Preview: Tom Clancy's Rainbow Six: Siege

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege is anders. Men richt zich volledig op online actie met en tegen andere spelers, laat een singleplayercampagne achterwege en neemt afscheid van bepaalde, zeer geliefde elementen uit de vorige games. Dit is duidelijk geen vervolg op Vegas 2, dit is een gloednieuwe game die in een ander genre opereert. Dat zorgt in het begin voor wat onwennigheid, maar dwingt me vervolgens om toe te geven dat ik lange tijd niet zulke klamme handjes heb gehad als tijdens het spelen van Terrorist Hunt in Siege.

Lastige multiplayer

De multiplayermodus is uiteraard al eerder voorbij gekomen, zowel in video's als in artikelen. Check voor meer informatie dus vooral mijn artikel vanaf gamescom 2015. Toen twijfelde ik nog of de multiplayer van Tom Clancy's Rainbow Six: Siege iets voor mij zou zijn, nu weet ik het zeker: nee. In deze modus strijd je met twee teams van vijf tegen elkaar, waarbij het ene team verdedigt en het andere team juist de aanval zoekt. Twee modi heb ik kunnen spelen, die eigenlijk op hetzelfde neerkomen: stel een gebied veilig of maak de bom onschadelijk. De verdedigende partij moet dit uiteraard zien te voorkomen. Dood is dood, terwijl tactiek en communicatie de sleutel naar succes zijn. Dat is even leuk, maar na een paar potjes was ik hier alweer op uitgekeken, zeker als je niet beschikt over een vijftal vrienden dat durft te communiceren. Wellicht had het ook te maken met het gebrek aan maps (slechts drie) en het gebrek aan modi. De echte reden dat ik niet meer ben teruggekeerd naar deze multiplayermodus is echter duidelijk: Terrorist Hunt is veel en veel leuker!

Terror in de tent

Waar ik in Tom Clancy's Rainbow Six: Vegas 2 samen met mijn twee computergestuurde medestanders en het uiterst handige coversysteem vele tientallen uren in de vele Terrorist Hunt-maps heb gebivakkeerd, pakt Siege het anders aan. Alleen teamgenoten van vlees en bloed, geen coversysteem en een focus op teamwork en communicatie, dat kenmerkt de Terrorist Hunt-modus van Siege. Natuurlijk kun je nog altijd als eenling te werk gaan, maar dat is aanzienlijk minder leuk en op hogere moeilijkheidsgraden nagenoeg onmogelijk. Coöperatief samenspel was nog nooit zo belangrijk, uitdagend en leuk als in Siege het geval is. Zweten zal je.

Variërende tactieken

Maar wat houdt Terrorist Hunt nou eigenlijk in? Het principe is op zich simpel: je wordt in een map gedropt en moet een x-aantal computergestuurde terroristen zien uit te schakelen. Deze zitten verscholen in een gebouw dat aan alle kanten is dichtgetimmerd, maar uiteraard draagt je team de nodige wapens en gadgets met zich mee, zodat dit slechts hordes zijn in plaats van belemmeringen. Breken we meteen de eerste deur open of gooien we eerst een radiografisch wagentje naar binnen om alvast wat vijanden voor onze teammaten te taggen? Gaan we eerst het dak op en werken we dan vanaf de bovenverdieping naar beneden? Nee, we blazen gewoon deze muur op en stormen dan als gekken naar binnen. Het leuke van Siege is dat de mogelijkheden eindeloos lijken en geen enkele tactiek de juiste is. Vijanden hebben ook verstand, bevinden zich iedere keer weer op een andere plek en werken zo nu en dan samen om je vanuit een onverwachte hoek in je nek te schieten. Was dat een schot in je hoofd? Jammer dan, dan ben je dood. In andere gevallen kan een teammaat je nog wel overeind helpen, waardoor het verstandig is om in ieder geval relatief dicht bij elkaar in de buurt te blijven.

Veel tactieken berusten ook op de skills die je bezit. Iedere speler kiest een bepaald karakter, een soort klasse, en ieder karakter heeft zijn voor- en nadelen. In Terrorist Hunt speel je slechts met de karakters die in de multiplayer als aanvallers kunnen worden gebruikt, waardoor iedereen wel wat vuurkracht heeft. Zo heeft Sledge een hamer bij die gemakkelijk door bepaalde muren en afzettingen beukt, terwijl Twitch een radiografisch autootje bijheeft dat ook bommen onschadelijk kan maken. Ieder karakter beschikt bovendien over verschillende wapens en gadgets waaruit gekozen kan worden, waardoor er lekker veel te variëren valt. Nieuwe operators, zoals de karakters officieel worden genoemd, en upgrades voor je wapens speel je vrij middels 'renown', een in-game currency die je verdient door meer te spelen en beter te presteren. Lukt het je niet om de missie te volbrengen? Geen nood, zelfs dan word je beloond.

Je blijft maar spelen

Ik kan wel even doorgaan met het beschrijven van alle elementen in de Terrorist Hunt-modus van Siege, zoals de verschillende soorten vijanden, hoe vet het is om een muur volledig omver te blazen en hoe erg je moet oppassen dat je niet een teammaat in zijn kop schiet, maar Siege is vooral ontzettend verslavend. Het kost je hoogstwaarschijnlijk aardig wat pogingen om een map te volbrengen op de hogere moeilijkheidsgraden, maar lukt dat, dan snak je nog altijd naar meer. Met een select aantal maps en mogelijkheden heb ik mezelf al vele uren weten te vermaken en ik snak alleen maar naar meer. Ik wil nog een muur of vloer opblazen, wil het gevoel van die allerlaatste kill nogmaals ervaren en wil dat ene hoekje op die ene map waar ik nog niet geweest ben alsnog ontdekken. Terrorist Hunt is in deze nieuwe vorm niet vetter of minder vet dan in zijn vorige, omdat de twee niet te vergelijken zijn, maar dat de variant in Siege me later dit jaar wederom van vele tientallen uren vrije tijd gaat beroven, dat staat vast.

Voorlopig oordeel

De multiplayermodus van Tom Clancy's Rainbow Six: Siege is absoluut niet mijn ding, maar Terrorist Hunt is dat des te meer. Fans van de Vegas-delen moeten hun verwachtingen wel bijstellen, want Siege is gewoonweg een compleet andere game. Daardoor zullen deze fans in de eerste uren even moeten wennen, om daarna, net als ik, ontzettend van dit nieuwe concept te genieten. Samenspel, tactiek en communicatie gaf nooit eerder zoveel voldoening en een hechte groep gamende vrienden was nog nooit zo'n privilege. Tom Clancy's Rainbow Six: Siege zorgt ervoor dat je die irritante vriend die nooit tijd voor je heeft doordat hij dagenlang multiplayershooters zit te spelen weer gaat waarderen: hij is namelijk een onmisbaar onderdeel van jouw gloednieuwe team. Minuscuul minpuntje: zonder internetverbinding of team is er verdomd weinig aan.

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege verschijnt op 1 december 2015 voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.