Nieuws
Treyarch gaat overpowered Recon-perk in Black Ops 6 aanpakken
gisterenTreyarch gaat de Recon-perk in Call of Duty: Black Ops 6 aanpakken! Na feedback van spelers komt er een nerf aan voor deze ‘door muren kijkende’ perk....
Call of Duty: Black Ops 6 ligt in de schappen en staat direct op Game Pass. Reden genoeg voor duizenden spelers om de gordijnen dicht te doen, werk af te bellen en sociale contacten te vermijden. Ook wij hebben de lucifers tussen de ogen staan, voornamelijk door de urenlange (nacht) sessies van afgelopen dagen. We zijn er echter uit, Call of Duty: Black Ops 6 is de beste Call of Duty sinds jaren! Niet alleen door wat nieuwe gameplay mechanics, maar voornamelijk door een ijzersterke campagne, uitgebreide Zombies-modus en flink wat Multiplayer maps. Klaar voor een recensie van COD: Blops 6? Mooi, want daar ben je inmiddels ruimschoots aan begonnen. Dit is de Call of Duty: Black Ops 6 review!
Laten we maar direct met de deur in huis vallen; de campagne in Call of Duty: Black Ops 6 is waanzinnig goed. In zo’n tien uur tijd vliegen main characters Case en zijn ex-CIA maatjes de hele wereld over. Dit om schaduwalliantie “The Pantheon” een halt toe te roepen. Deze mysterieuze militaire factie lijkt de CIA in zijn grip te hebben en personages zoals Woods, Addler en Marshall te blacklisten. Reden genoeg om rogue te gaan dus. Dat doen vanuit een ex-KGB basis in de middle of nowhere. Deze locatie, die tevens dienst doet als uitstekende multiplayer map, dient als HUB waarin we missies selecteren, singleplayer perks upgraden, connecties leggen met squadmates en op ontdekking kunnen gaan. Klinkt een beetje gimmicky, maar het voegt wel degelijk wat toe om een soort veilige thuishaven te hebben. Het brengt namelijk een beetje rust in de tent waardoor je veel meer kunt genieten van al het spektakel dat de Black Ops 6 campagne te bieden heeft.
Spektakel, dat is namelijk wat gewoonlijk centraal staat in een Call of Duty-game. Nu was de singleplayer van Call of Duty: Modern Warfare III een enorme teleurstelling, maar Black Ops 6 lijkt dat dubbel en dwars goed te willen maken. Het safe house biedt ruimte voor wat verkenning, maar een groot deel van de missies is behoorlijk lineair. Perfect, want dat is hoe ik mijn COD graag zie. Toch moet ik daar een kanttekening bij plaatsen. Het merendeel van de missies is namelijk op meerdere manieren te voltooien. Stealth is in de meeste gevallen volledig optioneel, maar kan een serieuze overweging zijn voor de spelers die liever niet de voordeur intrappen. Daarnaast zijn er ook missies die je - á la God of War: Ragnarök – in een flinke open wereld droppen. Middels een Humvee kar je van hot naar her om optionele missies uit te voeren. Allemaal lekker klein van formaat en dus volledig optioneel. Doe je dat liever niet, dan voer je gewoon de opdracht uit, ga je door naar de volgende missie, maar loop je alle beloningen – zoals een Stealth Bomber, Chopper en Mortier – mis.
De keuze is dan ook reuze in de singleplayer modus van Call of Duty: Black Ops 6. Je kunt namelijk veel meer vinden tijdens de missies. Ieder level kent namelijk zat spots waar wapens, lore of cash te vinden is. De Rogue Black Ops hebben namelijk een inkomen nodig. Niet voor salaris of voedsel, maar meer voor een shooting range, wapentafel en gear. Ontgrendel je deze, dan kan je met cash nieuwe perks kopen die het avontuur een stuk aangenamer maken. Denk hierbij aan extra ruimte voor armor plates, wapens, gear slots en ga zo maar door. Maar wederom, alles is optioneel. Geen interesse in die perks? Dan koop je ze lekker niet. Afhankelijk van jouw speelstijl en interesse in al dat optionele ben je zo’n acht tot twaalf uur zoet. Perfect wat betreft lengte dus!
Vooropgesteld; ook de multiplayer van Call of Duty: Black Ops 6 is erg goed. Niet per se door de beschikbare maps, maar vooral door de nieuwe gameplayelementen, progressiesystemen en gunsmith. Omnimovement; dat was een beetje het buzzword naar aanleiding van de release. Alhoewel het gimmicky klinkt, is dat het allesbehalve. Black Ops 6’ Omnimovement is een waanzinnige aanpassing binnen een eigenlijk al ijzersterke modus. Waar we voorheen enkel vooruit konden sprinten, sliden en diven is het dankzij Call of Duty: Black Ops 6’ Omnimovement mogelijk om dat in letterlijk alle richtingen te doen. Toegegeven, dit maakt de game iets moeilijker om onder de knie te krijgen, maar het voegt zoveel toe. Tactisch gezien kan je nu alle kanten op, wat het veel moeilijker maakt om te voorspellen waar een tegenstander naartoe gaat. Daarnaast voelt het ook gewoon tof om al schietend achteruit te diven om vervolgens op je rug in een prone positie de tegenstander onder vuur te nemen. Spectaculair, dat is woord dat ik hier direct aan link.
Gameplay technisch kan een relatief kleine wijziging dus veel teweegbrengen. Vergis je echter niet, het is nog altijd een typische Call of Duty-game. Dat wil zeggen dat we nog steeds gebruikmaken van kill streaks, gear slots, custom wapens en de gebruikelijke multiplayer modi. Sterker nog, de multiplayer gaat verder terug naar de roots en brengt het prestige mechanisme terug in zijn originele vorm. Dat betekent dat we niet langer vastzitten aan de season gebonden prestige, maar dat we nu gewoon bij het bereiken van de levelcap kunnen prestigen. Een grote wens van de Call of Duty-community en dus mooi dat deze uiteindelijk in Black Ops 6 zit!
Toch valt een COD multiplayer met het aanbod aan maps. Op zich zit dat met Black Ops 6 prima. De game bevat immers zestien unieke locaties en Nuketown staat nog op de kalender voor een release op 1 november 2024. We maken hierbij onderscheid tussen Core- en Strike maps. Core maps bieden ruimte voor twaalf spelers, terwijl Strike maps ruimte bieden voor 2v2 matches of 6v6 Face off matches. De zestien beschikbare maps bieden op zich voldoende variatie, maar zijn lang niet allemaal even sterk. Maps zoals Payback, Skyline, Babylon, Gala en Vault weten mij uiterst goed te bekoren. Deze bieden een perfecte balans tussen open vlaktes, nauwe gangetjes en grote conflictzones. Je hebt echter ook maps zoals Rewind, Vorkuta en Scud die enerzijds veel te bieden hebben, maar andere delen van de map compleet onbenut laten. Zonde, want hierdoor zie je tijdens de votes grote voorkeur ontstaan voor slechts een handjevol locaties.
Dat gezegd hebbende; gameplay technisch weet Black Ops 6 wel dat bevredigende gevoel te geven. Niet enkel na een handjevol matches, maar ook na je tigste match op eenzelfde locatie. Dat komt hoofdzakelijk door de time to kill (TTK). Deze ligt naar mijn mening op een perfecte lijn, zeker wanneer we het verhoogde tempo in beschouwing nemen. Spelers kunnen net genoeg kogels incasseren om een reactie te kunnen geven. Nu moet ik zeggen dat spawnkilling nog steeds niet iets uit het verleden is, maar door de TTK in balans te brengen, maak je in ieder geval nog een kans om die ene camper in de spawnzone te counteren.
Call of Duty Zombies, het moet maar je ding zijn. Het is bekend dat alles wat spoopy is niet mijn ding is, maar voor jullie doe ik dat natuurlijk maar al te graag. In de afgelopen jaren lijkt Call of Duty: Zombies een beetje het ondergeschoven kindje te zijn geweest, maar met Call of Duty: Black Ops 6 Zombies lijkt daar toch verandering in te zijn gekomen. Niet door waanzinnige nieuwe dingen toe te voegen, maar juist door terug naar de roots te gaan. Waar we in Modern Warfare III een soort Warzone kloon voorgeschoteld kregen, krijgen we in Black Ops 6 juist een modus die doet denken aan de tijden van Call of Duty: Black Ops 3.
In de Zombies modus kunnen we weer vechten tegen rondes aan ondoden. Deze worden steeds sterker, slimmer en gevarieerder. Uiteraard staat jouw progressie niet stil. Jij kunt je namelijk samen met de teamgenoten voorbereiden op de waves die komen gaan. Dat doe je door nieuwe wapens uit de automaten te trekken, mods aan te brengen en perks te verkrijgen. Eens in de zoveel tijd krijg je een bossfight voor de kiezen en je moet ook nog eens op zoek naar allerlei easter eggs, geheimpjes, uitrusting en de voortzetting van het verhaal. Het is een gestroomlijnde ervaring die voornamelijk tot zijn recht komt in een gevulde lobby van vrienden. Toch is het niet enkel het verleden dat de modus goed maakt. De maps zijn namelijk voorzien van de nodige unieke wapens die enkel op die locatie beschikbaar zijn.
Je leest het overigens goed. Ja, in Call of Duty: Black Ops 6 Zombies zitten er twee Zombies maps om te verkennen. Liberty Falls, een klein stadje in West Virginia, en Terminus, een gevangenis waar de nodige experimenten worden uitgevoerd. Beide bieden een ander type progressiesysteem, waarbij Liberty Falls toch wel de winst in de wacht weet te slepen. Hier ren je van hot naar her, spring je op de nodige ziplines en ontgrendel je gates om door te stromen naar het volgende gebied. Terminus is wat complexer en draait voornamelijk om het verdedigen van generatoren. Verdedig je deze lang genoeg, dan ontgrendel je een nieuw gebied. De lay-out van beide maps zijn goed, waarbij Terminus wat complexer is dan het aandoenlijke Liberty Falls. Beide hebben wat te bieden en de voorkeur is sterk persoonsgebonden. Niet slecht, want dat betekent dat er voor ieder type speler wel wat te halen valt!
Dat wil echter niet zeggen dat de Zombies modus perfect is. Het verhaal borduurt bijvoorbeeld lekker voort op dat van Call of Duty: Black Ops Cold War. Het is alweer even geleden dat we die game speelden, maar helaas krijgen we geen recap en dus heb ik geen idee van wat er precies is gebeurd. Daarnaast is de “vermakelijke” banter tussen de personages ietwat irritant. Zeker wanneer je de nodige uren in de modus pompt. Overigens zit hier ook een progressiemodus buiten de gameplay zelf om in. Zo kan je load outs customizen vanaf een bepaald level. De progressie gaat echter zo traag, dat je hier makkelijk een uur of twee insteekt alvorens je deze load outs ontgrendelt.
Call of Duty: Black Ops 6 is de beste Call of Duty die we in jaren hebben gezien. Gameplay technisch is het vooral de Omnimovement die doorsijpelt in iedere modus. Dankzij deze nieuwe mechanic voelt de game vers aan zonder de charme van diens voorgangers te verliezen. De singleplayer is subliem, een ander woord kan ik er helaas niet voor vinden. De open wereld segmenten doen een beetje leentje buur bij bijvoorbeeld een God of War, maar het werkt ontzettend goed. Daarnaast is het gewoon een tof verhaal, voorzien van toffe personages, geplaatst in een toffe setting. De Zombies modus keert terug naar zijn roots wat zonder twijfel een goede move is geweest. Zowel Liberty Falls als Terminus zijn erg goed ontworpen en bieden beide een andere ervaring binnen dezelfde modus. Dat gezegd hebbende, de progressie in Zombies is erg traag en de banter tussen de personages kan erg vermoeiend zijn. Wat betreft multiplayer scoort Call of Duty: Black Ops 6 zowel grote plus- als minpunten. De terugkeer van het prestige systeem is erg welkom en vooral in de multiplayer komt de Omnimovement erg goed tot zijn recht. De zestien maps bieden meer dan genoeg variatie, maar de selectie is niet op ieder vlak even sterk. Voor iedere waanzinnige map is er eigenlijk ook wel een matige op te noemen. Zonde, want hierdoor worden een flink aantal maps geskipt. Dat zijn echter ook direct alle minpunten, Call of Duty: Black Ops 6 is namelijk gewoon erg goed. Call of Duty: Black Ops 6 is voor de fan een must-have en geeft de casual een mooie gelegenheid om de game weer eens in huis te halen.
Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Treyarch
Uitgever:
Activision Blizzard
Release:
25 oktober 2024
Reviewscore:
Platforms:
Nieuws
Treyarch gaat de Recon-perk in Call of Duty: Black Ops 6 aanpakken! Na feedback van spelers komt er een nerf aan voor deze ‘door muren kijkende’ perk....
Nieuws
Call of Duty: Black Ops 6 is een groot succes voor Activision en diens ontwikkelaars. De 21ste game in de reeks kent namelijk de grootste COD-launch ooit.
Nieuws
Call of Duty: Black Ops 6 kent een waanzinnige lancering en Treyarch laat er geen gras over groeien. Bereid je voor op de Infected-gamemodus en...
Nieuws
De volledige Call of Duty: Black Ops 6 Trophy-lijst is nu online! Ontdek alle 45 trophies die je kunt verdienen. Let op: deze lijst bevat natuurlijk...