Tech: PlayStation VR

Geplaatst: 18 oktober 2016 14:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

In 2012 is door Oculus Rift nieuw leven in virtual reality geblazen. HTC en kleinere fabrikanten speelden hier vervolgens goed op in. Ondertussen zijn de consumentenversies van zowel de Oculus Rift als de HTC VIVE al een tijd verkrijgbaar. Sony kondigde in 2014 aan dat ook zij al drie jaar bezig waren met een vr-headset, die uiteindelijk de naam PlayStation VR heeft gekregen. Ik kijk sinds de aankondiging al uit naar Sony's vr-bril en ik was dan ook erg blij toen hij op 13 oktober eindelijk op de markt is verschenen. Ik ben vanaf dag één aan de slag gegaan met de PlayStation VR en ik durf te zeggen dat Sony's bril misschien wel de meest succesvolle op de markt gaat worden.

Kabels, heel veel kabels

Toen de postbezorger eindelijk mijn pakket had bezorgd, kon mijn reis naar de virtuele wereld beginnen. Voordat ik die wereld kon betreden, moest ik wel eerst de luxe doos van de PlayStation VR uitpakken. Ik ontving de standaard vr-set van vierhonderd euro. Mocht je niet beschikken over de PlayStation camera, dan is er een bundel voor vijfhonderd euro verkrijgbaar waarbij deze inbegrepen zit. In de doos vond ik, naast de headset zelf, een heleboel HDMI-kabels, voeding-kabels, oordoppen, een demo-disc en de Processor Unit. Door middel van een grote 'LEGO-achtige' handleiding werd ik snel door het aansluitproces geholpen.

Vanuit de PlayStation 4 gaat er een HDMI-kabel naar de Processor Unit. Vanuit de Processor Unit gaat er één HDMI-kabel naar de tv en één kabel naar de headset zelf. De Processor Unit wordt daarnaast ook aangesloten op het stroom en wordt via een USB-kabel nogmaals verbonden met de PlayStation 4. Het klinkt allemaal misschien wat ingewikkeld, maar het apparaat is binnen enkele minuten aangesloten. Dat neemt echter niet weg dat er veel kabels bij komen kijken. Deze kun je natuurlijk, op de USB aan de voorkant na, wel weg werken.

Het is een lange tijd onduidelijk geweest wat de Processor Unit nou precies doet. Ondertussen is duidelijk dat de unit geen extra kracht toevoegt aan de PlayStation 4, maar alleen zorgt voor 3D-audio, het Social Screen en de Cinematic Mode voor het bekijken en spelen van non-vr content op een bioscoop scherm. Wanneer je de headset niet wil gebruiken, maar gewoon op de tv wil gamen, druk je op de aan/uit knop die op de kabel van de PlayStation VR zit. De Processor Unit stuurt het HDMI-signaal dan rechtstreeks naar de televisie. Als je weer VR-games wil spelen, dan druk je op diezelfde knop. De Processor Unit stuurt het beeld dan weer naar de vr-headset en Social Screen naar je tv. Social Screen geeft het beeld van de PlayStation VR weer op de televisie, maar dan in 720p resolutie en dertig frames per seconde.

Zit net zo lekker als je haar

Als we over het design en comfort van de PlayStation VR praten, dan domineert Sony eigenlijk meteen over de twee grote concurrenten. De HTC Vive en de Oculus Rift worden als een soort duikbril tegen je hoofd aangeduwd. Sony heeft een totaal ander systeem bedacht, waarbij je een hoofdband hebt die schuin op je hoofd zit. Je maakt de band groot door middel van een knop achterop de headset en draait hem vervolgens kleiner totdat hij naar wens om je hoofd heen zit. Aan de voorkant van de band hangt het vizier. Dit is het gedeelte waar je in kijkt. Je kunt het vizier door middel van een knop aan de onderkant naar je toe schuiven. Het vizier biedt genoeg ruimte voor een bril en dat maakt de PlayStation VR de enige headset die fijn is voor brildragers. Naast eerder genoemd feit zit de PlayStation VR ook fijner dan die van de concurrenten. De hoofdband verdeeld het gewicht dermate goed, dat je na een paar minuten de headset al niet meer opmerkt. Het design van de PlayStation VR is daarnaast niet alleen erg goed is zijn comfort, maar ook erg sterk in zijn design. De hoofdband en het vizier zien er gewoon heel tof uit en de negen leds rondom de bril maken de headset alleen maar cooler. Ook ziet het materiaal dat je gezicht afdekt er erg strak uit en voelt tevens zeer comfortabel.

Haalt het onderste uit de kan

Hoewel de PlayStation VR qua design domineert, is de headset volgens de specificaties de grote verliezer onder de twee concurrenten. Sony's headset heeft een OLED-scherm met een resolutie van 1920x1080. De Oculus Rift en de HTC Vive hebben echter twee schermen van in totaal 2160x1200. Nou lijkt dat een groot verschil, maar of je het merkt, verschilt weer per game. Wanneer je in-game kleine teksten leest, valt het op, maar verder levert het OLED-scherm bijna altijd prachtige beelden en is er haast geen sprake van het 'screen door-effect' (het zien van de pixels). De PlayStation VR heeft een blikveld van honderd graden, wat tien graden minder is dan die van de twee grote concurrenten. Hoewel dit klinkt als een gigantisch verschil, is het eigenlijk amper te zien. Ik heb games op zowel de Oculus Rift als op de PlayStation VR gespeeld, maar kan constateren dat deze exact dezelfde ervaring bieden.

Qua kracht valt de PlayStation VR haast niet te vergelijken met de Oculus Rift of HTC Vive. De PlayStation 4 is simpelweg minder krachtig dan de monster pc's die nodig zijn voor de twee concurrenten en dit zie je soms terug in de games. In DriveClub VR zie je de kartelranden rondom auto's lopen en het is ook duidelijk minder qua detail in de omgeving. Toch moet ik zeggen dat ik verbaast ben over de kracht van de PlayStation en hoe deze kracht wordt benut door de PlayStation VR. Er zijn zeker games die er helemaal top uitzien en die echt het onderste uit de PlayStation weten te halen! Daarnaast gaat de PlayStation 4 Pro ook voor enkele grafische PlayStation VR-verbeteringen zorgen.

Tracking is top

Om de PlayStation VR werkend te krijgen, moet je beschikken over een PlayStation Camera. De PlayStation Camera tracked namelijk de negen leds rondom Sony's vr-bril en registreert, samen met de ingebouwde gyroscoop, jouw bewegingen. Hoewel het systeem erg goed werkt, kan het voorkomen dat je beeld langzaam een beetje begint af te wijken. Dit is mij slechts één keer overkomen en ik kon dit eenvoudig oplossen door de option-knop op de Dualshock controller twee seconden ingedrukt te houden.

Hoewel je voornamelijk zit tijdens het spelen met de PlayStation VR, zijn er games, zoals: Batman: Arkham VR en Rise Of The Tomb Raider, die je ook de mogelijkheid geven om staand te spelen. Het speelgebied is slechts twee meter breed en drie meter diep, maar ondanks deze kleine ruimte geven de hiervoor genoemde games je de mogelijkheid om een beetje te lopen. Het is een soort kleine roomscale-ervaring, die ik zeker aanraad om een keer te proberen.

Waar is die topper?

De PlayStation VR heeft tientallen launch-games, die je kunt verdelen onder kleine speelervaringen en echt volwaardige games. Ondanks dat er toffe ervaringen tussen zitten, mist er een echte topper in de huidige line-up. Er zijn games, zoals RIGS die uitblinken, maar zo'n game ligt dan weer niet in ieder z'n straatje. Gelukkig kunnen we dit jaar nog ongeveer twintig nieuwe vr-games verwachten.

Naast vr-games, kan je ook non-vr-games spelen en films kijken met de PlayStation VR. Je kijkt dan via een groot zwevend scherm, dit geeft je het idee dat je in een bioscoop zit. Dit scherm kan je in drie verschillende formaten instellen, namelijk: small, medium en wide. Medium is naar mijn mening het meest comfortabel. Wide is tof, maar hierbij kijk je wel telkens van links naar rechts om het hele scherm te bekijken. Small is, vanwege de resolutie van het scherm, te klein om mooi scherp te kunnen zijn, deze ging dus bij mij weer snel uit!

Voor ieder wat wils

PlayStation VR heeft voor iedere doelgroep wel wat te bieden. Er is letterlijk voor elke gebruiker wel wat te vinden, zelfs als je niks met gamen hebt. Mijn opa wist niet eens hoe hij een DualShock moest vasthouden, maar dankzij de simpele Move Controllers knalde hij iedereen omver in Until Dawn: Rush of Blood . Omdat de vr-ervaring dermate uniek is, wilde ik het al gauw aan Jan en alleman laten zien. Niet iedereen kon bij mij langskomen, dus er zat niets anders op dan de set mee te nemen. Dit is, naar mijn mening, met een Oculus Rift of HTC VIVE haast niet te doen, maar met de PlayStation VR is het gewoon mogelijk om bij iedereen, die een PlayStation 4 bezit, de set in te pluggen.

Eindoordeel

Sony maakt het als eerst mogelijk om op de console een virtual reality-ervaring te bieden. De PlayStation VR geeft je echt het gevoel alsof je in een andere wereld bent en biedt meer comfort dan de concurrenten als het gaat om langere speelsessies. De bril is simpel aan te sluiten en in zekere vorm betaalbaar, ook al moet je er wel een PlayStation Camera voor aanschaffen. Het is echter wel zo dat Sony er snel voor moet zorgen dat er grotere titels voor de PlayStation VR komen, want op wat uitblinkers na is de line-up niet helemaal je van het. Mits Sony de bril goed blijft ondersteunen, durf ik te concluderen dat de PlayStation VR de beste keus op de huidige markt is.

Lees meer