Preview: XEL - Een mager voorproefje

Geplaatst: 25 juni 2022 12:00

Tegenwoordig begint het weer een beetje normaal te worden dat je demo's van games kunt spelen. Wanneer dit na de releasedatum is, kun je kijken of de game het geld waard is. Voor de releasedatum kun je juist je verwachtingen aanpassen en tegelijkertijd het verschil zien als de game uitkomt. Vooral dat laatste vind ik altijd interessant. Een goede indruk is natuurlijk belangrijk, maar dat is niet altijd het geval. Ik mocht aan de slag met XEL een game die er in de trailers interessant uitziet, maar waarvan de demo een mager voorproefje geeft.

XEL wereld

Een vreemde wereld

XEL is de naam van de wereld waarop Reid belandt, nadat ze met haar vliegtuig is neergestort. Het doel is om de wereld te verkennen en erachter te komen wat er is gebeurd. Haar connectie met de wereld speelt hier een rol in, maar dat weet Reid zelf nog niet. In de demo weet de hoofdpersoon haar eigen naam niet meer en heeft ze ook geen herinneringen aan haar verleden. Op het moment dat ze neerstort, vindt ze een metgezel, wat een soort vliegend robotje is. De wereld oogt verlaten tot ze een zwaard uit een schroothoop vandaan haalt. Op dat moment komt Reid in gebieden waar robots rondlopen en die zijn niet blij met haar komst. Wat er allemaal aan de hand is op XEL is niet duidelijk, maar de restanten die overal te vinden zijn, tonen aan dat het ooit bevolkt was. Hebben de robots de wereld overgenomen? Reid vindt namelijk een schild op het lichaam van een dode reiziger. Het einde van de demo heeft in ieder geval een verrassende wending. Na het bevechten van een Overseer, een soort robot zoals in Zelda: Breath of The Wild, ontmoet ze een jongeman die zich afvraagt of Reid behoort tot de andere groep. Qua verhaal roept de demo alleen maar vragen op, waardoor ik benieuwd ben wat de connectie gaat worden.

De setting waarin XEL afspeelt, is een mix van fantasie en sci-fi. Wat wel duidelijk wordt door de verlaten wereld en de robots. Met de sfeer zit het dan ook wel goed. Overal liggen schroothopen, kisten en allerlei andere spullen die niet meer te gebruiken zijn. Gras en mos hebben zich verspreid over de straten, wat nog eens extra aantoont dat in ieder geval dit stuk van de wereld verlaten is. Wat het precies moet voorstellen, is niet duidelijk. Omdat je al snel ondergronds bezig bent en er kranen en bruggen te vinden zijn, heb ik het vermoeden dat het gaat om een soort fabriek. De demo had een aantal cutscenes en laat dat nu net één van de grootste minpunten zijn. Niet de cutscenes op zich, want het verhaal op deze manier vertellen is geen probleem. De kwaliteit is echter niet bepaald goed te noemen. De monden van de personages bewegen mee als er wordt gepraat, maar het loopt niet synchroon. Daarnaast lijkt het alsof je de cutscenes bekijkt via een ouderwetse lens van een camera. Aan de frames per seconde ligt het in ieder geval niet, want die is hoog en stabiel. Het is mogelijk dat een resolutie van 3840 x 2180 nog niet helemaal wordt ondersteund.

XEL omgeving en vijanden

Simpele gameplay

Vanuit vogelvlucht heb je zicht op de omgeving en Reid. In de praktijk gebeurt het regelmatig dat ik haar niet meer zag, maar wel met een robot moest vechten. Hoewel de omgeving leuk gemaakt is, is het in de demo niet altijd even praktisch. Het is echter niet heel storend, zolang het maar niet gebeurt tijdens een gevecht met een eindbaas. In de korte tijd dat ik XEL heb mogen spelen, ben ik tevreden over het gevechtssysteem. Reid kan slaan met haar zwaard en vervolgens wegrollen. In de demo krijg je ook een schild tot je beschikking, waarmee je projectielen kunt blokkeren. Dit kost wel energie, dus je kunt het niet al te vaak achter elkaar gebruiken. Reid kan ook springen, maar dit werkt alleen bij specifieke openingen en bruggen. Veel vrijheid is er in de demo dan ook niet. Je volgt voornamelijk de weg om er dan achter te komen dat de uitgang geblokkeerd wordt. Om dan via een andere opening de sleutel of knop te vinden. De puzzels waren in de demo ook van laag niveau, maar dat was te verwachten. Je bent voornamelijk bezig met het verschuiven van blokken. Omdat de Steam-pagina spreekt van dungeons en puzzels heb ik wel de verwachting dat het uitgebreid gaat worden. De demo is namelijk niet alleen een voorproefje, maar ook echt het begin van de game.

Het tweede probleem van de demo zit dan ook in de spullen die je verzamelt. Nadat Reid een zwaard heeft gevonden, kan ze kistjes kapotslaan. Dit levert allerlei materialen op die je ergens voor kunt gebruiken. In de demo wordt het niet duidelijk waar het allemaal voor dient. Dit is jammer, want ik had graag wat meer informatie over dit systeem gekregen. Waar ik me voornamelijk zorgen over maak is de inventory. Toen ik wilde kijken wat voor spullen ik had opgepakt, bleek ik opeens niets meer te hebben. Door erop te klikken gebruikte ik de spullen, maar de game gaf hier geen feedback op. Dit moet wel anders in de volledige versie, maar het kan natuurlijk ook zijn dat er een glitch in de demo zit. Aangezien demo’s juist een voorproefje geven en bedoeld zijn om spelers over te halen, blijft het een kritiek punt.

XEL bossfight

Voorlopig oordeel van Anita van Beugen

Met de releasedatum die XEL deze week heeft ontvangen, laat de volledige versie van de game niet lang meer op zich wachten. Dat roept de vraag op of dat wel positief nieuws is. Ik mag namelijk hopen dat de demo een al wat oudere versie is, want anders wordt het lastig om alles binnen twee weken op te poetsen. Ik ben meestal niet heel streng als het gaat om indie-games, maar potentie die niet wordt waargemaakt is altijd teleurstellend. Vooral de kwaliteit van de cutscenes is ondermaats en dat is storend voor het verhaal. Daarnaast werkte de inventory niet optimaal en kun je de keybindings op de pc niet aanpassen. In de demo heb ik gemerkt dat het vechten simpel is, maar tegelijkertijd ook heel vloeiend is en dat is het belangrijkste. De puzzels zijn nog niet al te moeilijk, maar daar gaat vast verandering in komen. De trailer die aan het einde wordt getoond, laat namelijk verschillende vijanden, vaardigheden en gebieden zien. Daardoor kan XEL een leuke avonturen game worden, maar de demo was niet het voorproefje dat ik wilde hebben.

Bron: XEL Demo

Packshot XEL

-