Preview: Total War: Rome II

Geplaatst: 12 augustus 2013 10:00

De regen tikt op de helmen van de legionairs terwijl ze over het veld marcheren. Rij aan rij als een onstuitbare golf spoelen je troepen over het veld. Rijen boogschutters schieten over je troepen op de naderende Germanen. Het gebrul van de Germaanse krijgers lijkt op dovemansoren te vallen, maar sommige van je legionairs beginnen toch wat zenuwachtig te worden. Met een brul beginnen de Germanen hun aanval, welke wordt ontmoet met een Romeinse schilmuur. De barbaren vechten woest, maar de Romeinse discipline weet ze te breken. Al snel vluchten de barbaren het bos weer in waar ze vandaan gekomen zijn. Nu maar hopen dat het zo voorspoedig blijft gaan. Een jonge officier valt op. Armenius, houd je troepen in de mars! Iets wat Armenius maar net doet... Tja, het blijft een Germaan in Romeinse dienst...

Total War: Rome II
Zoals we al van ontwikkelaar The Creative Assembly (en uitgever SEGA) gewend mogen zijn, zal Total War: Rome II wederom de lat voor pc-RTS-games hoger leggen dan ooit tevoren. Ze zijn van plan om dit op een veelvoud van manieren te bewerkstelligen. Om te beginnen wordt de campagne uitgebreider dan ooit in een Total War-game mogelijk was. De campagne, welke je vanuit verschillende facties en standpunten kunt spelen, zal strekken van Portugal tot het huidige Afghanistan. In deze gebieden waren de Romeinse invloeden historisch voelbaar, dus dit is een goede zaak. Deze campagnekaart zal opgedeeld worden in 157 regio's die weer opgaan in 57 provincies. Om een hele provincie te beheren moet je dus de regio's in die provincie bezitten. Dit biedt dus veel mogelijkheden om je rijk uit te breiden! Hiernaast zijn je generaals ook politieke spelers. Je zult keuzes krijgen die de geschiedenis beïnvloeden, welke ook op lange termijn gevolgen kunnen hebben. Je keuzes kunnen invloed hebben op wanneer Rome een keizerrijk wordt of juist dat het een republiek blijft. Mooi voer voor historisch onderlegde spelers dus!

Massale gevechten
De gevechten gaan in Total War: Rome II een nieuwe dimensie beleven. Naast meer dan vijfhonderd verschillende landeenheden zal de game ook vele schepen kennen, die ook bij landgevechten een belangrijke rol gaan spelen. Op rivieren en langs de kust zullen deze schepen mee kunnen vechten op het slagveld. Een leger kan bestaan uit maximaal twintig eenheden, wat neer kan komen op ongeveer vierduizend soldaten per leger. En dan kun je nog meer soldaten binnenhalen als versterkingen, plus nog de legers van je tegenstander... Dat zijn veel soldaatjes! Een vernieuwing in deze Total War-game is het effect van de bewegingen van je leger. Naast reguliere bewegingen kan je leger een forced march doen, waardoor ze verder kunnen bewegen, met als gevolg dat ze gevoeliger zijn voor hinderlagen en dat de soldaten vermoeid het slagveld op gaan. Je kunt ook een defensive stance aannemen, waarbij je leger versterkingen en kleine fortjes bouwt. Hierdoor is je leger beter verdedigd als het wordt aangevallen. Als laatste is er de ambush stance waarbij je leger effectief een hinderlaag legt.
De gevechten waar je in terecht kunt komen zijn vermenigvuldigd. Er zullen nu, naast de standaard veldslagen en belegeringen, acht nieuwe gevechten mogelijk gaan zijn, waarbij de namen al veel zeggen: gecombineerd land/marine, gevechten nabij nederzettingen, kampgevechten, riviergevechten, hinderlagen, bevoorradingsgevechten en ten slotte havengevechten. Elk van deze gevechten heeft zijn eigen voor- en nadelen voor aanvaller en verdediger en zal het spel nog interessanter maken.

Grafische krachtpatserij
Om dit alles mogelijk te maken haalt Total War: Rome II veel uit de kast. De Warscape-engine, waarop al onder andere Total War: Shogun II draaide, heeft een flinke upgrade gekregen. Zo zijn gezichten van individuele soldaten geanimeerd en kun je inzoomen tot op het niveau van een soldaat om zo de gevechten van dichtbij te zien. Je zult de actie tot in alle details kunnen volgen, soldaten in afschuw terug zien stappen als een kameraad wordt gedood en officieren kunnen volgen die bevelen roepen. De totale oorlog zal er als nooit tevoren uit gaan zien!

Verwachting
Total War: Rome II belooft een spel van historische proporties te gaan worden. De details die The Creative Assembly in de game wilt stoppen zijn bijna astronomisch te noemen. Grafisch belooft de game veel moois, maar waar het in Total War-games om gaat is natuurlijk de campagne. Deze is rijkelijk aangekleed en ik ben vooral benieuwd naar de nieuwe kaart, wegen, opties, gebouwen, steden, volkeren enzovoort. Zoveel nieuws en dat alles in een prachtige pc-RTS. Ik kan niet wachten!

Total War: Rome II komt op 3 september uit op de pc.