Review: Blood Bowl III - Wacht nog maar een jaar Pc

Als kind ben ik opgegroeid met verschillende soorten sporten. Sommige heb ik zelf beoefend, terwijl ik bij andere juist de professionele kant volgde. Er zijn altijd sporten die je beter liggen, maar er is één sport waar ik nooit de logica en het plezier van begreep. Er is een reden dat de naam American Football voor zoveel Europeanen een meme is geworden, want je gebruikt je voeten niet eens. Voordat je je afvraagt wat dit voor inleiding is, Blood Bowl III is een strategische en bloederige variant van American Football met daarbij personages uit het Warhammer universum. Nu de releasedatum van Blood Bowl III niet nogmaals is verschoven mocht ik in die wereld duiken en mijn eigen team opstellen en aansturen. Al had ik dat liever over een jaar pas gedaan, want de release van Blood Bowl III is teleurstellend.

Blood Bowl III review1

Een bloederige introductie

Blood Bowl III draait om het ruige American Football, maar dan met meer bloed en fantasie. Door allerlei specifieke regels en vaardigheden duik je als eerste in de tutorial. Een aantal basisonderdelen worden hierin uitgelegd, maar op de lange termijn is het nogal een magere tutorial. De vaardigheden, willekeurige gebeurtenissen en de kans van slagen blijven een beetje willekeurig aanvoelen. Als fan van de Blood Bowl-series hoef je alleen kennis te maken met de nieuwe regels van de tabletop versie, maar nieuwkomers moeten wel aan de slag met de learning curve. Het is te merken dat de campagne en het singleplayer-gedeelte van Blood Bowl III niet de focus waren tijdens de ontwikkeling. Het bestaat in principe gewoon uit een aantal toernooien, waarbij je tegen verschillende teams speelt. Je krijgt hier geen beloning voor. Het is uiteraard wel een manier om de game beter te leren kennen. Hoewel ik werd ingemaakt door de AI, zijn de keuzes die er tijdens een potje werden gemaakt nogal twijfelachtig. Zo slim lijkt de AI niet te zijn, waardoor je eigenlijk zo snel mogelijk richting de multiplayer moet. De cutscenes van de campagne zijn komisch en het commentaar tijdens een potje is lekker brutaal. Voordat ik verder duik in de problemen die Blood Bowl III heeft en hoe lastig het is voor nieuwkomers, is het tijd om de teams en het veld te beschrijven.

Voordat je aan de slag kunt op het veld zelf, moet je eerst een factie kiezen en een eigen team creëren. Je kiest dan simpelweg uit de twaalf bestaande teams, geeft het een eigen naam, wat nieuwe kleurtjes en registreert het voor een toernooi. Deze teams bestaan uit de verschillende facties die het Warhammer universum kent. Er zijn echter ook een aantal teams die bestaan uit een mengeling van facties, waardoor het qua facties een beetje tegenvalt. Je kunt kiezen voor de saaie mensen, maar ook Skaven, Orcs, Black Elves en Nurgle. De Old World Alliance en Chaos Renegades zijn dan weer een gemixt team. Elk team heeft zijn eigen voor- en nadelen en komt met een bepaalde moeilijkheidsgraad. De game geeft dit netjes aan door het team een aantal sterren te geven. Laat ik een aantal voorbeelden noemen. De Skaven zijn snel en hebben goedkope spelers. Het nadeel van deze groep is dat de spelers zwak zijn en het managen van het team lastig is. De Orcs kunnen wel tegen een stootje, maar zijn nogal langzaam. Omdat ze ook slecht zijn in het gooien van de bal, slaan ze liever de tegenstander neer. De elven zijn ontzettend lenig, kunnen de bal goed naar een ander gooien en hebben sowieso weinig moeite met het hanteren van de bal. Ze zijn dan wel weer ontzettend duur om in te huren en hebben een zwakke verdediging, omdat ze simpelweg niet robuust zijn.

Blood Bowl III Review Races

Beuk iedereen aan de kant

De arena verschilt telkens. Er zijn verschillende varianten die gekoppeld zijn aan de verschillende teams. De details van de omgeving zijn uitgebreid en daardoor is het eigenlijk jammer dat je hier weinig van ziet. Je bent vooral gefocust op het team en niet de fans en de gedetailleerde arena. Aan het begin van een match moet je de spelers op het veld in een verdedigende of aanvallende positie plaatsen. Het is maar net hoe de game je indeelt, aan de hand van de munt die wordt opgegooid. Op dit moment kun je al tactische keuzes maken, maar dan moet je wel weten hoe de game werkt. Hoe werkt Blood Bowl III? Je moet de bal oprapen of afnemen van de tegenstander en dan naar de andere kant van het veld rennen om een touchdown te scoren. Hiervoor moet je telkens de persoon met de bal beschermen, de weg vrij maken door tegenstanders uit de weg te beuken en moet je de bal soms over een lange afstand gooien. Oftewel het komt grotendeels overeen met American Football, behalve dat Blood Bowl een tabletop gevoel wil overbrengen. Dit betekent dat het succes van veel acties gekoppeld is aan een dobbelsteen. De basisvaardigheden van je spelers zijn eraan gekoppeld, maar de dobbelsteen bepaalt ontzettend veel. Je moet een bepaalde score gooien om de actie goed uit te voeren. Als ik ergens de kriebels van krijg dan is het wel RNG bij een strategische of tactische game. Ik zie nog liever een percentage verschijnen en dat het alsnog mis gaat, dan dat een dobbelsteen voor mij bepaalt of het werkt. Vooral omdat jouw zet over is op het moment dat iemand naar de grond wordt geslagen, je de bal laat vallen of wanneer het oprapen van de bal mislukt. Vooral dit laatste is bizar, want hoe moeilijk kan het zijn om gewoon een bal, zonder dat er tegenstander in de buurt is, op te rapen. Je moet geen één gooien, en dat is nu net wat ik vaak gooide.

De elven zijn beter in het hanteren van de bal, maar zelfs met dat team had ik amper geluk. Natuurlijk zitten hier bepaalde systemen achter, die waarschijnlijk niet goed zijn uitgelegd in de tutorial. Maar zelfs dan blijft er een bepaald RNG-gevoel achter. Dit principe werkt hetzelfde als je een foul play wilt inzetten of een tegenstander aan de kant wil beuken. De dobbelsteen bepaalt of je hem aan de kant duwt of dat de verdediger jou knock-out slaat. Mocht je het hier niet mee eens zijn dan kun je de dobbelsteen nogmaals gooien, maar dat hoeft niet tot een betere uitkomst te leiden. Hetzelfde geldt met het ontwijken of gooien van de bal. Daarnaast kun je dit maar een specifiek aantal keer doen en werkt het bij het ene team beter dan bij het andere. Blood Bowl III zit dus vol met tactiek waar je van kunt genieten als het dobbelsteen gedeelte je niet in de weg zit. Uiteraard win je als je meer touchdowns hebt dan de tegenstander. In dat geval is Blood Bowl eigenlijk best simpel. Het mooiste is nog dat het bloed op het veld blijft liggen, waardoor spelers er over kunnen uitglijden.

Wat de game dan ook vooral in de weg zit, is de interface en alle icoontjes. Het is op het veld lastig om te zien wat alle icoontjes betekenen en wat er precies gebeurt. De animaties zijn nogal snel, waardoor je niet alles meekrijgt. Er is geen mogelijkheid om de game te pauzeren, waardoor alles binnen de tijd moet gebeuren. Speel je tegen de AI dan moet je lang wachten, want die neemt zijn tijd. Op dat moment zou het fijn zijn als je het potje kon versnellen. Uiteraard is dit niet mogelijk als je tegen een echte speler speelt, maar in de campagne of tegen bots hadden ze dit echt wel kunnen toevoegen. Mocht je bekend zijn met Blood Bowl II dan is de nieuwe stijl een hit of miss. Ik heb zelf het idee dat de nieuwe, meer realistische stijl, ervoor zorgt dat het lastig is om alles goed te volgen. Blood Bowl II was een stuk kleurrijker. Hoewel de interface ook daar niet perfect is, ziet er het duidelijker uit dan wat Blood Bowl III momenteel heeft. De commentatoren zijn tijdens de match wel ontzettend gericht op de kwaliteit van je potje en leveren leuk commentaar. Ben je ontzettend slecht aan het spelen dan laten ze dat wel merken.

Blood Bowl III Review3

Het managen van je team in Blood Bowl III

Ik heb er al kort iets over gezegd, maar het managen van je team gaat wat verder dan alleen een naam bedenken. Je moet namelijk ook de spelers inhuren met het startgeld dat je krijgt. Ik heb er twee keer voor gekozen om een gebalanceerd team te kopen. Dit betekent dat de game mij alvast een groepje spelers geeft. Naast dat ik in het begin nog niet helemaal wist hoe dit werkte, want dat wordt niet heel goed uitgelegd, werkte het gehele menu in het begin niet. Dat probleem is nu grotendeels opgelost, want de menu’s laden veel sneller in. Je kunt dus gewoon zelf je spelers uitkiezen. Spelers zijn gebonden aan een specifieke rol. Je hebt onder andere de lineman, thrower en catcher. In die rollen zien ze er allemaal hetzelfde uit, maar daar kom ik straks nog op terug. Wat je in dit gedeelte van het menu vooral ziet, zijn de vaardigheden die een speler heeft. Ze zijn onderverdeeld in vijf categorieën. Op dit gebied valt er uiteindelijk genoeg te regelen. Door wedstrijden te winnen krijgen de spelers toegang tot skill points die je vervolgens kunt inzetten. Op deze manier kun je het team versterken. Je kunt meerdere teams registeren in een competitie, dus ook hier hoef je je geen zorgen over te maken. Het gebruiken of zien van de vaardigheden in een potje Blood Bowl III is wat lastiger. Het grootste probleem is echter dat een aantal vaardigheden ervoor zorgen dat de game vastloopt.

Blood Bowl III Review2

De problemen met bugs, MTX en de roadmap

Als je zover bent gekomen in de review dan lijkt de staat van Blood Bowl III nog redelijk mee te vallen. Als nieuwkomer en het feit dat ik een hekel heb aan dobbelstenen, is het nog wel te doen voor fans van de serie. Helaas, moet ik je teleurstellen, want er is veel meer aan de hand. Het spelen van een potje Blood Bowl III is momenteel nog niet zo simpel. Je moet namelijk altijd online zijn, want de combinatie tussen offline en online play wordt niet volledig opgeslagen. Dit betekent dat alles wat je doet, ook het doorklikken in de menu’s, teruggekoppeld wordt aan de servers. Deze hebben het momenteel ontzettend lastig, waardoor alles lang duurt en je de game meerdere keren opnieuw moet opstarten. Het gebeurt maar al te vaak dat bepaalde onderdelen niet willen laden of dat je uit een potje wordt geknikkerd. Zelfs tegen de AI, oftewel de bots, loopt de game regelmatig vast en kun je vaak niet eens terug naar het menu. En dan zijn er nog de vele bugs die een potje nogal frustrerend maken. Sommige spelers teleporteren opeens in de rondte of de indicatie van de bal verdwijnt, waardoor je geen idee hebt wie nu precies de bal vasthoudt.

Dan is er nog een groot probleem met een aantal features die de game niet heeft en die volgens de roadmap pas later worden toegevoegd. Een potje duurt al gauw veertig tot zestig minuten, maar het is niet mogelijk om je voortgang op te slaan. Logisch als het gaat om multiplayer, maar hetzelfde geldt voor de campagne en bots. Door de vele crashes ben je flink wat potjes aan het verliezen, maar pas in augustus wordt het mogelijk om na een disconnect terug te keren. Het probleem rondom de leesbaarheid is bekend, maar wordt pas eind deze maand opgelost. De game mist verder nog statistieken, zodat je kunt zien wat je hebt gedaan of hebt bereikt tijdens een game. Er is geen ranglijst voor multiplayer en door het menu is het starten van multiplayer omslachtig. Je kunt de potjes die je hebt gespeeld ook niet terugkijken. Aangezien de game meerdere keren is uitgesteld en Blood Bowll II deze features ondertussen wel heeft, is het bizar dat het niet direct aanwezig is in Blood Bowl III. Met de focus die de game legt op multiplayer zijn dit features die er al in hadden moeten zitten. Als je dit allemaal wel prima vindt, dan hoef je alleen te wachten op de nodige patches om alle bugs en disconnectie problemen op te lossen.

Om het nog erger te maken is er veel MTX aanwezig en komen er Battle Passes naar de game. Meerdere games hebben dit, maar wanneer de basis zo slecht is, maakt het de game niet beter. Alle spelers lijken namelijk op elkaar en er zijn bijna geen team customisaties. Dit betekent dat je naar de in-game shop moet om daar nieuwe spulletjes te kopen om je team daarmee aan te kleden. Als je denkt dat je eenvoudig een helm kunt kopen en deze aan alle poppetjes kunt geven dan heb je het goed mis. Een helm werkt namelijk op maar één poppetje. Wil je dus je team aankleden met een specifieke helm dan moet je de helm meerdere keren kopen. Dit geldt ook voor de speciale edities van Blood Bowl III, die je toegang geven tot de Imperial Nobility en Black Orc cosmetics.

Blood Bowl III Review Gameplay 1Blood Bowl III Review Gameplay 1Blood Bowl III Review Gameplay 1Blood Bowl III Review Gameplay 1Blood Bowl III Review Gameplay 1

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Blood Bowl III lanceert in een staat die je nog niet eens kunt vergelijken met een Early Access-game. De basis van de gameplay is voor de fans bekend en zal daardoor goed ontvangen worden. Nieuwkomers krijgen echter te maken met een magere tutorial en een grote learning curve. Het is het niet waard om je hierdoorheen te worstelen, want er zijn te veel problemen. Met twaalf teams kun je alle kanten op, maar heel verschillend zijn ze nu ook weer niet. Daarnaast zien alle poppetjes er hetzelfde uit en is de MTX, om dit te veranderen, verschrikkelijk. Gelukkig zien de arena’s er wel goed uit, zijn de cutscenes komisch en zijn de commentators lekker brutaal. Het bloed blijft ook op het veld liggen, waardoor uitglijden mogelijk is. Het is dan weer zonde dat de grafische stijl en de interface ervoor zorgen dat het lastig is om alles goed te lezen. De menu’s zijn lastig te navigeren, omdat ze niet duidelijk zijn. De pluspunten van Blood Bowl III zorgen er echter niet voor dat de game goed uit de verf komt. Met een roadmap, wat simpelweg een belediging is voor de fans, wordt er nog een extra nagel in de doodskist geslagen. Het verbeteren van de leesbaarheid staat gepland voor later dit jaar en hetzelfde geldt voor het terugkeren na een disconnect. Als je indenkt dat je meerdere potjes niet kunt afmaken doordat het vastloopt, je disconnect of de bugs ervoor zorgen dat er geen plezier meer te halen valt, is dit kwalijk. Na meerdere keren uitgesteld te zijn geweest, is dit een teleurstellend resultaat. Het beste wat je kunt doen, is een aantal maanden wachten of terugkeren naar Blood Bowl II.

Teleurstellend
  • Je kunt je eigen team maken
  • Typische Blood Bowl gameplay