Gameliner logo 20 jaar

FragPunk review - Slaat in als een bom

-

NetEase doet nog een gooi naar de free-to-play shooter-troon. Dit keer niet met Marvel Rivals, maar met het gloednieuwe Fragpunk. Wij mochten de game al even bepotelen voor onze Fragpunk gamescom preview, maar nu is het tijd voor het echte werk. Op de pc weliswaar, want de Fragpunk console versies werden een dag voor release uitgesteld! Red flag of gewoon meer tijd om de game nog vetter te maken? We zoeken het uit in de Fragpunk review!

Fragpunk Review1

To shard or not to shard

Mocht je de trailers nog niet gecheckt hebben; Fragpunk is simpelweg een 5v5 heroshooter in de trant van bijvoorbeeld een Counter Strike of Rainbow Six Siege. De objectives zijn simpel, roei het andere team uit of plant de charge en breng deze tot ontploffing. Win vier van de zeven matches en zie jezelf als winnaar ontpoppen. Er is echter een twist, want naast de gebruikelijke hero powers, krijg je ook te maken met zogeheten “Shard Cards”. Deze speciale kaarten modificeren de match dusdanig, dat de chaos flink omhoogschiet indien het team de juiste kaarten speelt. Iedere ronde start met een vote waarin een aantal kaarten gekozen dienen te worden. Komt het team in overeenstemming en droppen de medespelers genoeg punten voor de kaart, dan ontgrendelt de modifier voor die specifieke ronde. Opsparen is echter ook mogelijk waardoor je in latere rondes meer kaarten tegelijkertijd kunt spelen.

Het is dus een beetje een double layered cake, waarbij een aantal vette “Lancers” (zo heten de heroes in Fragpunk) en de Shard Cards de boventoon voeren. Iedere Lancer beschikt over drie verschillende krachten die impact hebben op de gameplay. Denk bijvoorbeeld aan een Lancer die een soort robotje explosieven kan voeren om die vervolgens een groep in de sturen, een vuur dude die vuurballen gooit, een tech chick die onzichtbaar kan worden en ga zo maar door. Op zich al best chaotisch, maar gooi daar wat Shard Cards bij in en je hebt pas echt feest. Er zijn behoorlijk wat kaarten en het mooie is dat je deze mondjesmaat ontgrendelt naarmate je progressie boekt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kaarten die de hoofden van de vijanden groter maken, kaarten meer hit points geven, modifiers die deuren in zijn geheel verbannen of die complete routes onderwater (en daarmee ontoegankelijk maken) zetten. Het is een mooie mix die eigenlijk bijzonder goed werkt. Geen match voelt hetzelfde, en mocht dat toch zo gaan voelen, dan is er altijd nog een Arcade-playlist voor wat andere gameplayopties zoals een simpele Team Deathmatch.

Fragpunk Review2

Fragpunk’s the name, drip is the game

Fragpunk is een game die bijzonder stilistisch is vormgegeven. Op een markt die eigenlijk al verzadigd is dankzij games zoals Overwatch 2 en Marvel Rivals, weet Fragpunk dan ook een redelijk mooie indruk te maken met zijn character design en vooral esthetische look. Ik overdrijf niet wanneer ik zeg dat alle characters, call outs, omgevingen en randapparatuur prachtig zijn vormgegeven. Het is wellicht een beetje schreeuwerig, maar het kleurgebruik zorgt voor een bijzonder levendige wereld waarin de unieke Lancers hun vrije gang kunnen gaan. Dat doen we (afhankelijk van de pc uiteraard) in een bijzonder stabiele omgeving. Framedrops heb ik tot op heden niet mogen bespeuren en andere bugs treden eigenlijk ook niet. Wat dat betreft is Fragpunk dan ook bijzonder fijn voor het oog. Tel daarbij op dat je snaarstrakke gameplay geserveerd krijgt en het feest is compleet.

Of toch niet? Want natuurlijk is er wel iets om te klagen. Fragpunk is een Free to Play-shooter. Dat betekent dat de game geheel gratis is om te spelen. En dat klopt ook, Fragpunk vereist geen enkele betaling en in potentie kan je alle essentiële content ontgrendelen zonder ook maar een cent over te maken. In potentie dan, want de grind om een personage te ontgrendelen is vrij serieus. Nu is NetEase zo vriendelijk geweest om mij een season pass te verschaffen, zodat ik alle Lancers grondig kon uittesten, maar wil je een Lancer echt ontgrendelen, dan dien je aardig wat in-game currency af te tikken. Op zich geen onbekend terrein, de ontwikkelaars van Fragpunk dienen immers ook een boterham te verdienen, maar is het nou echt nodig om spelers een eindeloze grind voor te schotelen? Daarnaast is er een berglading aan verschillende valuta die allen weer een ander doel dienen. Daarnaast dien je voor alles wat je doet iets af te tikken. Vind je die sticker op die bepaalde gun toch niet tof, pech gehad. Om de sticker te verwijderen dien je namelijk wat te betalen. Gooi daar een Gatcha mechanisme waarmee je random content ontgrendelt bij in, en de portemonnee is rijp om geplukt te worden. Mocht je er overigens echt zin in hebben, dan is er ook hier weer een Battle Pass beschikbaar. Noemenswaardig is overigens wel dat de cosmetics in deze pass daadwerkelijk iets ter tafel brengen. Bevalt de eindeloze grind of brand het geld simpelweg in de zakken, dan is een Battle Pass op zich geen verkeerde keuze om toch de ontwikkelaar op een manier te steunen.

Fragpunk Review3

Het eindoordeel van Rudy Wijnberg

Eerlijk gezegd zag ik het in eerste instantie niet gebeuren dat Fragpunk een lang leven beschoren zou zijn. De free-to-play markt is immers flink competitief en je moet echt met wat nieuws op de proppen komen om op te vallen. Dat is Fragpunk dan ook gelukt! De visuals zijn prachtig en de gekozen artstyle valt erg goed in de smaak. De Lancers zijn op het moment van schrijven nog niet in groten getale aanwezig, maar het dozijn dat er nu is, is kenmerkend genoeg. Het zijn echter de Shard Cards die echt verandering met zich meebrengen. Hierdoor voelt een match eigenlijk nooit hetzelfde. Daarnaast zijn er zoveel varianten, met zoveel verschillende effecten, dat het bijna een uitdaging is om ze allemaal uit het hoofd te leren. Natuurlijk blijft het lastig voor een dergelijke shooter om te overleven binnen de competitieve markt, maar Fragpunk doet iets wat bijvoorbeeld een Valorant bij mij niet wist te doen. Het is echter jammer dat Fragpunk wel erg veel leunt op de microtransacties. Lancers kosten eeuwen om te ontgrendelen en het Gatcha mechanisme ontgrendelt random content. Dat is wat mij betreft dan ook een flinke domper. Desalniettemin ben ik bijzonder geïntrigeerd door de titel en kan dan ook niet wachten op komende updates!

  • Goed
  • Shard Cards
  • Esthetisch erg fijn
  • Voldoende Lancers
  • Geen match is hetzelfde
  • Free-to-play
  • Eindeloze grind
  • Zoveel microtransacties
  • Gatcha systeem
Rudy Wijnberg Mede-eigenaar en Head of Media

Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot FragPunk

Ontwikkelaar:

Bad Guitar Studio

Uitgever:

Bad Guitar Studio

Release:

6 maart 2025

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord