Preview: WATCH_DOGS

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Leuk hè, hoe dingen soms kunnen veranderen. Lees maar eens de inleiding van de eerste preview van WATCH_DOGS, die ruim een jaar geleden net na de E3 van 2012 op deze website verscheen. En, gelezen? Als je dat vergelijkt met al het nieuws over privacy zoals dat nu continu verschijnt (je weet wel, dat hele gedoe met de NSA en bijbehorende afluisterpraktijken) was de ophef van toen eigenlijk maar een heel klein voorproefje van wat er nog komen ging. Wat dat betreft had de release van WATCH_DOGS niet beter getimed kunnen worden. Een game uitbrengen die het hacken van alles en iedereen als voornaamste element naar voren schuift in een tijd waarin dit in de echte wereld ook een hot topic is, daar ga je mee scoren!

Geheugenverfrisser
Om je geheugen wat betreft het verhaal en de gameplay van WATCH_DOGS een beetje op te frissen, verwijs ik je graag door naar de al eerder aangehaalde preview. Sinds toen is er namelijk niets veranderd aan het idee achter de game, maar hebben we des te meer mogen proeven van de gameplay die ons binnenkort te wachten staat. Op de E3 van afgelopen zomer liet uitgever Ubisoft ons bijvoorbeeld de eerste beelden van de PlayStation 4-versie van de game zien. Zo was het mogelijk om te ontdekken in hoeverre deze nieuwe console (en de nieuwe generatie consoles in het algemeen) bij kan dragen aan de graphics en gameplay-ervaring. En eerlijk is eerlijk, de in-game plaatjes van de PlayStation 4 zien er niet verkeerd uit. Aan de andere kant is de grafische kwaliteit nu ook weer niet zoveel beter als in bijvoorbeeld Grand Theft Auto V, ware het wel dat die productie alles uit de huidige generatie consoles heeft moeten trekken om dat voor elkaar te krijgen. WATCH_DOGS staat daarentegen aan het begin van een nieuwe generatie, wat alleen maar hoop geeft voor de toekomst, aangezien ontwikkelaars in de eerste periode van een nieuwe console toch altijd even de tijd nodig hebben om te wennen aan het apparaat en de mogelijkheden.

Focus is alles
Maar goed, terug naar WATCH_DOGS en de dingen die we daar de afgelopen tijd van gezien hebben. Afgaande op diezelfde gameplaybeelden van de E3 die eerder al de revue zijn gepasseerd, houden de ontwikkelaars woord als ze zeggen dat vrijwel alles in de digitale versie van Chicago (waar de game zich afspeelt) te hacken is. Een situatie waar dit goed van pas komt is wanneer de politie je op de hielen zit. Je kunt dan bijvoorbeeld paaltjes uit de weg laten komen net voor het moment dat de politie met hun auto die plek passeert. Gegarandeerd zullen de patrouillewagens die op dat moment achter je aan zitten hun achtervolging moeten staken. Echter kan het natuurlijk een keer voorkomen dat al je originele plannetjes om de politie te dwarsbomen mislukken, en je de confrontatie aan moet gaan. Voor dat soort situaties bestaat er de bullet-time van WATCH_DOGS, genaamd 'focus'. Activeer je die focus, dan zal de tijd vertragen en heb je alle tijd (tenminste, iets meer tijd dan normaal) om actie te ondernemen. Die actie hoeft niet alleen te bestaan uit schietwerk, maar het kunnen bijvoorbeeld ook hacks zijn om je directe omgeving in je voordeel te laten werken. Genoeg keuze dus om met je eigen oplossingen op de proppen te komen, en dat is ook één van de uitgangspunten van de ontwikkelaars. Alle missies en willekeurige events die je tijdens het spelen van de game tegen zult komen, kun je op je eigen manier uitspelen, of dat nou 'guns blazing' of 'sneaky' is.

Hack de hacker
Eén van de elementen die in theorie de meeste potentie en originaliteit met zich meebrengt, werd getoond op de gamescom van dit jaar: de mogelijkheid om in de singleplayer-game van iemand anders binnen te dringen. Zonder dat de ander het doorheeft betreedt je zijn of haar wereld, met het doel de ander te hacken en op die manier informatie, geld of andere dingen te stelen. Zo gezegd zo gedaan, zou je zeggen, maar natuurlijk is het in de praktijk allemaal wat ingewikkelder. Als je door een andere gamer gehackt wordt, zal je daar namelijk een notificatie van krijgen en is het aan jou om er alles aan te doen de hackpoging af te breken voordat deze geslaagd is. De manier waarop je dit doet is dan uiteraard weer geheel aan jezelf. Voor de hacker is het zaak om uit het zicht te blijven totdat de hack voltooid is. Echter kun je er ook voor kiezen om revanche te nemen op de andere speler, bijvoorbeeld omdat hij jou in een eerder stadium heeft geprobeerd te hacken. In dat geval zijn een paar welgemikte kogels voldoende. Deze modus zorgt dus voor een soort kat-en-muisspel tussen spelers en is, zoals gezegd, een best wel origineel element van WATCH_DOGS. Of die originaliteit beloond gaat worden door soepele en interessante gameplay weten we pas als we de game zelf kunnen spelen. Dat kan vanaf 21 november aanstaande, met een release voor de huidige generatie consoles (PlayStation 3, Xbox 360, Wii U en pc). De game zal ook voor de PlayStation 4 en de Xbox One verschijnen, gelijktijdig met de launch van deze consoles.

Lees meer