke personen in de stad. Met behulp van verschillende soorten growthstones kun je deze vervolgens upgraden. Met training books kun je hetzelfde bereiken met de abilities die je hebt vrijgespeeld. Hierdoor kun je altijd gebruikmaken van je favoriete armour en abilities. Door alle mogelijke upgrades en de contracten die je naast alle quests kunt voltooien, merkte ik na een aantal uur dat ik toch wilde blijven spelen. Op dat vlak doet de game het dus goed, vooral omdat er later nog dungeons en PVP-wars zijn. De vraag is alleen hoe lang de game leuk blijft, want ik zie mijzelf er geen honderden uren in stoppen.

Throne and Liberty Open Beta2

Voorlopig oordeel van Anita van Beugen

Ik heb gemixte gevoelens bij Throne and Liberty. Aan de ene kant zit er een verslavende gameplay loop in en is het ontzettend gaaf dat je in een dier kunt veranderen. Aan de andere kant is de combat nogal statisch en is er geen reden om de mooie wereld te verkennen. Je zult dus puur de quests en contracten moeten afronden, totdat je in een groep de dungeons kunt betreden. Ik had betere dialogen verwacht, maar de quests zijn wel echt gebonden aan het overkoepelende verhaal. Gelukkig kun je alles wat je gebruikt, en dus ook de abilities, upgraden. Het schijnt dat deze versie van Throne and Liberty niet de versie is die we in september krijgen. Zo wordt de combat compleet aangepakt, worden er huizen toegevoegd en krijgen we twee extra skills. Je kunt straks lekker gaan vissen en koken. Het is raar dat Amazon niet even heeft gewacht met een open beta, want die grote update heeft Throne and Liberty nodig. Ik ben in ieder geval wel blij dat ik de open beta heb geprobeerd, want rondrennen met tientallen andere spelers en vijanden van elkaar stelen, voelt gewoon nostalgisch.

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot THRONE AND LIBERTY

Ontwikkelaar:

NCSOFT

Uitgever:

Amazon Games

Release:

1 oktober 2024

Reviewscore:

-

Platforms:

PC
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord