Classified: France '44 review - Zorgt voor gemengde gevoelens

Geplaatst: 4 maart 2024 10:00
Aangepast: 6 maart 2024 19:24
-

De aankondiging van Classified: France '44 werd in 2023 door Team17 gedaan en wist mij eigenlijk niet te overtuigen. De trailers zijn waarheidsgetrouw aan het uiteindelijke product, maar daardoor heb je al snel in de gaten dat de game niet vernieuwend is. We hebben ondertussen al zoveel games over de Tweede Wereldoorlog gezien dat het vreemd is dat ontwikkelaars het onderwerp blijven kiezen. Gelukkig, speelt deze game zich volledig in Frankrijk af waardoor ze in ieder geval niet dezelfde tactiek inzetten.

Classified France 44 review1

Aftellen naar D-Day

Strategiegames en de geschiedenis gaan bijna hand in hand. Vooral de Tweede Wereldoorlog is erg populair en wordt daardoor regelmatig gebruikt als onderwerp. Classified France’ 44 is dan ook geen uitzondering, want we worden met parachutes in Frankrijk gedropt om daar het verzet te helpen. Het land is voor het gemak dan ook opgedeeld in verschillende sectoren waar meerdere verzetsgroepen hun werk verrichten. Door deze groepen te helpen zorg je ervoor dat een sector volledig in handen van Frankrijk komt en dat je relatie met de verzetsgroepen wordt verbeterd. Voor de game zelf betekent dit dat je handige bonussen ontvangt. De map is het belangrijkste en tegelijkertijd beste onderdeel van Classified France. Het is een overzichtelijke map die aangeeft waar de vijandelijke troepen aanwezig zijn, welke missies je kunt selecteren en over hoeveel dagen D-Day gaat plaatsvinden. Naarmate je meer missies voltooit, krijg je met sterkere Duitse eenheden te maken en zullen de Duitsers proberen om gebieden weer te heroveren. In plaats van het bekende Nazi symbool te gebruiken hebben de ontwikkelaars voor een veilige route gekozen. Hoewel dit te begrijpen valt met de hedendaagse cultuur waarin iedereen zich aangevallen voelt, is het toch raar om dit onderdeel van de Tweede Wereldoorlog weg te laten. In plaats daarvan is het IJzeren Kruis gebruikt om de Duitsers aan te geven.

Wanneer je de geschiedenis gebruikt als thema voor je game hoef je er niet voor te kiezen om dit waarheidsgetrouw toe te passen. Voor de gameplay is dit sowieso lastig, want het moet nog steeds boeiend zijn voor de gamer. Absolutely Games heeft er echter wel voor gekozen om tussen de missies door de speler te informeren over de vijftig dagen tot D-Day. Ik kreeg na het afronden van een missie een scherm te zien met daarop een vliegtuig uit het jaar 1944. De Allied Expeditionary Air Force was rond die tijd namelijk bezig met het maken van foto’s vanuit de lucht. Om op deze manier de Duitse troepen, de stranden en uitvalsbasissen van de Duitsers in kaart te brengen. Een ander voorbeeld is operatie Bolero, waarin Amerikaanse troepen werden gehuisvest in Engeland, zodat ze vanuit daar Frankrijk konden gaan bevrijden. Classified France is dus niet zomaar een strategiegame, maar probeert de spelers ook nog wat bij te brengen over een belangrijk onderwerp. Zo ver ik heb kunnen zien wordt dit accuraat gedaan en is het tevens een mooie manier om af te tellen naar D-Day. De sfeer en het belang van de strategische missies die jij aan het afronden bent, worden hierdoor mooi benadrukt.

Classified France 44 review2

Rare keuzes, maar daardoor ook uitdagend

Tijdens de preview van Classified France’ 44 werd de nadruk gelegd op de personages. Hoewel je inderdaad meerdere personen kunt rekruteren of redden, kan ik niet zeggen dat ze een echte persoonlijkheid hebben. Tijdens de gevechten worden er oneliners gegeven en in het kamp zorgen gesprekken ervoor dat het moreel wordt verhoogd. Het is echter niet genoeg om een band te creëren met je eenheden. Het helpt daarbij ook niet dat de groep per direct bestaat uit een Amerikaan, Canadees, Brit en Fransman. Ik moest per direct aan de grap denken, waarbij drie mannen van verschillende nationaliteiten een bar betreden. Je troepen behoren tot verschillende klassen, maar de skill trees verschillen weinig van elkaar. Het belang van de personages komt hierdoor niet goed naar voren. Ze zijn echter niet onoverwinnelijk, waardoor ze na een gevecht lichamelijke of geestelijke verwondingen hebben. Je zult je troepen dus regelmatig rust moeten gunnen, want anders heeft een personage minder action points in het veld. In het kamp kun je tevens de kledingstukken en wapens van je troepen aanpassen. Door missies in bepaalde gebieden te voltooien word je vrienden met de verzetsgroepen, waardoor zij betere wapens en armour verkopen.

De turn-based combat werkt zoals je zou verwachten van het genre. Classified France’44 is niet bepaald creatief op dit gebied en weet daardoor ook geen grote vernieuwingen toe te passen. Nadat de gezondheidsbalk van je soldaten leeg is, zitten ze even op de grond om bij te komen. Dit is het moment om ze te helpen, want als dit nog een keer gebeurt dan vluchten ze. Daarnaast is er ook nog een balk voor het moreel. Wanneer ze beschoten worden, daalt het moreel. Het maakt hierbij niet uit of de schoten raak zijn of je missen, want ze schrikken hiervan. Hoewel dit in theorie een interessant systeem is, wordt het in de praktijk iets te extreem toegepast. Op het moment dat je achter een grote massieve muur staat, horen de kogels die aan de andere kant inslaan, niet tot paniek te leiden. Dit is echter wel het geval, waardoor het moreel altijd daalt. Is de meter helemaal leeg dan kun je geen action points gebruiken en slaat dat personage een ronde over. Het voordeel hiervan is dat je dit ook op de vijand kunt toepassen en daardoor is er wel degelijk een goede balans aanwezig. Waar ik zelf voornamelijk tegenaan liep, is de manier waarop de action points worden besteed. In deze game is lopen er ook onderdeel van, waardoor je elke keer moet rekenen of je na het bereiken van een locatie nog steeds kunt schieten. Tegelijkertijd kun je niet eerst schieten en dan lopen, want schieten eindigt per direct de ronde. Op de map zijn meerdere missies te vinden, maar je zult ze niet allemaal kunnen voltooien. Hierdoor is het interessant om de game nogmaals te spelen, want je zult dan ook andere personages tegenkomen. Daarnaast bepalen de gekozen missies hoe D-Day uiteindelijk tot stand komt en wat de invloed van deze operatie is.

De mappen waar je op terechtkomt zijn saai en erg klein, maar als je een missie met vijf sterren wilt afronden dan ben je soms een uur bezig. Het is namelijk niet eenvoudig om alle optionele doelen te behalen. Aan de ene kant komt dit doordat het best pittig is om ongezien een locatie te bereiken. Aan de andere kant word je ook tegengewerkt door aparte systemen. Op de buitenlocaties kun je jezelf namelijk verstoppen in een struik. Zolang de vijanden niet weten dat jij op de map bent, ben je hierin niet zichtbaar. Op deze manier kun je stilletjes rondsluipen en vijanden vermoorden met een mes. Het probleem is echter dat dit in bepaalde missies leidt tot een hinderlaag. Heb je dus enkele soldaten stilletjes vermoord dan komen de vijanden in een hinderlaag terecht. Dit is verplicht, waardoor je hele strategie per direct in de prullenbak belandt. Het is leuk dat je bonussen krijgt tijdens een hinderlaag, maar ik wil gewoon ongezien de vijanden vermoorden. Vooral omdat dit vaak een optioneel doel is, dat je hierdoor meteen niet meer kunt halen. De vijanden weten trouwens per direct waar al je soldaten zijn verstopt. Het is bizar dat als je gezien wordt door een soldaat iedereen op de map, zonder communicatie, direct weet dat jij in de buurt bent. Daarnaast zijn ze per direct op de hoogte van je positie, zelfs als je je ergens schuilhoudt. Ze hebben niet gezien dat één van mijn personages achter een kist is gekropen of zichzelf schuilhoudt in een struik, maar wanneer ze alert zijn weten ze opeens dat ze daarachter zitten? Op sommige momenten is de schuilplaats niet eens in het gezichtsveld van de vijand, waardoor het raar is dat ze hier direct op schieten. Misschien komt het door de animaties, maar het is mij ook regelmatig voorgekomen dat de vijanden gewoon door een muur of tank schieten. De animaties van alle personen zijn sowieso erg houterig en traag, waardoor je heel veel geduld moet hebben. Dit zorgt tijdens het spelen voor frustraties, maar ik kon het telkens ook niet laten om toch voor die vijf sterren te gaan. De game is namelijk niet moeilijk waardoor ik alle optionele doelen en tegenslagen, maar heb gezien als uitdagingen. Al merkte ik naarmate ik verder kwam in de game dat deze optionele doelen niet altijd werken. Wanneer een vijand zijn collega doodschiet, wordt dit bij jouw kill score gerekend en je eigen troepen mogen totaal geen verwondingen oplopen. Bij de eerste twee moeilijkheidsgraden zou dit niet zo bestraft moeten worden. Als dit wordt getweakt in de volgende updates dan is Classified France '44 meteen een stuk beter. De gameplay is ondanks de frustraties wel vermakelijk.

Classified France 44 review 1
Classified France 44 review 2
Classified France 44 review 3
Classified France 44 review 4
Classified France 44 review 5

Het gebruikte beeldmateriaal is gemaakt tijdens onze speelsessies via pc.

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Classified France ’44 weet door de aftelling naar D-Day en de dynamische map het belang van elke missie goed over te brengen. Ondertussen krijg je tussen de missies door een korte geschiedenisles, waardoor je meer leert over de Tweede Wereldoorlog. Voeg daar de kern van de turn-based combat aan toe en je hebt de beste punten van de game te pakken. Door een aantal vervelende keuzes wist de gameplay mij niet volledig te overtuigen. Hoewel het mogelijk is om bepaalde systemen in je voordeel om te zetten, is het uitvoeren van een verplichte hinderlaag toch echt vervelend. Met houterige en trage animaties moet je aardig wat geduld hebben. Toch bleef ik als een idioot gericht op het behalen van de vijf sterren per missie in plaats van gewoon een missie te voltooien, want het heeft een verslavend effect. Doordat je uit missies moet kiezen en ze afwisselend zijn, hebben de kleine mappen geen negatief effect op de gameplay. Hierdoor weet Classified France ’44 toch een voldoende te halen, maar zouden wat updates niet misstaan.

• Verschillende missies waaruit je moet kiezen
  • Delen van historische informatie
  • Behalen van vijf sterren per missie
  • Belang map is duidelijk
  • Kern van turn-based combat
  • Aftellen tot D-Day
  • Niet bepaald creatief of vernieuwend
  • Hinderlagen zijn verplicht
  • Houterige en trage animaties
  • Lopen is onderdeel van de action points
  • Skill trees verschillen amper van elkaar
  • Alerte vijanden weten direct waar je bent

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

In dit artikel

Packshot Classified: France '44

Ontwikkelaar: